Picnic at Hanging Rock

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Picnic at Hanging Rock

Inläggav Sheriffen » lör 26 jan 2008, 09:57

Joan Lindsays roman "Picnic at Hanging Rock" och Peter Weirs spelfilm "Picnic at Hanging Rock" (byggd på romanen) är som de flesta här säkert vet oerhört suggestiva verk (med stark prägel av det mystiskt övernaturliga, framförallt i filmen) som bokstavligt talat trollbundit miljoner människor och gjort en del nästan besatta, i alla synnherhet som Joan Lindsay lät förstå att hennes roman skildrade en sann händelse (och utdragen ur polisrapporter och dagstidningsartiklar förlänar romanen en dokumentär prägel). Omfattande undersökningar i tidnings- och polisarkiv har dock lett till slutsatsen att romanen är ren fiktion (samtidigt som Joan Lindsays hållning var så övertygande att det finns specialutgåvor av boken - jag har en - med ingående essayer kring var hon måste ha avvikit från den sanna händelsen och i stället diktat, om den verkliga händelsens dynamik kontra romanens, och så vidare).

Nåväl. Under alla omständigheter har det spekulerats en hel del i om hon ändå inte kan ha inspirerats av en liknande händelse av något slag och alldeles nyss hajade jag till och stirrade på skärmen när jag råkade få se detta:

"Jane Nartare Beaumont (aged 9), Arnna Kathleen Beaumont (aged 7), and Grant Ellis Beaumont (aged 4) were three siblings who disappeared without a trace from a beach near Adelaide, South Australia in 1966. Known collectively as The Beaumont Children, their case resulted in the largest police investigation in Australian criminal history, and remains unsolved."

Likheterna är slående. Resten av texten här:

http://encyclopedia.thefreedictionary.c ... t+children

Joan Lindsays roman publicerades 1967.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Författare och böcker