Olika slags skrivande

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav pinkunicorn » mån 20 nov 2006, 22:33

åka skrev:Jag skulle gärna vilja skriva skönlitteratur också, men hittills har jag inte lyckats lära mig att hålla intresset uppe tills jag är färdig med en berättelse. Det hänger förmodligen på att jag inte vet vad jag ska göra med dem, om jag trodde att det fanns läsare som väntade skulle jag bli motiverad.

Du skriver konsistent bra när du skriver artiklar, kåserier och annat, så jag skulle mer än gärna läsa skönlitteratur du skrivit också. Du har väl publicerat noveller i FofilA förr?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 20 nov 2006, 23:27

pinkunicorn skrev:Du skriver konsistent bra när du skriver artiklar, kåserier och annat, så jag skulle mer än gärna läsa skönlitteratur du skrivit också. Du har väl publicerat noveller i FofilA förr?

Nu pratar jag mig inte om Åka här, utan om artiklar och kåserier å ena sidan och skönlitteratur å den andra i allmänhet. Det är två helt olika saker, och det finns gott om begåvat folk som är lysande på det ena men inte på det andra. En av dem är John-Henri Holmberg. Han är för det allra mesta förträfflig som artikel- och facklitteraturförfattare och har skrivit en lång rad mycket bra böcker i olika ämnen, men klarar inte av att skriva skönlitteratur. Precis som Isaac Asimov, alltså. Den motsatta sortens författare, som är bra på skönlitteratur men inte på artiklar och/eller facklitteratur, finns det som bekant också många. En av dem är Ray Bradbury. Det här är helt enkelt två olika saker.

Fast det är klart att det finns människor som till fullo behärskar båda delarna. Som George Orwell. Fast deras mängd är mindre än de båda andras.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 21 nov 2006, 14:05

Visst är det skillnad på att skriva olika sakerna men om man kan skriva engagerande prosa av det ena slaget så är det i alla fall ingen nackdel när man ska försöka sig på att skriva det andra slaget. Det betyder däremot inte att man med självklarhet kommer att lyckas.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » tis 21 nov 2006, 14:36

Jag håller med Hans. Att skriva är en färdighet som går att applicera på alla sorters skrivande, så kan man skriva den ena sortens text har man ett försprång när det gäller att skriva den andra sortens text. Däremot krävs det något mer än den rena skrivartalangen för att lyckas med den andra sortens texter; såsom kreativ fantasi, struktur och disciplin och så vidare.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » tis 21 nov 2006, 17:38

Det finns så många delfärdigheter i skrivande att det knappt går att räkna upp dem alla. De är olika viktiga i olika sammanhang. Kunskap om språkliga normer och förmåga att uttrycka sig på ett varierande sätt har bredare användningsområde än förmågan att hitta på fyndiga rim t ex. Hur stor fördel man har av att vara skicklig på en typ av skrivande när man ger sig på en annan typ av skrivande beror helt på hur användbara de färdigheter som krävs för den ena typen av texter är i den nya skrivarten. Bara för att krångla till det hela ytterligare så uppskattar ju olika läsare olika aspekter av texterna också.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Återgå till Kulturkvarten