"Eld och rörelse" och genretillhörighet

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

"Eld och rörelse" och genretillhörighet

Inläggav Svensson » ons 12 dec 2007, 09:48

Jag har gett ut en novellsamling som heter "Eld och rörelse". Det står inte "science fiction" på omslaget, av det enkla skälet att jag befarade bråk om innehållets eventuella sf-mässighet om jag gjort så. Till exempel i detta forum.

Men det ska inte hindra att novellerna ofta är åt det spekulativa hållet! Merparten av dem är av sf-, fantasy eller spekulativ fiktion-slag.

Den enda novellen som inte (sic) hör dit är nog "Åsiktskonstnär". Annars har vi (för att börja bakifrån) titelstoryn som utspelas i ett odefinierat never-never-land, vilket ger den en lätt spekulativ karaktär. Och bland "Korta berättelser" finns t ex den om mannen som bodde på en planets skuggsida, begav sig till solsidan men sedan återvände - till mellanzonen, till dess löftesrika gryningsljus. Handlar alltså om en planet i heliostationär bana; den ena sidan vänds konstant mot solen.

"Synkrongeneratorn" utspelas i en maskinell teknomiljö, "Norrlandsproblematiken" handlar om att konkret drömma sig en bättre värld, projicera sig ett paradis av ett skogshelvete, och "Galaxens herre" talar för sig själv: renodlad space fiction i framtiden.

"Mordet på Olof Palme betraktad som recension av fiktiv kriminalroman" leker med tanken på att Olof Palme aldrig mördades, och hur en recension av en bok där mordet ändå tänktes ske kunde se ut. En parallellvärldshistoria alltså.

"Riddaren, djävulen och döden" är medeltidsfantasy, handlar om precis vad titeln förmäler. "Nineves skatt" kan då kallas mellanösternfantasy.

"Kvartsklippan" och "En stad vid havet" är marginalfenomen i detta sammanhang, dock är det inte stories om att handla mjölk på ICA kan jag meddela... ej sedvanlig realism. Och "Den svenska stilen" har ett antal pastischer på mainstreamlitteratur, fast även en prosaparodi på "Aniara".

Sist kommer vi till "Ett svenskt Roswell?", som rör sig i gråzonen mellan hur en UFO-dåre och en nykter typ uppfattar världen. "Latonia" handlar för sin del om en öde stad och dess anima, en gåtfull kvinna som är denna stads själ.

Där har ni det, en - hoppas jag - saklig genomgång huruvida innehållet i "Eld och rörelse" kan kallas sf eller inte. Boken finns dels att köpa på SF-Bokhandeln för strax under hundringen, eller kan beställas av mig för 90:- inkl porto. Ta bara fram min mailadress i medlemslistan och maila mig din postadress, så kommer boken i emballerat kuvert med inbetalningskort.
Senast redigerad av Svensson lör 07 feb 2009, 13:33, redigerad totalt 1 gång.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » ons 12 dec 2007, 10:15

Jag har hört sägas att det finns ett smakprov på novellsamlingen att hämta här på fandom.se, stämmer det?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » ons 12 dec 2007, 10:16

Roligt att du frågade det, jophan! Ja, det finns ett par PDF:er med lite smakprov ur Lennarts böcker att hämta här:

Eld och rörelse: www.fandom.se/svensson/eld_smakprov.pdf
Den musiske matlagaren: www.fandom.se/svensson/matlagaren_smakprov.pdf
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 12 dec 2007, 10:18

Det glömde jag nämna - så thank you very big!
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » ons 12 dec 2007, 10:19

Annars håller jag med att novellsamlingen som helhet är att betrakta som science fiction, precis som du säger. Inte som kategori-sf, men essentiellt, om man ser till innehållet. Även om jag inte förnimmer sf-vibbar av "Eld och rörelse", dina ord till trots.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 12 dec 2007, 10:28

Nej visst, titelstoryn är bara vagt spekulativ i och med att den utspelas i "okänt land". Den har såklart mer att göra med "sann realism" så som den skrivs av Delano Stagg, Walker E. Blake och Väinö Linna (författare till respektive "Blodig strand, "Hjälten" och "Okänd soldat").
Svensson
Trufan

Re: "Eld och rörelse" och genretillhörighet

Inläggav Svensson » mån 15 sep 2008, 07:53

Svensson skrev:Jag har gett ut en novellsamling som heter "Eld och rörelse". Det står inte "science fiction" på omslaget, av det enkla skälet att jag befarade bråk om innehållets eventuella sf-mässighet om jag gjort så. Till exempel i detta forum.

Men det ska inte hindra att novellerna ofta är åt det spekulativa hållet! Merparten av dem är av sf-, fantasy eller spekulativ fiktion-slag.

Detta skrev jag i top-posten, 12/12 förra året. Och nu har BTJ, det ärevördiga Bibliotekstjänst, upptäckt samma sak!

Jag har sålt ex av boken till dem nämligen, och i recensionen skriver Magnus Dahlerus bland annat:

"Det rör sig ofta om science fiction - novellerna utspelar sig i historisk tid, framtid och nutid."

Recensionen var positiv (så klart, annars hade de ju inte köpt in boken), och ett mer långtgående referat kan läsas här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... relse.html
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » mån 15 sep 2008, 07:55

Svensson skrev:Jag har gett ut en novellsamling som heter "Eld och rörelse". Det står inte "science fiction" på omslaget, av det enkla skälet att jag befarade bråk om innehållets eventuella sf-mässighet om jag gjort så. Till exempel i detta forum.

Detta skrev jag i top-posten, 12/12 förra året. Och nu har BTJ, det ärevördiga Bibliotekstjänst, upptäckt samma sak!

Jag har sålt ex av boken till dem nämligen, och i recensionen skriver Magnus Dahlerus bland annat:

"Det rör sig ofta om science fiction - novellerna utspelar sig i historisk tid, framtid och nutid."

Recensionen var positiv (så klart, annars hade de ju inte köpt in boken), och ett mer långtgående referat kan läsas här:

Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » mån 15 sep 2008, 07:59

Så skrev jag i december förra året och nu har BTJ upptäckt samma sak: "Det rör sig ofta om science fiction - novellerna utspelar sig i historisk tid, framtid och nutid", skriver Magnus Dahlerus om min novellsamling "Eld och rörelse".

Dahlerus, recensent åt detta Bibliotekstjänst, talar även om "underfundig humor och medvetna anakronismer", samt kallar novellerna för "underhållande och humoristiska skrönor".

Som ni förstår har jag sålt ex av boken till BTJ, och till grund för deras inköp låg denna räka. Läs mer om den här:

Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 13 dec 2008, 12:03

I Mariestad bor författaren och poeten Fredrik F. G. Granlund, känd bland annat från "Eskapix".

Han har även en blogg kallad "Marmeladkungen", och där har han nu lagt upp en recension av "Eld och rörelse". Han anser till exempel att själva långnovellen/kortromanen "Eld och rörelse" hade kunnat stå för sig själv, ges ut som egen bok.

Han säger detta plus mycket annat. Hela räkan finner du här:

http://marmeladkungen.wordpress.com/200 ... -svensson/
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » ons 21 jan 2009, 09:23

Novellen "Norrlandsproblematiken" är rätt Ballardinfluerad. Det medger jag.

Ett Norrland som överges pga "lappsjuka", en sociolog som får i uppdrag att bege sig dit och ta reda på varför, öde nejder som sedan förvandlas i tropisk riktning... "Dream Inc", "The Day Of Creation" etc.

Nu har andra upptäck samma influens, som t ex Björn Lindström på bloggen Elektrubadur: "Svensson har läst sin Ballard" skriver han i sin recension av "Eld och rörelse". Läs mer här:

http://elektrubadur.se/lennard-svensson ... k-ballard/
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tis 03 feb 2009, 06:41

Går det alltså fortfarande att köpa boken, enligt instruktionerna i första inlägget i denna tråd, eller är den slut?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » tis 03 feb 2009, 08:33

Rymd-Olov skrev:Går det alltså fortfarande att köpa boken, enligt instruktionerna i första inlägget i denna tråd, eller är den slut?

Jag har ännu några ex kvar, men på grund av den stora efterfrågan är priset 90:- inkl porto numera, ej 60:- (jag har ändrat till 90 nu i topposten).

Men beställ ett ex vetja. Jag kan även signera den flott, à la "Såld till Rymd-Olov i februari 2009, av författaren som är ingen annan än (signatur)". Eller nåt.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » sön 22 feb 2009, 10:16

Boken säljer än kan jag meddela, den finner nya läsare hela tiden. Och gamla läsare tar till pennan (tangentbordet) och recenserar den - nu senast Stewe Sundin, känd från Eskapix.

På sin blogg har han ägnat "Eld och rörelse" några rader. Han verkar tagen av titelstoryn, och vad gäller novellerna så ger han både ris och ros:

http://stewe.blogg.se/2009/february/eld ... nsson.html
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 04 apr 2009, 13:39

I aktuell samling ingår en viss novell, en legend som heter "Riddaren, djävulen och döden".

Ni känner alla till Dürers etsning med samma namn; här är alltså en story att ackompanjera den. Så att säga.

Nåväl, berättelsen inspirerades av Dürers titel, så mycket kan jag säga. En syrlig och mustig medeltidssaga ("som en kyrkomålning" som Karolina Bjällerstedt-Mickos sa), en ontologisk skröna, en filosofisk novell med mytiska undertoner, berättad i sedvanlig svenssonstil.

Och vill ni läsa den på nätet kan ni nu gå hit:

http://marmeladkungen.wordpress.com/200 ... och-doden/

Det är Granlund på "Marmeladkungen" som publicerat den i en lätt redigerad version; han ska göra om denna sin blogg till en veritabel nätttidskrift och denna text är en föraning om vad som komma ska.

Så vill ni ha er en tajt novell om en graalssökande riddare, och hans möten med de i titeln antydda figurerna, klicka på länken.
Svensson
Trufan

Återgå till Författare och böcker