Efterlyses -- info om Dunsany på svenska

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Efterlyses -- info om Dunsany på svenska

Inläggav Martin Andersson » ons 11 jul 2012, 00:07

Herrar Joshi & Schweitzer skall ge ut en uppdaterad version av sin Dunsany-bibliografi, och jag har blivit tillfrågad om svenska Dunsany-publikationer -- den gamla upplagan, från -93, listade inte en enda, så detta var tydligen terra incognita för experterna.
Jag efterlyser en del hjälp, eftersom jag förutom Huset vid världens kant har mycket dålig koll på Dunsany på svenska. Jag har hittat enstaka noveller i antologier och magasin, men jag misstänker att mörkertalet är stort. Bl. a. har jag en vag känsla av att jag en gång sett en Dunsany-novell i en antologi med jakthistorier, men jag har inte den blekaste aning om titeln, eller om jag kanske bara inbillat mig.

All hjälp mottages tacksamt!
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Re: Efterlyses -- info om Dunsany på svenska

Inläggav kjn » tor 11 okt 2012, 10:23

Jag hittade följande på Libris förutom Huset vid världens kant:

Sorglösa dagar på Yann och andra fantastiska berättelser (ännu ej utkommen)

Fantasy : [tio noveller av fantasyns mästare] (innehåller Lord Dunsany - Fröken Cubbidge och romantikens drake)
kjn
LoC-skribent

Re: Efterlyses -- info om Dunsany på svenska

Inläggav Martin Andersson » tor 11 okt 2012, 11:40

kjn skrev:Jag hittade följande på Libris förutom Huset vid världens kant:

Sorglösa dagar på Yann och andra fantastiska berättelser (ännu ej utkommen)

Och urvalet är ännu inte spikat heller -- förhoppningsvis kommer den någon gång nästa år.

Fantasy : [tio noveller av fantasyns mästare] (innehåller Lord Dunsany - Fröken Cubbidge och romantikens drake)

Tack så mycket -- om dessa var de enda som listades av Libris verkar det inte som om jag behöver oroa mig för några moderna publikationer som gått mig förbi!
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Författare och böcker