Stephen Baxter

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Stephen Baxter

Inläggav Sheriffen » tor 03 feb 2011, 23:45

Vad tycker peepul här om Stephen Baxter?

Efter att tidigare ha läst novellen Lakes of Light av honom, har mitt intryck varit enastående gott. Jag gillar traditionellt hård sf om den är vad jag anser som välskriven - ja, jag gillar ofta storligen Arthur C. Clarke, som jag nog på det hela taget tycker är den mest lyckade av hard sf-författarna - och Lakes of Light är ett lysande exempel. Mycket bra sak. Så det var halvt saliverande jag efter en lång rad mediokra noveller av andra sf-författare slog mig ned att läsa Stephen Baxters The Lowland Expedition och jag tror nu knappt mina ögon.

Vad är det frågan om? Finns det typ två Stephen Baxter, en begåvad och en stendum?

Nej, det gör det förstås inte. Men dem av er som kan Stephen Baxter, jag gillar honom alltså mycket skarpt när han är den skicklige hard-sf-författaren Lakes of Light-Stepen Baxter men jag tycker han är förbluffande pulp-Gernsback-pinsam när han är den barnsligt äventyrsenkle The Lowland Expedition-Stephen Baxter.

Jag hade just tänkt läsa hans långnovell/kortroman Earth III, men en hastig blick på den får mig att tro att den är skriven av TLE-Baxter och inte LoL-Baxter.

Finns det något mer som är skrivet av LoL-Baxter som man kan rota rätt på? Kom inte och säg att LoL-Baxter bara har skrivit just Lakes of
Light...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Stephen Baxter

Inläggav Rymd-Olov » fre 04 feb 2011, 09:01

Jag har bara läst The Light of Other Days*, som han skrev tillsammans med just Arthur C. Clarke och den var väl inte så pjåkig. Iofs var mycket av personteckningen och relationerna mellan karaktärerna ganska klyschiga, men det där pågick väldigt mycket i bakgrunden, så det störde inte alltför mycket.

I förgrunden var det mycket vetenskapande, som var någorlunda intressant. Tyvärr kan jag inte avgöra exakt hur trovärdig den delen var, men de lurade väl mig i alla fall. Om du ska läsa den råder jag dig att inte läsa baksidestexten, eftersom den beskriver kanske 80% av handlingen. Även för den som inte är spoilerkänslig kan det bli jobbigt, eftersom det är lätt att tro att boken ska handla om effekterna av den stora uppfinningen, medan den i själva verket till största delen handlar om sälva uppfinnandet. Den mindre del som behandlar de samhälleliga effekterna var dock ganska intressant. Sista kapitlet eller så bjöd på en del sense of wonder, utan att det blev alltför flummigt, tycker jag.

* De har alltså medvetet givit den samma titel som den kända novellen.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Stephen Baxter

Inläggav Pelotard » tis 08 feb 2011, 13:43

Gav upp Baxter efter två delar av "Manifold". För att pluggas som "hård SF" visar han upp en mycket djup okunskap om ens den mest elementära fysik och matematik (flera av historierna hänger på rena felslut och på att karln inte ens förstår grundläggande geometri). Jag förväntade mig att den första delen skulle avslutas med att Malenfant såg det enorma logiska hålet i domedagsargumentet, men icke; jag förväntade mig att den andra delen skulle sluta med att de kom att tänka på att deras teleporteringsteknologi gjorde att de kunde undkomma utrotningen, men icke (de hade ju bara några sekel på sig att räkna ut det, men jag hade hela den vecka det tog mig att läsa boken).
Pelotard
LoC-skribent

Återgå till Författare och böcker