The Mabinogion (myt, men därför även fantasy)

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

The Mabinogion (myt, men därför även fantasy)

Inläggav Sheriffen » fre 14 aug 2015, 11:54

En lång rad länder har ett nationalepos från svunnen tid, inte så sällan världsberömt. Indien har Vedaböckerna, Finland har Kalevala, resten av norden har Den poetiska eddan, Grekland har Illiaden och Odysséen, romarriket hade Aeneiden, Frankrike har Rolandssången... och så vidare.

Men hur många har hört talas om The Mabinogion? Och från vilket land kommer det nationaleposet?

Jag hade heller aldrig hört talas om det förrän jag besökte landet och letade efter just en bok med dess sägner, myter och legender. Möjligen beror det på att Wales är ett land som gör föga väsen av sig, rent allmänt, medan de tre övriga länderna i det förenade konungariket Britannien - England, Nordirland och Skottland - tvärtom gör väldigt mycket väsen av sig och alla tre är gigantiska turistmagneter. Om Wales hör man aldrig något i nyheterna och jag vågar hävda att det för många säkert kommer som en överraskning, vid besök i landet, hur annorlunda det är exempelvis England, kulturellt och vad beträffar seder och bruk. Så till exempel talar invånarna alltsom oftast den keltiska kymriskan, inte engelska, med varandra och att de är keltättade märks på väldigt många fler sätt än så.

Och deras nationalepos, bestående av elva episoder, är det medeltida The Mabinogion. De främsta berättelserna är de fyra första, som kallas Mabinogions fyra grenar, och därpå följer ytterligare sju berättelser, av skiftande slag, som alla utgör ytterligare skott på Mabinogions träd.

Jag började läsa The Mabinogion - i förträfflig översättning från kymriskan till engelska av Sioned Davies, som även försett volymen med en nödvändig och mycket utförlig notapparat - på ett tåg mellan Cardiff och Llandudno, alltså ett tåg som gick från Wales sydligaste spets till dess nordligaste. Redan efter några sidor var jag uppriktigt överförtjust. De fyra första grenarna är utomordentligt välkonstruerade riddarberättelser fyllda av cliffhangers, ungefär som de bästa av den gamla tidens följetongsserier på matinébiograferna, där varje avsnitt slutade med att hjälten befann sig i ruskig knipa, för att locka tittarna till nästa söndagförmiddags föreställning för att se hur det gick. Men förutom det bjuder Mabinogions fyra grenar även på ett slags inbakad undervisning i moral och rätt uppförande, så som man såg det i Wales under medeltiden, och därför är de även sedelärande historier. Och för oss sentida läsare ger de förstås en levande inblick i tillvaron i det medeltida Wales.

De sju resterande berättelserna känns stundtals något överdrivna - som när en ensam riddare nedlägger åttio eller om det var nittio motståndare och sådant där - och kan ibland tyngas av långa uppräkningar, men det får ändå bli marginalanmärkningar, för på det hela taget är även de spännande på den klassiska äventyrsberättelsens vis och en av dem är till och med en känsligt berättad, gripande kärlekshistoria som känns väldigt trovärdig och saknar de sedvanliga klyschorna (som kanske för all del inte ens hade hunnit uppstå på den tiden).

Fascinerande är också att kung Arthur och hans riddare kring runda bordet dyker upp i bakgrunden i några av berättelserna, liksom det faktum att walesarna tar sig över till Irland och deras nationalepos därför knyts samman även med de irländska folksagorna.

Men primärt och i allt väsentligt är The Mabinogion Wales' nationalepos.

Och utan tvivel ett av de mest gripande, och mest okända, nationalepos världen någonsin skådat och tyvärr sällan skådar. I alla fall inte utanför Wales.

The Mabinogion
Översättning: Sioned Davies
Oxford University Press, 2007
Sheriffen
BNF

Re: The Mabinogion (myt, men därför även fantasy)

Inläggav kjn » sön 16 aug 2015, 21:04

*lyfter på handen och svarar "Wales"*

Visserligen har jag själv inte läst det, men efter vad jag har förstått har den varit en stor inspiration till Lloyd Alexanders författarskap. Hans Prydain-böcker tycker jag slår det mesta inom ungdomsfantasyn fortfarande. De känns fortfarande fräscha och moderna och läsbara, med vettiga budskap utan att de skriver läsaren på näsan.
kjn
LoC-skribent

Återgå till Författare och böcker