Lotta Olivecrona

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Lotta Olivecrona

Inläggav jophan » mån 13 nov 2006, 12:51

Hon var en av gästerna på årets Swecon. Dagens Svenskan har en presentation av henne med anledning av hennes senaste bok och SvD:s "Bokens dag" den 27 november. Hon har fått väldigt goda recensioner. Har någon här läst något av henne?

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14052601.asp
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 13 nov 2006, 13:35

Jag har inte läst något, och jag får erkänna att hon var ett för mig okänt namn när hon dök upp i Imagicon-programmet, men jag har sett efteråt att hon tydligen har publicerat ett par böcker.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Jesper » mån 13 nov 2006, 18:40

Jag har läst ungefär halva Vren: De glömda rummen. Det är science fantasy skrivet för ungdom, som jag tyckte doftade en hel del 70-tal (med PSI-krafter och medeltida seder som samexisterar med rymdskepp). Jag läste inte ut den, eftersom jag tyckte att den var ganska klyschig och förutsägbar, men jag är gammal och bitter och jag är säker på att dess tilltänkta publik uppskattar den mer.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav Henke » tis 14 nov 2006, 10:28

Har läst hennes två böcker och kan rekommendera dem. Det är fantasy med sf-inslag. Jag läste henne i och med Imagicon. Jag tyckte både karaktärena och miljöerna var bra. Kanske inte så mycket spänning i boken men ändå, då tycker jag samael är klart bättre, som jag läser nu. Vilket ni ska läsa om den ännu inte är läst av er. Men som helhet tycker jag böcker är bra!

Henrick
Henke
Fan

Inläggav åka » lör 25 nov 2006, 18:52

Idémässigt intressant, om än inte så där väldigt nytt för någon som läst en del sf och fantasy. Litterärt är det trist, skulle jag påstå. Mycket yta och action, i stilen väl anpassat för 10-åriga läsare ungefär.

Recension av andra Vren-boken kommer i Nova.
åka
Fan

Inläggav Henke » lör 25 nov 2006, 20:46

Jo, men den är ju skriven för ungdomar, den är ju utgiven av Bonnier Carlsson, då ska den väl hålla en viss stil som passar dem.
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 25 nov 2006, 21:24

Henke skrev:Jo, men den är ju skriven för ungdomar, den är ju utgiven av Bonnier Carlsson, då ska den väl hålla en viss stil som passar dem.

Vill inte vara knappolog, men eftersom jag jobbat för dem... De heter BonnierCarlsen, med ett s och e och hopskrivet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav åka » sön 26 nov 2006, 14:04

Henke skrev:Jo, men den är ju skriven för ungdomar, den är ju utgiven av Bonnier Carlsson, då ska den väl hålla en viss stil som passar dem.

Jag kanske verkade lite onödigt negativ. Jag tycker faktiskt inte illa om boken (böckerna), och jag är medveten om att det är utgivet för barn/unga. Fast det finns ungdomsböcker som tilltalar mig mer, som är intressantare skrivna tycker jag. Alla ungdomsböcker har inte den här stilen, fast en del böcker som riktar sig till vuxna är också skrivna på liknande sätt.
åka
Fan

Inläggav Henke » mån 27 nov 2006, 19:39

Sheriffen skrev
De heter BonnierCarlsen, med ett s och e och hopskrivet.

Okej! Sorry!

Åka skrev
Jag kanske verkade lite onödigt negativ

Jag menar inte att du var negativ, men om man nu recenserar böcker så tycker jag också att man tänka på för vem/vilka boken (böckerna) är riktade till. Och visst finns det bättre barn o ungdoms böcker än hennes, en är ju tex Samael.
Henke
Fan

Inläggav åka » tis 28 nov 2006, 12:52

Henke skrev:
Åka skrev
Jag kanske verkade lite onödigt negativ

Jag menar inte att du var negativ, men om man nu recenserar böcker så tycker jag också att man tänka på för vem/vilka boken (böckerna) är riktade till. Och visst finns det bättre barn o ungdoms böcker än hennes, en är ju tex Samael.

Jo, men det här var inte en recension. I min recension är det klart att jag tar hänsyn till det (faktum är att jag fokuserar rätt mycket på att fundera på målgruppen), Den kommer som sagt i Nova så småningom.
åka
Fan

Inläggav Henke » tis 28 nov 2006, 17:47

Åka skrev Jo, men det här var inte en recension. I min recension är det klart att jag tar hänsyn till det (faktum är att jag fokuserar rätt mycket på att fundera på målgruppen), Den kommer som sagt i Nova så småningom

Fel av mig, jag var för snabb, ber om ursäkt, väntar istället på Nova.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav jophan » tor 21 dec 2006, 15:44

Vi har köpt Vren - de glömda rummen till ett syskonbarn i julklapp, så vi får kanske anledning att återkomma med vad den autentiska målgruppen tycker.
Senast redigerad av jophan tor 21 dec 2006, 20:33, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tor 21 dec 2006, 18:45

jophan skrev:VI har köpt Vren - de glömda rummen till ett syskonbarn i julklapp, så vi får kanske anledning att återkomma med vad den autentiska målgruoppen tycker.

Apropå ungdomsböcker, har någon läst någon av Susan Coopers böcker? Annat än The Dark is Rising-serien (Ovan Hav, Under Sten), alltså?

Jag upptäckte nyligen att hon har skrivit fler böcker.
http://www.thelostland.com/victory.htm till exempel. Läsvärt?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » fre 26 jan 2007, 13:25

jophan skrev:Vi har köpt Vren - de glömda rummen till ett syskonbarn i julklapp, så vi får kanske anledning att återkomma med vad den autentiska målgruppen tycker.

Det här har jag glömt att följa upp: Den autentiska målgruppen sträckläste enligt uppgift boken, vilket inte är standardbeteende i den autentiska målgruppen, så betyget får ses som gott.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Författare och böcker