Heinleins efterföljare

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Heinleins efterföljare

Inläggav Carolina » ons 23 mar 2011, 13:41

Hej!
Jag ska delta i en paneldebatt på Norcon som ska handla om Heinleins efterträdare. Kanske kommer vi även in på vilken påverkan Heinlein har på dagens sf. Det första jag tänker på är naturligtvis Heinleins ungdomsböcker, för det var de som fick mig att börja läsa sf. Här är det hyfsat lätt att hitta efterträdare. John Scalzi, vars böcker är definivt inspirerade av Heinlein. Alestair Reynolds har skrivit några noveller riktade till ungdomar som också skulle kunna kvala in. Finns det fler ungdomsböcker?

Skulle man kunna säga att Midshipman's hope av Feintuch är inspirerad av Heinlein? Eller är det mer Hornblower? Jag kan också tycka att Julian Comstock har lite drag av Heinlein.

Sedan har ju Heinlein skrivit så mycket mer än ungdomsböckerna, men jag uppskattade inte riktigt hans senare böcker, så där har jag inte riktigt någon känsla för vilka som skriver i hans stil. Har ni andra några idéer?

Carolina
Carolina
Fan

Re: Heinleins efterföljare

Inläggav J-h:n » ons 23 mar 2011, 16:40

Charles Stross' Saturn's Children är enligt författaren tänkt som en homage till den sene Heinlein. Jag har inte läst den själv, så jag vet inte hur han lyckas (om det nu är rätt ord).
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sten » tor 24 mar 2011, 02:18

Det beror ju också på vad ni menar med "efterträdare", och vad du tycker är unikt med Heinlein. Man kan ju påverkas på flera sätt. Andra författare som skriver i en stil som påminner om Heinleins, och som är medvetna om det: John Scalzi, Spider Robinson, John Varley, kanske Orson Scott Card.

Eller menar du författare som på ett eller annat sätt gör saker som Heinlein blev känd för? Adam Roberts har skrivit om nybyggare i rymden med en beskrivning av hur ett sådant samhälle skulle kunna se ut (Gradisil), och om konstiga samhällssystem som fungerar i boken men som han förmodligen inte själv förespråkar (Salt) och så vidare.

Eller vill du få igång en skojig och energisk diskussion? En författare som, i likhet med Heinlein, har hittat en målgrupp och skriver böcker för att underhålla denna målgrupp, och som har en stor mängd fanatiska förespråkare samt en grupp lika fanatiska personer som hatar alla författarens böcker? Stephenie Meyer. (Heinleins målgrupp var tonåriga nördar med draging åt libertarianism. Meyers är tonåriga flickor som inte brukar läsa böcker.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » ons 31 okt 2012, 10:35

Hedersgästen på nästa års Swecon, Jo Walton, har nyligen bloggat om ett liknande ämne på Tor.com: http://www.tor.com/blogs/2012/10/someth ... e-heinlein
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Författare och böcker