Efterlyses -- Clark Ashton Smith på svenska

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Efterlyses -- Clark Ashton Smith på svenska

Inläggav Martin Andersson » mån 21 jun 2010, 15:23

Jag har fått i uppdrag av S. T. Joshi, Scott Connors och Ron Hilger, som sammanställer en bibliografi över Clark Ashton Smith, att ta reda på vad av Smith som har givits ut i Sverige. Spontant kan jag säga "inte mycket".
Hans Persson hjälper mig med publikationer i Jules Verne-Magasinet, och jag har själv spårat upp Första stora monsterboken och Cthulhus arv, men finns det något mer? Hur ser det ut i andra magasin (t. ex. Häpna!) och antologier? Såvitt jag minns fanns det inget av CAS i Minotauren, och jag kan inte påminna mig att jag har sett honom i någon annan antologi än de båda nämnda (Lundwall påstår i sin bibliografi att det finns en novell med i Draculas gäst och man tycker jua tt han borde veta eftersom han själv stått för urvalet, men faktum är att novellen inte finns med i boken).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Re: Efterlyses -- Clark Ashton Smith på svenska

Inläggav jophan » mån 21 jun 2010, 16:23

Inget i Häpna som jag kan se.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 21 jun 2010, 17:58

Ta en titt i Torsten Jungstedts skräckantologier. Jag minns inte huruvida det finns något av Clark Ashton Smith i dem, men det kan väl vara värt att kontrollera. Jag försökte hitta innehållsförteckningar till dem på nätet, men är tydligen för dålig på att googla. Som vanligt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » mån 21 jun 2010, 21:15

jophan skrev:Inget i Häpna som jag kan se.

Bra, då vet jag det! :) Tack!
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » mån 21 jun 2010, 21:18

Sheriffen skrev:Ta en titt i Torsten Jungstedts skräckantologier. Jag minns inte huruvida det finns något av Clark Ashton Smith i dem, men det kan väl vara värt att kontrollera. Jag försökte hitta innehållsförteckningar till dem på nätet, men är tydligen för dålig på att googla. Som vanligt.

Bra tips -- Jungstedts antologier är utmärkta och ett bra ställe att börja leta på. Jag har dock både Mannen i svart och Stora skräckboken och det finns ingen Smith i dem, vilket är lite märkligt med tanke på hur många andra storheter som är representerade.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav J-h:n » mån 21 jun 2010, 23:17

Ej heller i Lundwalls Den fantastiska romanen (del 2: "Gotisk skräckromantik från Horace Walpole till H.P. Lovecraft" hade väl varit den naturliga platsen).
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sten » tis 22 jun 2010, 09:47

Hans har redan hittat "Bortom den sjungande lågan" i JVM, årgång 1945, nr 48, antar jag?

Annars hittar jag inget här hemma.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » tis 22 jun 2010, 09:59

Hans har till och med sedan länge en webbsida som förtecknar vilka CAS-noveller som publicerats i JVM.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tis 22 jun 2010, 10:05

Men den där sidan med sf som har publicerats på svenska är ju jättebra! Varför kände jag inte till den?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tis 22 jun 2010, 10:15

jophan skrev:Hans har till och med sedan länge en webbsida som förtecknar vilka CAS-noveller som publicerats i JVM.

Japp, den har jag sett! Fast den sträcker sig inte ända fram till 2000-talet.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tis 22 jun 2010, 10:16

Sten skrev:Hans har redan hittat "Bortom den sjungande lågan" i JVM, årgång 1945, nr 48, antar jag?

Annars hittar jag inget här hemma.

Japp, den är med på Hans lista. Men kan du upplysa mig om vilka sidor den står på, och vem som är översättare (om känd)?
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Författare och böcker