Jack Williamson

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav pinkunicorn » tis 14 nov 2006, 22:40

Martin Andersson skrev:Det kan hur som helst inte finnas många pulpförfattare över huvud taget kvar som debuterade på 20-talet.

Nej, sannerligen inte.

Man kan få USAs (brist på) historia lite i perspektiv här. Jag läste en artikel om Jack Williamsson för ett tag sedan. Där stod att han som barn reste med sina föräldrar i "covered wagon" till någon av de sydvästra ökenstaterna där han sedan bott. Det är precis samma nybyggarmiljöer som jag läste om som barn i Lucky Luke, fast då hade jag inte en tanke på att det fortfarande fanns folk kvar som faktiskt kom ihåg det.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 29 nov 2006, 18:55

Precis. Jag imponerades många gånger av att Williamson spände över mänsklighetens moderna utveckling i sitt personliga liv -- från prärievagn västerut till månlandningskommentator i amerikansk TV. Omslaget på originalutgåvan av hans självbiografi är underbart: en liten pojken tittar fram ur prärievagnen och blickar upp på stjärnhimlen.

Och var han inte den siste författare i livet som förekom i tryck före 1930, så måste han varit en av de allra sista. Det är bara att räkna. För att hinna tryckas i någonting daterat 1929 bör manus ha varit inlämnat till respektive redaktion senast i oktober – således för över 76 år sedan. Lyckades någon 15-åring bli publicerad 1929 har han vid det här laget fyllt 91. Williamsons distinktion var väl dock en annan – nämligen att hans senast publicerade roman, The Stonehenge Gate, utkom 2005. Med andra ord ett mer än 75 år långt kontinuerligt författarskap.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Föregående

Återgå till Författare och böcker