M. T. Anderson

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

M. T. Anderson

Inläggav jophan » tor 16 nov 2006, 17:25

Matthew Cheney på Mumpsimus är glad för att M. T. Anderson har vunnit årets National Book Award for Young People's Literature för Octavian Nothing: Traitor to the Nation; vol. 1: The Pox Party.

http://mumpsimus.blogspot.com/2006/11/w ... award.html

Jag blir nyfiken. Har någon läst något av Anderson? Om Cheney tycker att det är en underbar bok blir jag automatiskt intresserad.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 16 nov 2006, 18:19

Cheney var så entusiastisk att jag beställde boken från amazon.co.uk. De hade bara 5 kvar just nu och den var ganska billig (9 pund). Sedan kompletterade jag boken med en ny bok av Wrede och Stevermer (The Mislaid Magician or Ten Years After: Being the Private Correspondence Between Two Prominent Families Regarding a Scandal Touching the Highest Leve) plus ett antal Lindesy Davis-böcker så det blev inte så billigt ändå.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 23 nov 2006, 09:37

Alla håller inte med Cheney:

http://www.slate.com/id/2154154/

En del milda spoilers, verkar det som. Det är svårt av motåsikten att bilda sig en uppfattning om vem man mest håller med; man måste nog läsa boken för att inse om det finns något berättigat i kritiken. Och det lär handla om tycke och smak til syvende og sidst.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 23 nov 2006, 16:28

Jag hämtade paketet med boken i förmiddags så jag får väl se om några dagar vad jag tyckte om boken.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » tor 30 nov 2006, 23:39

Jag tyckte boken var bra och kan rekommenderas. Många scener och saker kommer man nog minnas länge. Som svensk får man nog lite annan upplevelse av boken då i alla fall jag inte är lika känslomässigt och faktamässigt insatt i amerikansk historia som man kan förmoda en amerikan är. Det var en väldigt snyggt producerad bok så värd att äga även om man inte tänker läsa den direkt.

Slate-kritiken:

A good book needs to do more than evoke horror, however deftly. It needs to use that horror to make us understand as well as feel—to bring us inside a character, to open up a corner of the psyche. That responsibility is arguably heightened for young-adult books, the often awkward category that's meant to be read by teenagers but is often shelved in the children's area of stores and libraries. Young-adult books are typically of more interest to preteen readers (or adults) than they are to teens. I remember foraging on the YA library shelves as an 11- and 12-year-old. And when I think of kids that age reading a story like Octavian's, I want the horror they absorb to be more than creepy and mawkish. Pox Party failed that test for me. The voice of Octavian never broke free of its own metal casing. He remains disembodied—pitiable, no question, but too remote to actually pity.

är kanske en rättvis beskrivning av fakta men dels så läste jag boken som en sf-bok så "open up corner of the psyche" känns inte som ett absolut krav och att huvudpersonen upplevs som "remote" kan ses som en poäng då det integrerar bra med handlingen.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Författare och böcker