Robert Jordan är död

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Robert Jordan är död

Inläggav Cesse » mån 17 sep 2007, 13:14

Robert Jordan's officiella blogg

Sometimes even when you’ve fought your best…

Posted by Wilson on September 16th, 2007 in the Robert Jordan's Blog category

It is with great sadness that I tell you that the Dragon is gone. RJ left us today at 2:45 PM. He fought a valiant fight against this most horrid disease. In the end, he left peacefully and in no pain. In the years he had fought this, he taught me much about living and about facing death. He never waivered in his faith, nor questioned our God’s timing. I could not possibly be more proud of anyone. I am eternally grateful for the time that I had with him on this earth and look forward to our reunion, though as I told him this afternoon, not yet. I love you bubba.

Our beloved Harriet was at his side through the entire fight and to the end. The last words from his mouth were to tell her that he loved her.

Thank each and everyone of you for your prayers and support through this ordeal. He knew you were there. Harriet reminded him today that she was very proud of the many lives he had touched through his work. We’ve all felt the love that you’ve been sending my brother/cousin. Please keep it coming as our Harriet could use the support.

Jason will be posting funeral arrangements.

My sincerest thanks.

Peace and Light be with each of you,

Wilson
Brother/Cousin
4th of 3

To Catalyst: Never, never loose faith. RJ did not. Harriet hasn’t. I haven’t. Going through what we have, our faith is only strengthened. Besides, if God didn’t exist, we would have never had Jim. We did. God does. Remember my Brother/Cousin, my friend, think of him fondly and glorify God’s name.

Editor’s Note:
The entire staff of Dragonmount.com would like to extend its most deepest sympathies to Robert Jordan’s family. He touched all of our lives in some way and we wish him the rest and peace he deserves. We will be posting information in the near future about where you can send condolences. Please check the News Section for these updates.

===

Även om jag inte tyckte att hans böcker var bra så är det riktigt tråkigt att en så pass sor och välkänd författare lämnar oss i förtid.
Cesse

Inläggav Livgivare » tis 18 sep 2007, 17:49

Det var väll han med den långa serien som hade en ring med tre ringar inne i sig på ryggen va?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Johan » tis 18 sep 2007, 18:19

Förmodligen, även om det inte riktigt är hur jag skulle beskriva symbolen.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Livgivare » tis 18 sep 2007, 23:23

OK, har gått och funderat på hans böcker i flera månader. Men aldrig våagat mig in i dem, dels för att de verkar vara så tjocka och många. Men får jag ett par riktigt lata och goa somrar kanske man skulle ta tag i honom!

Sorgligt i alla fall att det är så många kändisar som går bort i år som verkligen hade ett namn som många människor känner till...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 19 sep 2007, 04:33

Livgivare skrev:OK, har gått och funderat på hans böcker i flera månader. Men aldrig våagat mig in i dem, dels för att de verkar vara så tjocka och många. Men får jag ett par riktigt lata och goa somrar kanske man skulle ta tag i honom!

Eh, nej. Om du vill veta vad jag tycker. Nu ska jag avgjort inte prata illa om de döda, men ska vi vara uppriktiga vad gäller litteratur här så är Robert Jordans jättelika verk av det gamla vanliga slaget i den här genren - ett slags Tolkien-epigonerande i femte genomslagskopian, med oändliga, långrandiga upprepningar på ibland tiotals eller kanske hundratals sidor.

Som översättare fick jag uppleva hur en av hans kollegor i en sexhundrasidig volym ägnade *etthundratjugo* sidor (120 sidor!) åt att i detalj återberätta vad som hänt i de föregående delarna i serien! Möjligen går Jordan inte fullt så långt, utan längre.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav nicklas » ons 19 sep 2007, 11:44

RJ tillhörde skaran medelmåttiga författare som hade en del intressanta idéer även om han gick rejält vilse och inte riktigt kunde använda vad han kommit på på bästa sätt. Det går inte komma förbi. Men i jämförelse så saknar Terry Goodkind -- för jag antar att det är honom du översatte -- uppfinningsrikedom och skrivförmågan för att skriva bilderboken "Pers röda boll".
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav OsloPC » ons 19 sep 2007, 13:41

Sheriffen skrev:
Livgivare skrev:OK, har gått och funderat på hans böcker i flera månader. Men aldrig våagat mig in i dem, dels för att de verkar vara så tjocka och många. Men får jag ett par riktigt lata och goa somrar kanske man skulle ta tag i honom!

Eh, nej. Om du vill veta vad jag tycker. Nu ska jag avgjort inte prata illa om de döda, men ska vi vara uppriktiga vad gäller litteratur här så är Robert Jordans jättelika verk av det gamla vanliga slaget i den här genren - ett slags Tolkien-epigonerande i femte genomslagskopian, med oändliga, långrandiga upprepningar på ibland tiotals eller kanske hundratals sidor.

Nja, njo, faktisk er det sånn noenlunde jevn flyt i The Eye of the World, bind 1 i serien. Det var det forsåvidt i bind 2 også, men der så jeg hvor det bar, og siden har jeg ikke lest mer.

På en måte tror jeg kanskje det hadde vært OK om Jordan hadde latt være med The Eye of the World, som da kunne ha hatt en «minor classic»-status innen episk fantasy.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Cesse » ons 19 sep 2007, 14:46

nicklas skrev:RJ tillhörde skaran medelmåttiga författare som hade en del intressanta idéer även om han gick rejält vilse och inte riktigt kunde använda vad han kommit på på bästa sätt.

Bra skrivet. Jag upplever det på samma sätt. Jag började läsa hans The Wheel of Time serie men tröttnade en bit in. Upplevde det som att han hade potentialen och idéerna men att han sedan inte utnyttjade dom ordentligt.
Cesse

Inläggav Stefan » ons 19 sep 2007, 16:32

Samtidigt går det inte att förneka att RJ måste gjort något rätt eftersom han för många läsare kommit att mer eller mindre definiera vad fantasy är (tillsammans med Eddings, möjligen). Har visserligen bara läst tre delar, men det verkar som om han använde såpoperateknik: introducerade karaktärer som gick att intressera sig för och sedan fortsatte beskriva deras öden och äventyr. Med ett stort hot vid horisonten finns det alltid bra motiv för karaktärerna att kämpa vidare och läsarna att vilja veta hur det slutar ... i varje fall läsare som faller för sådan (vilket, onekligen, ganska många verkar göra).
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav Johan » ons 19 sep 2007, 18:15

"Såpa" har ju varit ett av de vanligast förekommande tillmälen jag har sett när serien diskuterats de senaste åren, så. Jag skulle säga att den får en ännu större såpakaraktär senare in, men det bygger mest på den nidbild av såpoperan, som jag inte är närmare bekant med.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » fre 21 sep 2007, 20:09

Men hann han skriva färdigt Sagan om Inkomsten? Är det någon som har koll på den serien? Jag ligger på del 12 eller 13 eller så (den svenska utgåvan) och har länge tänkt att jag någon gång ska ta och läsa resten. Men det vete fasen om det blir av och om han inte han fram till slutet komer jag definitivt inte börja läsa dessa böcker igen.

Det skulle förresten inte förvåna mig om det var så att han tog livet av sig hellre än att erkänna att han inte tänkt ut något slut. Konstigare saker har hänt.

Jaja, hans böcker har gett mig en hel del läsglädje iaf, även om det finns mycket bättre att läsa.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » fre 21 sep 2007, 22:22

Rymd-Olov skrev:Men hann han skriva färdigt Sagan om Inkomsten? Är det någon som har koll på den serien? Jag ligger på del 12 eller 13 eller så (den svenska utgåvan) och har länge tänkt att jag någon gång ska ta och läsa resten. Men det vete fasen om det blir av och om han inte han fram till slutet komer jag definitivt inte börja läsa dessa böcker igen.

Det snällaste ryktet jag hört är att manuskriptet håller på att korras. Det mest trovärdiga är att han inte blev klar och att någon annan (troligen hans fru) måste avsluta den.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Jesper » fre 21 sep 2007, 23:28

Det som jag har hört (och från trovärdiga källor) är att en stor del av sista boken är skriven, men att Jordan mot slutet -- när han insåg att han inte skulle kunna skriva klart den -- började göra så många anteckningar och ljudupptagningar som möjligt för att någon annan skall kunna slutföra den. Det har också sagts att det är upp till hans hustru och Tor Books att avgöra vad som ska göras av boken.

Det troligaste scenariot är i min mening att Jordans hustru avslutar den, eller att de tar in någon annan författare som gör det under hennes översyn.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav Rymd-Olov » lör 22 sep 2007, 06:53

Tack för svaren! Vilka är de trovärdiga källorna, om du nu kan svara på det?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Jesper » lör 22 sep 2007, 11:04

Jordans kusin, som har varit med under sjukdomsperioden, har skrivit om det och biten om att det är Tor och Jordans fru som ska bestämma kommer från en intervju med Jordan i Forbes.
Jesper
LoC-skribent

Nästa

Återgå till Författare och böcker