Beatrix Potter

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Beatrix Potter

Inläggav Sheriffen » sön 04 dec 2016, 23:20

I Storbritannien, eller i alla fall i England, innehar Beatrix Potter en ställning som måhända inte fullt ut är jämförbar med Astrid Lindgrens i Sverige, men som lutar åt samma håll. Jag har träffat precis en infödd engelsk människa, Eve, som mig veterligen inte kände till Beatrix Potter förrän jag under ett samtal på en pub förde henne på tal, och även om jag självklart bara enstaka gånger fört Beatrix Potter på tal i samspråk med människor från England, vågar jag gissa att den väldiga majoriteten av alla de andra inte bara känner till henne utan även hört hennes sagor höglästa för sig som barn. En av poängerna med att Eve inte kände till Beatrix Potter är att hennes föräldrar, som hon talade om för mig, aldrig läste sagoböcker för henne, över huvud taget.

Jämförelsen med Astrid Lindgren sträcker sig bara till den ikoniska statusen, för i övrigt är hon och Beatrix Potter tämligen väsensskilda. Astrid Lindgrens barnromaner har ingen påtaglig likhet med Beatrix Potters förbluffande enkla små sagor, vars främsta kvalitet måste sägas vara författarinnans välgjorda, näpna illustrationer i färg på sagornas gestalter, som utan undantag är fluffiga små djur. Illustrationerna är närmast undantagslöst förträffliga - när de är fullbordade - även om en del av dem lider av en viss stelhet som gör dem aningen styltiga. När de är fullbordade? Ja, för besynnerligt nog - förklaring saknas - är ett stort antal av illustrationerna i The Tale of Ginger and Pickles svartvita, hastigt utförda skisser, som är ungefär lika enkla som Potters sagor och därmed just mycket enkla, och inte särskilt imponerande.

För det är ärligt talat inte sagorna heller, eller i alla fall inte de fem jag hittills läst. Jag har ett antal små boxar i en utgåva som kallas The Miniature Collection, där varje box innehåller fyra små böcker, med en saga i varje (och även ursprungligen publicerades sagorna i en volym per saga, så det är som sig bör). Den i särklass mest kända, den stora klassikern, är The Tale of Peter Rabbit, vars intrig är så enkel att den blir tråkig. Och det blir knappast bättre av att The Tale of Benjamin Bunny är sammankopplad med den volymen och tar vid där sagan om Peter Rabbit slutar, men lite befängt slutar på ett annat sätt än i boken om Peter Rabbit. Man får osökt en känsla av att det var först när Peter Rabbit publicerats som Beatrix Potter kom på att hon skulle skriva en fortsättning, men den fortsättningen krävde ett annat slut, och därför konstruerade hon helt enkelt ett sådant som inledning på boken om Peter Rabbits kusin Benjamin Bunny.

Trots att sagorna är så enkla, hänger intrigen i en given bok inte nödvändigtvis ihop. Så till exempel är The Tale of Ginger and Pickles mot slutet hoppigt osammanhängande, och fullständigt onödigt försedd med ett extra slut som helt sonika spikats fast på det första. Anar man här att sagan tog slut innan det i kontraktet stipulerade sidanatalet gjorde det...?

Nej, det är illustrationerna som gör de här böckerna värda att ha och som antydan därom postar jag några sådana på det att ni får se själva. Berättelserna de illustrerar är mycket korta och försumbara.

Beatrix Potters böcker finns ständigt i tryck på engelska.

Min första box innehåller följande volymer:

The Tale of Peter Rabbit
The Tale of Benjamin Bunny
The Tale of Mrs. Twiggy-Winkle
The Tale of Ginger and Pickles

Några av Beatrix Potters illustrationer:

Bild

Bild

Bild
Sheriffen
BNF

Återgå till Författare och böcker