Idol

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Idol

Inläggav Sheriffen » ons 03 sep 2008, 19:33

Jag har nu för första gången i mitt liv tittat på ett program i TV4 som heter "Idol", eftersom jag då och då hört John-Henri av alla människor prata om det och att förra årets vinnare eller om det var andra placeringen (jag tror faktiskt att hon hette Picasso i efternamn, men ska inte svära på det) tydligen var en mycket bra sångerska.

Nåväl.

Jag har stängt av programmet efter bara drygt tjugo minuter. Det här var något av det absolut mest utmanglade jag har sett i hela mitt liv. En rad fantastiskt talanglösa människor ställer sig och sjunger ohyggligt tondövt och falskt a capella framför en jury som inte är sen att tala om för dem hur fullständigt talanglösa de är. I mycket brutala ordalag. Sedan är det en och annan som har lite mer talang och skickas vidare till nästa program, tydligen.

Alltså, det här var inte bara förnedrings-tv på beklämmande hög nivå (kom igen, de flesta av dem som ställer upp är *tonåringar*, att döma av vad jag sett i kväll!), det var ren mobbnings-tv.

Och till råga på allt fruktansvärt tråkigt. Jag fick nästan myror i magen av uttråkning.

Är detta vad svenska folket sitter och stirrar på vecka ut och vecka in?

Jag är helt ärligt förbluffad, för jag är inte dum - jag visste att det finns hemskt dålig tv. Men med tanke på de skrikande löpsedlar jag sett om det här programmet i flera års tid nu trodde jag att det åtminstone skulle vara proffsigt gjort.

Mamma Mia.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Mamma Mia, å andra sidan, var en i allt väsentligt lysande filmmusikal. Den enda dundertabben var att de lät alla skådespelarna sjunga själva; med några undantag - främst karismatiska Meryl Streep, som gör en av sitt livs roller! - borde de ha fått mima till riktiga sångare. Men som musikal är den i övrigt helt fantastisk. D.S.
Senast redigerad av Sheriffen tor 04 sep 2008, 01:46, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Re: Idol

Inläggav Mattie » tor 04 sep 2008, 01:43

Sheriffen skrev:Jag har nu för första gången i mitt liv tittat på ett program i TV4 som heter "Idol",

Jag har stängt av programmet efter bara drygt tjugo minuter. Det här var något av det absolut mest utmanglade jag har sett i hela mitt liv. En rad fantastiskt talanglösa människor ställer sig och sjunger ohyggligt tondövt och falskt a capella framför en jury som inte är sen att tala om för dem hur fullständigt talanglösa de är.

Ptja, inledningsvis är väl Idol någonting av ett förnedringsprogram. Men välkommen in i den svenska, amerikanska och brittiska folkhemsgemenskapen!

Jag tror att det är en konstart mycket få besitter att välja en bra acappella låt som gör dem och deras röster förtjänst. Helst ska det ju vara någonting som har en kombination av brett register och fasta toner, typ som gammal körmusik ("Vintern rasar" är t ex fantastisk även om man sjunger solo acapella), fast ändå med lite svängighet och programmets eftersöka poppighet.

Jag har funderat på "Cheri Cheri Lady" av Modern Talking eftersom den dessutom ger möjlighet att fjanta sig, eller visa utstrålning.

Å andra sidan har jag hört att de optimala valen tydligen snarare ligger åt "Killing me softly", eller "Ain't no sunshine".
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Inläggav Sheriffen » tor 04 sep 2008, 02:11

Mattie skrev:
Sheriffen skrev:Jag har nu för första gången i mitt liv tittat på ett program i TV4 som heter "Idol",

Jag har stängt av programmet efter bara drygt tjugo minuter. Det här var något av det absolut mest utmanglade jag har sett i hela mitt liv. En rad fantastiskt talanglösa människor ställer sig och sjunger ohyggligt tondövt och falskt a capella framför en jury som inte är sen att tala om för dem hur fullständigt talanglösa de är.

Ptja, inledningsvis är väl Idol någonting av ett förnedringsprogram. Men välkommen in i den svenska, amerikanska och brittiska folkhemsgemenskapen!

Jag börjar haja vad du menar, för jag har förvisso sett andra exponenter för de här ländernas folkhemsgemenskaper i tv-sofforna, men jag tror min själ inte att jag tidigare har sett närgångna, långa kameratagningar på kränkta, sårade tonåringar som storgråter - och som alltså kränkts och sårats av programledarna.

Det rimliga sättet att göra ett sådant här program, tycker jag, vore att aldrig ens visa dem som inte får gå vidare. Man borde i stället inleda första programmet med att rada upp de tio eller femton eller vad det nu är som är så pass begåvade att de gått vidare till nästa program och ska tävla mot varandra.

För inte så länge sedan hade det varit en självklarhet. Nu undrar jag vilket slags människor det egentligen är som sitter och gottar sig åt dessa inför miljoner tittare djupt förnedrade tonåringar som står och gråter. Illamåendeframkallande, tycker jag. Faktiskt.

Jag tror att det är en konstart mycket få besitter att välja en bra acappella låt som gör dem och deras röster förtjänst. Helst ska det ju vara någonting som har en kombination av brett register och fasta toner, typ som gammal körmusik ("Vintern rasar" är t ex fantastisk även om man sjunger solo acapella), fast ändå med lite svängighet och programmets eftersöka poppighet.

Jag har funderat på "Cheri Cheri Lady" av Modern Talking eftersom den dessutom ger möjlighet att fjanta sig, eller visa utstrålning.

Det där var min absolut första favoritlåt med Modern Talking och den kvarstår som en av höjdarna inom nattklubbs/disco-genren, även om den inte spelas så ofta ute på nattklubbar längre. Jag förstår vad du menar.

Fast när du säger att du funderat på den, menar du att du själv tänkte ställa upp i Idol...?! Va...?! Visst, du har helt klart utseendet, det är inget att hymla om, men sjunger du också?! Och, hm - känsligare fråga - skulle du kunna tänka dig att vara med i ett mobbningsprogram som Idol? Fast du är ju faktiskt slängd i käften, så du skulle kanske kunna göra oss alla en tjänst och mobba domarna! :-)

Fast nä, du menar väl bara sjunga i största allmänhet, va...?

Jag blir faktiskt mycket nyfiken.

Å andra sidan har jag hört att de optimala valen tydligen snarare ligger åt "Killing me softly", eller "Ain't no sunshine".

I alla fall "Killing Me Softly" är ju halvt om halvt a capella redan i de inspelade versionerna med olika artister. Inte minst den utmärkta svenska versionen med Lill Lindfors. Vad jag menar med det är att mixningen framhäver rösten så att man nästan hör den a capella; instrumenten hamnar mycket i bakgrunden. Så den borde vara ett bra val, tror jag med.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 04 sep 2008, 07:07

Sheriffen skrev:

Det där var min absolut första favoritlåt med Modern Talking och den kvarstår som en av höjdarna inom nattklubbs/disco-genren, även om den inte spelas så ofta ute på nattklubbar längre. Jag förstår vad du menar.

Fast när du säger att du funderat på den, menar du att du själv tänkte ställa upp i Idol...?! Va...?! Visst, du har helt klart utseendet, det är inget att hymla om, men sjunger du också?! Och, hm - känsligare fråga - skulle du kunna tänka dig att vara med i ett mobbningsprogram som Idol? Fast du är ju faktiskt slängd i käften, så du skulle kanske kunna göra oss alla en tjänst och mobba domarna! :-)

Men om du ställer upp så lova att du 1) mobbar domarna och 2) meddelar oss på fandom.se i förväg. Då skulle även jag titta på det där programmet (jag har bara sett något youtubeklipp av någon ung människa som blev förnedrad i programmet och håller med Sheriffen om att det var vidrigt).

Fandom tar steget in i stugorna!

Annars har jag mest svårt att begripa hur någon kan se segerpriset som något eftersträvansvärt; sjunga slätstruken blipbloppop och bli uthängd i alla media under resten av sitt unga liv. Eller är det inte bara Britneymusik som premieras?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » tor 04 sep 2008, 09:17

@Mattie, om att välja "Killing Me Softly" som optimal acappella låt:

Vissa har nog fattat det. Men det kan bli för mycket av det goda. För en domare i någon sådan här tävling (kan ha varit kanal 5:s Popstars) sa ju:

- Får jag höra "Killing Me Softly" en gång till skriker jag!
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » tor 04 sep 2008, 21:00

Not till intresserade:

1. Fjolårets Idol vanns av Marie Picasso, som är en fullständigt likgiltig sångerska.

2. Den som däremot slog mig som en artist, med personlig framtoning, var Amanda Jensen, som kom tvåa; henne har jag säkert nämnt för Sheriffen.

3. De program jag såg i fjol (väsentligen därtill pressad av dottern Laura, ska tilläggas; av tidigare års Idolprogram har jag lyckats undvika så gott som samtliga) var finalomgången.

4. Tanken att se det ändlösa urvalsvalsandet, där tonvikten uppenbarligen läggs vid de absolut gräsligaste av de sökande, har inte slagit mig och ärligt talat visste jag inte ens att denna dagliga (!) programserie fanns förrän den satte igång i går och Laura ville se eländet.

5. I övrigt håller jag med om Sheriffens fasa. Även om förmodligen program som Tjockholmen och Bonde söker fru är värre (jag har sett ungefär en kvart av vardera), framstår förvisso också urvalsserien av Idol som outhärdlig smörja.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Mattie » tor 11 sep 2008, 17:00

Sheriffen skrev:

Jäää! Har du sett musikvideon? <3

Fast när du säger att du funderat på den, menar du att du själv tänkte ställa upp i Idol...?! Va...?! Visst, du har helt klart utseendet, det är inget att hymla om, men sjunger du också?! Och, hm - känsligare fråga - skulle du kunna tänka dig att vara med i ett mobbningsprogram som Idol?

"Tänker ställa upp", låter som att jag har långtgående planer. Det vore ju kul att testa. Men jag har ingen önskan om att delta i programmet. Hu nej. Jag vill bara gå dit och fåna mig.

Rymd-Olov skrev:Men om du ställer upp så lova att du 1) mobbar domarna och 2) meddelar oss på fandom.se i förväg.

Om jag ikläder mig kölapp 11537 någon gång, så lovar jag. Men har de inte slutat med idoluttagningar nu? Jag hade nästan trott att de kört slut på programmet efter så många säsonger som gått.

Apropå förnedring: många som går dit är faktiskt fasligt usla. Skiten gör sig själv, liksom. Jag såg nån nån gång som valt "Love hurts" att sjunga vid uttagningen, och den är visserligen en vacker låt, men har typ 3 toner som alla är väldigt långa och inte gör sig speciellt bra utan bakgrundsmusiken.

Personen kunde inte hålla tonerna heller. Jag menar...
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Återgå till Kulturkvarten