Det sällsamman djuret från norr - av Lars Gustafsson

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Det sällsamman djuret från norr - av Lars Gustafsson

Inläggav Anders Allander » tis 07 sep 2010, 09:21

Synpunkter på Lars Gustafssons novellsamling Fantastiska Berättelser
av Anders Allander 2010-08-18

Den andra delen – Det sällsamma djuret från norr är en fantastisk novellsamling skriven med yttersta intelligens och kreativ fantasi kryddad med en hel del naturvetenskap och kul patafysik. Den beskrivna naturvetenskapen är baserad på de senaste rönen om Universums och Mikrokosmos uppbyggnad. Den finns dessutom i en separat bok.

Det här är en av de bästa Science Fiction och Fantasy böckerna som någonsin skrivits!

Den skildrar ett Universum befolkat med livsformer och i ett Universum, som bara en sann god vetenskapsman och Science Fiction-älskare enbart kan tänka sig i sin vildaste fantasi.

Ramberättelsen utspelas kanske 40 tusen år efter vår tidsräkning. En rymdlord samlas tillsammans med andra underordnade rymdlorder i ett ofantligt rymdskepp och berättar historier för varandra ofta inspirerade av deras egna resor ute i den intergalaktiska världsrymden. Eller vem är egentligen den förste rymdlorden? Se t.ex. författarens förklaring :

”Rymdlorden var en utomordentligt kommunikativ varelse. Knappt hade en resa börjat förrän han snabbt delade upp sin redan tidigare invecklade mentala struktur i åtta underavdelningar. Och sedan kunde dessa avknoppningar, skengestalter under årtionden ganska illusoriskt berätta historier för varandra . En munter krets av berättare som alla tycktes överbjuda varandra i livserfarenhet, snille och fängslande framställningskonst och där konversationen ibland kunde gå runt med blixtens hastighet.”

Läs den! Det här är verkligen en höjdare! Läs även den första delen Förberedelser till flykt som är mer Fantasy än Science Fiction.
Anders Allander

Re: Det sällsamman djuret från norr - av Lars Gustafsson

Inläggav Rymd-Olov » tis 07 sep 2010, 10:21

Jag håller med dig om att den är otroligt bra. Särskilt titelnovellen gav mig rejäla rysningar, av den typ jag får när jag läser en övertygande skildring av verkligheten genom en främmande varelses ögon. Eller förnimmelser. Några ögon är det väl strängt taget inte fråga om i det här fallet.

En novell som också är bra på det där är "Kärlek är planen, planen är döden" av James Tiptree, jr. Den gick i den första inkarnationen av Nova sf. Har du läst den?

Lars Gustafsson har förresten diskuterats i en annan tråd, om du har lust att leta upp äldre diskussioner som kan vara intressanta.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Det sällsamman djuret från norr - av Lars Gustafsson

Inläggav Terje » ons 08 sep 2010, 15:51

Vill bara instämma i att denna novellsamling är fantastisk. Ända sedan jag för mer än tio år sedan läste den för första gången har den haft en speciell plats i mitt hjärta.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Återgå till Författare och böcker