The Priest av Thomas M Disch

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

The Priest av Thomas M Disch

Inläggav Rymd-Olov » fre 19 mar 2010, 23:07

Jag läste just en beskrivning av denna boks intrig och den verkar ju helt galen. Men är den galen på ett bra eller dåligt sätt? Finns det en tanke bakom eller är den bara spekulativ och (tomt) provocerande? Har någon läst den?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » fre 19 mar 2010, 23:37

Jag gillade den. Fast å andra sidan avskyr jag som bekant (och i likhet med Tom Disch) präster, så det räknas kanske inte. Å tredje sidan är romanen i minst lika hög grad en brutal satir på den sorts militanta anti abort-grupper som är beredda för att mörda för att rädda liv.

Hur som helst ingår den i hans hans mycket säregna metaromanserie förlagd till Minneapolis, där de andra titlarna är The Businessman, The M. D. och The Sub. Man kan inte orimligt kalla dem för innovativa, samtidslitterära skräckfantasyromaner i mer eller mindre realistiskt skildrad miljö, men i alla fyra ingår minst ett enligt Dischs egen uppfattning innovativt intrigelement.

Och ja, jag tycker avgjort att de här fyra romanerna är läsvärda. Fast nej, tyvärr tycker jag inte att de riktigt lever upp till vad Disch lyckades åstadkomma i sin novellistik och i sina bästa romaner, som 334, Neighboring Lives och enstaka andra.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Författare och böcker