Jack Williamson äntligen komplett!

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Jack Williamson äntligen komplett!

Inläggav Lasyd » lör 23 apr 2011, 08:52

Nu har jag fått volym 8 av Jack Williamsons samlade noveller i min hand. Den har titeln At the Human Limit. Därmed är hela serien komplett. Den första volymen utkom 1999, och jag undrade då om Haffner Press verkligen skulle ro iland detta imponerande projekt. Men det har man gjort! Grattis!
40 $ kostar boken och det är den värd. Några av de tidigare volymerna är tyvärr slut på förlaget men kan köpas antikvariskt.

Williamson hade en exempellös karriär som SF-författare, och de 8 volymerna utgör inte bara en sorts biografi över författaren själv utan kan läsas som en litterär resa genom hela pulp-eran och vidare in i vår tid. Williamson dog 2006 och hann tyvärr inte uppleva slutförandet av utgivningen, men han skrev i förväg efterordet till den sista volymen. Där talar han om hur han i ungdomen i hemlighet drömde om att få sin samlade produktion utgiven precis som de "riktiga" författarna. Nu har hans dröm gått i uppfyllelse.

Kan även nämna att Haffner Press har släppt del 3 av Edmond Hamiltons samlade noveller samt del 2 av den kompletta samlingen av Captain Future. Denna del har för övrigt ett företal av ingen mindre än Bertil Falk.
Lasyd
LoC-skribent

Re: Jack Williamson äntligen komplett!

Inläggav Sheriffen » ons 27 apr 2011, 03:16

Detta var glädjande!

Jag hade ingen aning om denna utgivning, men Jack Williamson har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Hans på svenska utgivna Rymdlegionen var den första sf-roman jag läste medveten om vad science fiction är för något (rekommenderad till genren av min hängivet sf-läsande far) och jag blev fullständigt bergtagen.

Titt på boken i vuxen ålder härom decenniet ger vid handen att jag nog inte skulle bli det längre, så jag undvek efter den snabba titten att läsa om den. För jag minns AKKA och Giles Habibula med en värme som är svårbeskrivlig.

Därtill ska läggas att Jack Williamson, som Lars låter förstå, var en alldeles förnämlig science fiction-författare, såvitt jag vet verksam längre än någon annan inom genren över huvud taget. Och han lyckades ju just spänna över allt från pulperan till modern science fiction, inte minst med mästerverk som With Folded Hands, som jag nog tycker var före sin tid (1947) rätt rejält.

De här novellsamlingarna känns med andra ord angelägna att införskaffa.

Tack!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Lasyd » ons 27 apr 2011, 18:40

Ja, jag kan verkligen rekommendera dem! De är inte bara innehållsrika och bra utan även ståtligt gjorda. Haffner
gav tidigare ut Queen of the Legion inbunden för första gången, och då anknöt han till utseendet hos
Fantasy Press, som i början av 1950-talet gav ut de första bokupplagorna av Legion of Space samt Williamsons övriga romaner. Även
utseendet hos de samlade novellerna påminner lite om Fantasy Press, men eftersom volymerna i Haffners samlade upplaga är så
mycket tjockare blir inte intrycket riktigt detsamma; snarast mer imponerande.

När det gäller innehållet i den samlade upplagan så är det som sagt alla noveller, men även följetonger max tre avsnitt långa.
Därigenom fick Haffner med en del svåråtkomliga och inte tidigare återutgivna lite längre historier från bl.a. Weird Tales.

Enklast tycker jag man köper böckerna från någon återförsäljare via Abebooks eller liknande. Då får man visserligen räkna med att portot på grund av vikten kan bli dyrare än det som automatiskt räknas fram vid beställningen, men å andra sidan slipper man tjata på Stephen Haffner att återkomma med uppgift om portot till Sverige. Priset brukar vara detsamma som Haffners; 40 $. Men det är klart att eftersom volym 1,2,5 och 6 numera är slut hos Haffner så kan de delarna tänkas bli lite dyrare. Det finns även "lyxupplagor" av alla böckerna i serien, men inte ens jag köpte fler än de två första av dessa eftersom jag inte tyckte de var riktigt värda ytterligare drygt 100 $ styck!
Senast redigerad av Lasyd fre 29 apr 2011, 19:30, redigerad totalt 2 gånger.
Lasyd
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 28 apr 2011, 09:22

De är vansinnigt snygga, det kan jag intyga. Jag stod och dreglade över dem i bokrummet på Eastercon. (Jag kommer snart att ha lagt upp mina bilder från kongressen, för övrigt.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Författare och böcker