In memoriam: Författare

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

In memoriam: Författare

Inläggav Sheriffen » fre 16 nov 2007, 03:26

Jag förstår att forumets alla medlemmar säkert redan känner till detta, men de senaste dagarna har vi förlorat två av litteraturens giganter, den ene - den senare - med både skräck och science fiction-romaner i sin bibliografi. Och den förstnämnde var som väl alla vet inte bara en mycket framstående skönlitterär författare, utan även en av dem som skapade och utvecklade new journalism och som skarpögt och häcklande genom hela sitt liv fungerade som den amerikanska nationens dåliga samvete.

Två stora författare; två stora människor.

In memoriam:

Norman Mailer, 1923 - 2007

Ira Levin, 1929 - 2007

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 17 nov 2007, 19:59

Man ska ju inte vara njugg mot bortgångna. Men att kalla Ira Levin för en av litteraturens giganter tycker jag väl ändå är att ta i. Karlen skrev nio pjäser, en musical och sju romaner. Av de sju romanerna är "A Kiss Before Dying" en utmärkt deckare, "Rosemary's Baby" en bra skräckroman, "The Stepford Wives" en bra sf-thriller. "The Boys from Brazil" tyckte jag ärligt talat var en lite svagare sf-thriller, men helt okej. "This Perfect Day" är en rätt tafflig antitotalitär dystopi. "Sliver" var en halvdan thriller och "Son of Rosemary" en riktigt risig och fullständigt överflödig uppföljare. Hans pjäs "Deat Trap" var en okej scenthriller, filmad med Michael Caine och Christopher Reeve i huvudrollerna. Men mycket mer än så var det ju faktiskt inte; en som bäst mycket duktig underhållningsförfattare, med ett lite otrevligt misogynt drag. Jag skulle nog ranka honom vid sidan av författare som William Peter Blatty, Jack Finney, John Godey och åtskilliga andra som inte heller brukar kallas för några litterära giganter, men som åstadkommit ett par minor classics inom någon gren av spänningslitteraturen.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 19 nov 2007, 05:57

john-henri skrev:Man ska ju inte vara njugg mot bortgångna. Men att kalla Ira Levin för en av litteraturens giganter tycker jag väl ändå är att ta i. Karlen skrev nio pjäser, en musical och sju romaner. Av de sju romanerna är "A Kiss Before Dying" en utmärkt deckare, "Rosemary's Baby" en bra skräckroman, "The Stepford Wives" en bra sf-thriller. "The Boys from Brazil" tyckte jag ärligt talat var en lite svagare sf-thriller, men helt okej. "This Perfect Day" är en rätt tafflig antitotalitär dystopi. "Sliver" var en halvdan thriller och "Son of Rosemary" en riktigt risig och fullständigt överflödig uppföljare. Hans pjäs "Deat Trap" var en okej scenthriller, filmad med Michael Caine och Christopher Reeve i huvudrollerna. Men mycket mer än så var det ju faktiskt inte; en som bäst mycket duktig underhållningsförfattare, med ett lite otrevligt misogynt drag. Jag skulle nog ranka honom vid sidan av författare som William Peter Blatty, Jack Finney, John Godey och åtskilliga andra som inte heller brukar kallas för några litterära giganter, men som åstadkommit ett par minor classics inom någon gren av spänningslitteraturen.

Nej, det är klart att Norman Mailer var en ofantligt mycket större författare och litterär gestalt. Men poängerna med Ira Levin är nog ändå, tycker jag, två:

Han kunde rätt suveränt få vardagliga skeenden och föremål att trovärdigt kunna tolkas på så att säga två sätt; så exempelvis går händelserna i både "Rosemary's Baby" och "The Stepford Wives" att övertygande tolka helt vardagligt innan de hemska respektive sanningarna uppenbaras.

Sedan är han ändå en författare som givit upphov till begrepp i det allmänna medvetandet som beteckningar, som så att säga gått in i vokabulären. Det mest kända av dem är väl just stepfordhustru, som förekommer till och med i svenskan men förstås är mycket vanligare i engelskan (fast då som stepford wife, förstås).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 20 nov 2007, 15:46

Just nu dör litteratörerna i mängder.

Av väl störst intresse för dem som läser fantastisk litteratur har den brittiske journalisten, litteraturkännaren, författaren och antologiredaktören Peter Haining gått bort i går kväll. Han blev 67 år. Bland hans egna böcker märks två om TV-sf-serien Doctor Who; han redigerade också ett tjugotal stora antologier med sf- och fantasynoveller men var mest känd för sina deckar- och skräckantologier, bland dem The Mammoth Book of Twentieth-Century Ghost Stories, Everyman's Book of Classic Horror Stories, The Craft of Terror, The Future Makers, The Midnight People, The Fantastic Pulps – Haining var i själva verket ofattbart produktiv och utgav runt 85 egna böcker, de flesta om vidskepelse, modern historia, filmstjärnor, populärkulturella fenomen eller klassiska tidskriftsillustrationer och romanhjältar, medan han totalt redigerade över 130 antologier sedan mitten av 1960-talet.

För ett par veckor sedan dog James Michie, 80, som 1949 redigerade The Oxford Book of Poetry tillsammans med Kingsley Amis och som senare bland annat var förläggare vid Heinemann, där två av hans författare var Sylvia Plath och Anthony Burgess. På fritiden skrev och översatte han poesi. Själv sågs han som en av Englands finaste centrallyriker; bland dem han översatte märks Horatius, Catullus, Euripides, Martialis, Ovidius, Vergilius, Aesopos, de la Fontaine, Gautier och andra.

Också författaren Vernon Scannell har dött, den 17 november, 85 år gammal, en gång soldat i ett av de brittiska regementen som deltog i D-dagens invasion i Normandie, senare författare till åtta romaner, många av den moderna brittiska litteraturens mest hyllade dikter (bland annat i samlingar som Walking Wounded och The Loving Game) och flera mycket frispråkiga självbiografiska volymer.

John-Henri
Senast redigerad av john-henri tis 20 nov 2007, 21:02, redigerad totalt 1 gång.
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Martin Andersson » tis 20 nov 2007, 19:45

john-henri skrev:Av väl störst intresse för dem som läser fantastisk litteratur har den brittiske journalisten, litteraturkännaren, författaren och antologiredaktören Peter Haining gått bort i går kväll.

:-( Jag har en av Hainings antologier, Wizards of Odd vill jag minnas att den heter. Trevlig bok.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Robert Lynn Asprin

Inläggav john-henri » lör 24 maj 2008, 11:38

Ingen av mina favoritförfattare, eller ens en författare jag följt, men många läsare hade han. Robert Lynn Asprin, född 28 juni 1946, dog den 22 maj. Runt 45 romaner, men bara ett halvdussin av dem sf och den stora majoriteten i olika fantasyserier.

John-Henri
john-henri
BNF

Re: Robert Lynn Asprin

Inläggav Martin Andersson » lör 24 maj 2008, 20:14

john-henri skrev:Ingen av mina favoritförfattare, eller ens en författare jag följt, men många läsare hade han. Robert Lynn Asprin, född 28 juni 1946, dog den 22 maj. Runt 45 romaner, men bara ett halvdussin av dem sf och den stora majoriteten i olika fantasyserier.

Ja, jag såg det på Catahya. Fy tusan vad ledsamt. Jag har inte läst hans MYTH-serie, som tycks vara den mest kända, men jag har läst en del böcker i Thieves' World-serien som han redigerade och dem tyckte jag om. :-(
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav john-henri » tis 10 jun 2008, 08:09

Algirdas Jonas Budrys, född i ostpreussiska Königsberg 9 januari 1931, dog i går i sitt hem i Evanston, Illinois.

Algis Budrys var son till den litauiska regeringens generalkonsul i USA, där det självständiga Litauen fortsatt erkändes trots att landet efter andra världskriget ockuperades av Sovjet fram till 1990. Budrys studerade vid Miamiuniversitetet och senare vid Columbia i New York men var också entusiastisk sf-fan och började 1952 arbeta som redaktionsassistent vid det fanägda förlaget Gnome Press och senare vid tidskriften Galaxy; därefter fortsatte han med redaktionella uppgifter, oftast vid allmänutgivande förlag men periodvis som biträdande redaktör för Galaxy, Venture och Magazine of Fantasy and Science Fiction. Samtidigt började han skriva själv och romandebuterade efter en handfull noveller med False Night, 1954. Budrys blev aldrig någon produktiv författare, men flera av hans inalles nio romaner tillhör i gengäld sf-litteraturens stilistiskt och idémässigt mest omsorgsfullt genomförda; han var en sparsmakad, självkritisk och bländande intelligent författare. Viktigast bland hans böcker är förmodligen Who? (1959), Rogue Moon (1960, 2001 äntligen utgiven under Budrys egen titel The Death Machine), Michaelmas (1977). Andra romaner är Man of Earth (1956), The Falling Torch (1959), The Iron Thorn (1967) och Hard Landing (1993). Some Will Not Die (1961) är en utökad och reviderad version av debutromanen. Budrys publicerade dessutom fem novellsamlingar, den senaste, Entertainment, 1997. Åtskilliga av Budrys romaner och noveller är inspirerade av, eller ansluter på skilda sätt, till hans egen kluvna uppväxt som näst intill officiell representant för ett ockuperat och för honom ouppnåeligt land och folk.
Under en följd av år från 1965 var Budrys också en av sf-litteraturens mest insiktsfulla och krävande kritiker, framför allt genom sin recensionskolumn i tidskriften Galaxy och senare i F&SF, Washington Post och Chicago Sun-TImes; hans sf-kritik från åren 1965-1971 samlades i Benchmarks, 1985, medan senare litterär essäistik återfinns i Outposts, 1997.
Sent i livet blev Budrys för en tid centrum för kontrovers när han i början av 1980-talet åtog sig att bli huvuddomare i den kontinuerliga Writers of the Future-tävlingen för debuterande sf-författare som instiftades med medel testamenterade av L. Ron Hubbard. Många ansåg inte att "riktiga" sf-författare borde låna legitimitet åt vad man uppfattade som förtäckt PR för scientologin. Men Budrys framhärdade och stod också som redaktör för de årliga antologierna med belönade tävlingsbidrag från starten 1985 och fram till och med fjolårets 23:e volym. Under åren 1993–2000 var han också redaktör för sf-tidskriften Tomorrow, som ursprungligen utgavs tryckt i fyra år och 24 nummer men de sista åren publicerades enbar på nät.
Utan att tillhöra de mest centrala gestalterna inom sf var Budrys under femtio år en sparsmakad och läsvärd författare, en betydande kritiker och essäist och kanske viktigast en av sfs i debatter, kongressframträdanden och text mest imponerande intellektuella. Personligen kunde han också vara bullrig, generös, full av fobier, snarstucken på gränsen till det koleriska; en man som var tragiskt medveten både om sin stora begåvning och om de personliga begräsningar som lett till att han långt ifrån lyckats leva upp till sin potential.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » tis 10 jun 2008, 12:05

Det var som... en gigant ur tiden. :(
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Thomas M. Disch 1940-2008

Inläggav jophan » mån 07 jul 2008, 08:13

Thomas M. Disch tog livet av sig i fredags.

http://nielsenhayden.com/makinglight/ar ... 10413.html

Jag har läst hans blogg de sista två åren, inget i det sista inlägget i onsdags som förebådade självmordet, tvärtom.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » mån 07 jul 2008, 10:17

Men Tom Disch har varit svårt deprimerad sedan hans partner Charles Naylor dog 2004, och har dessutom varit drabbad av allvarliga ekonomiska problem som först tvingade honom att flytta från huset i Barryville, NY, där han och Charles bott till den lägenhet han haft som skrivarlya, och som nu förvärrats till den grad att han sannolikt skulle tvingas lämna också lägenheten i New York. Efter att i många år ha utkommit hos relativt stora förlag låg numera hela hans litterära produktion hos det mikroskopiska Tachyon i San Francisco. Dödsbudet förmedlades av Dischs gode vän John Crowley; han verkade i varje fall inte förvånad.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » mån 07 jul 2008, 11:47

Några ord ska väl ändå tilläggas, för den – som jag hoppas inte förekommande – händelse att någon här inte närmare känner till Thomas M. Disch.

Han var poet, librettist, författare och kritiker. Han var sarkastisk, pessimistisk, mycket rolig, mycket elak och en av de mest bländande talangfulla stilister som någonsin skrivit i sf-formen. Han var dessutom en mångbottnad, rikt beläst och mycket krävande författare. Många hyllade och beundrade honom. Få läste honom.

Han blev lurad av Disneybolaget, som gjorde tecknad långfilm av hans suveräna kortroman The Brave Little Toaster och dessutom följde upp filmen med kortfilmer och kringprodukter. Disch sålde rättigheterna för en löjligt liten klumpsumma, bland annat eftersom de köptes via bulvan, och fick aldrig ett öre i royalties. Det bidrog förmodligen till hans självmord, eftersom ett normalt avtal skulle ha gjort honom ekonomiskt oberoende.

Disch debuterade vid 22 års ålder med sf-novellen "The Double Timer"; två år senare publicerades hans första dikt, "Echo and Narcissus".

Under 1960-talet och början av 1970-talet skrev Disch den större delen av sin publicerade sf. Han kom tidigt att förknippas med den nya vågen och publicerade sig ofta i dess ledande tidskrift, den brittiska New Worlds. De mycket måttliga inkomsterna från sf-novellistiken utökade han genom att skriva litteratur- och teaterkritik i bland annat Washington Post, Los Angeles Times, Harper's och The Nation.

Dischs första sf-roman blev The Genocides, 1965. Den följdes av Mankind Under the Leash, 1966, Echo Round His Bones, 1967, Camp Concentration, 1968, 334, 1972, och On Wings of Song, 1979. Han arbetade under många år på en oändligt omsorgsfullt konstruerad stor sf-roman som han menade skulle bli hans livsverk och en bok som demonstrerade att sf skulle kunna vara betydande litterär konst; arbetstiteln var "The Pressure of Time". Den har aldrig publicerats och jag har inte heller hört att den någonsin fullbordades.

Vid sidan av sf-romanerna utgav Disch ett par mångbottnade thrillers i samarbete med John Sladek (The House That Fear Built, Black Alice). Han skrev den viktorianska psykologiska thrillerpastischen Clara Reeve (under pseudonymen Leonie Hargrave). Han publicerade fyra kontinuerligt allt mer bisarra "gotiska" skräckromaner: The Businessman, The M.D., The Priest och The Sub. Han skrev en faktiskt alldeles lysande romanversion av inledningssäsongen av TV-serien "The Prisoner", med samma titel (1969). Hans sista roman blev The Word of God, utgiven i år, som jag hittills inte har läst; allt tyder på att han i den uppgivit alla tankar på att skriva kommersiellt säljbart, men den var ett försök att exorcera upplevelsen av hans livskamrat Naylors död, starkt självbiografiskt färgad men föregivet berättad av Gud.

Dischs poesi utgavs i tio samlingar; en elfte utges senare i år. Han räknades till de betydande amerikanska poeterna och prisbelönades upprepade gånger för sin lyrik.

Sf-novellerna samlades i sju volymer, varav den sjunde The Wall of America, nu utkommer postumt. Noveller som "Descending", "The Squirrel Cage", "Casablanca", "Getting Into Death" och "The Asian shore" är bland de språkligt, associationsmässigt och metaforiskt rikaste inom sf-litteraturen; Samuel R Delanys boklånga studie The American Shore är en dekonstruktion och analys av Dischs korta novell "Angouleme" (en av episoderna i romanen 334) som visar på vidden av Dischs litterära kreativitet och djup.

Bland romanerna är 334 ytterligt märklig; liksom nästan alla Dischs sf-romaner är den en dystopi (undantaget, hans mest optimistiska roman, är On Wings of Song), men den är också oändligt komplex i komposition och litterär teknik, med stilgrepp lånade från den nya franska romanen och med en medveten parallellitet i skeenden mellan det avbildade framtida USA och Rom år 334.

Disch kritik publicerades i fyra böcker. The Castle of Indolence och The Castle of Perseverance handlar om lyrik; The Dreams Our Stuff Is Made Of och On SF ägnar sig i gengäld åt science fiction. Hans primära klagomål på sf är att formen tyvärr i allt väsentligt tillhör barnlitteraturen, ett påstående som hans egna verk i belägger.

Tom Disch blev bara 68 år gammal; det han publicerat under senare tid, liksom hans faktiskt enligt många tecken pånyttfödda kreativitet, ger vid handen att hans skaparkraft och intellektuella skärpa var orörda av tidens gång. Hans död är en stor förlust för litteraturen. Men kanske en stor befrielse för Tom Disch, vars depression var väldig, mångårig och outhärdlig.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 07 jul 2008, 12:15

john-henri skrev:Men Tom Disch har varit svårt deprimerad sedan hans partner Charles Naylor dog 2004, och har dessutom varit drabbad av allvarliga ekonomiska problem som först tvingade honom att flytta från huset i Barryville, NY, där han och Charles bott till den lägenhet han haft som skrivarlya, och som nu förvärrats till den grad att han sannolikt skulle tvingas lämna också lägenheten i New York. Efter att i många år ha utkommit hos relativt stora förlag låg numera hela hans litterära produktion hos det mikroskopiska Tachyon i San Francisco. Dödsbudet förmedlades av Dischs gode vän John Crowley; han verkade i varje fall inte förvånad.

Nej, att han tog livet av sig lär inte ha förvånat någon. Jag menade bara att det han skrev två dagar före självmordet inte skvallrade om att det var omedelbart förestående. Hans dagbok på nätet var intressant. Elak, bitter, tyvärr ofta svårt islamofob, bländande välformulerad och rolig. Mycket tillfällighetspoesi. Jag anade inte att jag läste den för sista gången i onsdags.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » mån 07 jul 2008, 21:58

Første gang jeg støtte på Tom Disch og hans penn var da jeg som nokså ung fan fikk et Interzone i hendene, der han hadde utrolig mye moro på bekostning av Whitley Strieber og romanen Communion.

Det er et norsk kritiker-munnhell som lyder: "Hvis denne romanen skal anmeldes, så må det bli til politiet!" (Ordspill som altså går på at norsk bruker samme ord både om "recension" og anmeldelse til politiet.) Det er uklart om det egentlig har vært brukt av en autentisk kritiker, men Disch' omtale av Communion var nærmest en litterær lynching. I mine øyne heller ikke ufortjent, selv om jeg aldri har lest akkurat den romanen. Selv er jeg nok for snill når jeg skriver om bøker, men det er iblant man som kritiker skulle ønske at man hadde det i seg å ta en Disch.

Per
OsloPC
Letterhack

Inläggav OsloPC » lör 26 jul 2008, 10:01

Den amerikanske journalisten Bruce Bawer, bosatt i Norge, som kjente Tom Disch, har blogget om ham (scroll ned til 11. juli). Både mange av de samme og litt andre perspektiver enn de jeg har sett i SF-fandom.
OsloPC
Letterhack

Nästa

Återgå till Författare och böcker