R. A. MacAvoy

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav jophan » mån 25 jun 2007, 19:01

Nu bir jag sugen på att läsa om Damiano, som jag inte läst sedan 1989. Hmm, Bertie MacAvoy som hedersgäst på en svensk con?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » mån 25 jun 2007, 19:10

jophan skrev:Nu bir jag sugen på att läsa om Damiano, som jag inte läst sedan 1989.

Det var årsskiftet -98/-99 för min del, tycks det som. I alla fall inhandlades trilogin 2 december 1998, och jag är ganska säker på att jag läste den tämligen omgående därefter.

Hmm, Bertie MacAvoy som hedersgäst på en svensk con?

Vore himla roligt. Fast det är trist att det finns så lite i tryck av henne och att så få känner till henne.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » mån 25 jun 2007, 20:10

Hon har väl i princip inte publicerat något på 15 år heller. Jag undrar vad som hände, om hon hade otur med förlagen, om något hände i hennes liv eller om ådran sinade.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 25 jun 2007, 21:02

jophan skrev:Hon har väl i princip inte publicerat något på 15 år heller.

Definitionsfråga:

The Go-Between (2005) (novella published as an e-book)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 25 jun 2007, 22:02

Det var det jag menade med "i princip". Det skulle uttydas "med något enstaka undantag", fast jag borde väl ha skrivit det istället.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 25 jun 2007, 22:09

Lite kan man ju förundras över att hon ger verket samma titel som L. P Hartleys berömda roman och den minst lika berömda filmatiseringen av romanen av Joseph Losey.

För övrigt Joseph Loseys i särklass bästa film, även om det inte nödvändigtvis säger så mycket i sig. Fast jag tycker att det är en av de riktigt stora filmerna genom tiderna. Mycket vacker, mycket gripande, mycket välspelad, mycket välgjord, ständigt relevant.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » mån 25 jun 2007, 22:54

jophan skrev:Hon har väl i princip inte publicerat något på 15 år heller. Jag undrar vad som hände, om hon hade otur med förlagen, om något hände i hennes liv eller om ådran sinade.

Jag har inte den blekaste. Den här sidan är det utförligaste jag hittat om henne

http://www.alia.org.au/~kwatson/macavoy.html

och den säger inte så mycket. (Jag tror mig ha ett vagt minne av att jag hört någonstans att hon fortfarande går på cons ibland.)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » tor 28 jun 2007, 11:20

Avknoppningen om fantasyutgivning 1990-95 och Leiber hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=609
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Ylva » tis 10 jul 2007, 22:33

Hade hon varit mer produktiv på senare år skulle jag gärna sekondera att ha henne som gäst på en svensk kongress, hur mycket eller lite känd hon än må vara bland svenska läsare. Väldigt trevliga böcker som sprudlar av idéer och gott humör. Jag kan meddela att hon är väldigt trevlig som person också. (Lens of the World-böckerna har jag inte läst, men det mesta andra av henne. Och i ett anfall av städmani gjorde jag mig en gång av med mitt exemplar av Tea With the Black Dragon och hade sedan stora svårigheter att leta rätt på den igen, med Pauline Ellisons omslag, annat dög inte.)

Man kanske skulle ta och läsa om Book of Kells...?
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Martin Andersson » sön 15 jul 2007, 20:40

Ylva skrev:Och i ett anfall av städmani gjorde jag mig en gång av med mitt exemplar av Tea With the Black Dragon och hade sedan stora svårigheter att leta rätt på den igen, med Pauline Ellisons omslag, annat dög inte.)

Gah!! Snacka om missriktad städning! Men jag förstår att läget måste ha varit desperat.

Tea with the Black Dragon hade jag gått och slöletat efter i flera år när jag plötsligt snubblade över den på Worldcon i Glasgow. Trevlig liten bok.

Jag har nu läst om även Damiano's Lute. Precis som Damiano håller den måttet väl.
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Författare och böcker