Stumfilmsaktriser

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » ons 10 sep 2008, 19:04

margl skrev:aldrig en hjältinna lika vacker som Barbara Lamarr

Nu ska man inte prata illa om klassiska stumfilmsaktriser och hon lanserades ju mycket riktigt som "The Most Beautiful Girl in the World" (trots den besynnerliga skelningen), men fick jag göra en egen, smärre hitlista över vackra, begåvade stumfilmsskådespelerskor skulle den snarare se ut så här:

1) Louise Brooks

2) Gloria Swanson

3) Lillian Gish

4) Clara Bow

5) Theda Bara

6) Olive Thomas

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tor 11 sep 2008, 07:31

Sheriffen skrev:

Nu ska man inte prata illa om klassiska stumfilmsaktriser och hon lanserades ju mycket riktigt som "The Most Beautiful Girl in the World" (trots den besynnerliga skelningen), men fick jag göra en egen, smärre hitlista över vackra, begåvade stumfilmsskådespelerskor skulle den snarare se ut så här:

1) Louise Brooks

2) Gloria Swanson

3) Lillian Gish

4) Clara Bow

5) Theda Bara

6) Olive Thomas

Jag måste till min skam medge att jag bara kan placera fyra av de där namnen, och det är ingen större prestation för vem har inte hört talas om Gloria Swanson och Theda Bara?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 11 sep 2008, 08:00

margl skrev:
Sheriffen skrev:

1) Louise Brooks

2) Gloria Swanson

3) Lillian Gish

4) Clara Bow

5) Theda Bara

6) Olive Thomas

Jag måste till min skam medge att jag bara kan placera fyra av de där namnen, och det är ingen större prestation för vem har inte hört talas om Gloria Swanson och Theda Bara?

Fler än du tror, är jag rädd. Fast vilka är de två du inte kan placera? Får jag gissa på Olive Thomas till att börja med, eftersom faktiskt är minst känd av de här sex men var en duktig aktris som bland annat förtjänstfullt spelade klockhattsförsedd flapper? Hm. Och sedan återstår Louise Brooks och Clara Bow, och där blir jag väl aningen förvånad vad gäller båda två, faktiskt... men i alla fall:

Louise Brooks måste betraktas som den i särklass mest begåvade skådespelerskan under hela stumfilmseran, eftersom hon helt ignorerade det mycket teatraliska sätt att agera på film som var förhärskande på den tiden och i stället spelade med ytterst små och subtila medel, det vill säga mycket modernt. Hennes skådespelarkonst skulle smälta väl in i en av dagens mer välspelade, seriösa filmer. Hennes stora klassiker är förstås "Pandora's Box" och "Diary of a Lost Girl".

Clara Bow med den plutiga munnen blev känd som "The Whole World's Little Sweetheart", men spelade i likhet med sina båda nämnda väninnor ofta oförvägen flapper, vilket även märks på titlarna på en del av hennes filmer ("The Adventurous Sex", "Kiss Me Again", etc.). I skådespelarkonst inte i närheten av Louise Brooks, men det var inte många förutom Gloria Swanson på den tiden egentligen.

Fast Louise Brooks stod verkligen huvud och axlar, för att prata svengelska, över de andra. Har man inte sett hennes filmer bör man se allra minst de båda klassikerna nämnda ovan, i synnerhet "Pandora's Box".

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Lägg för övrigt märke till att Theda Bara är ett anagram på Arab Death; detta med anledning av tjugotalets vurm för filmer där tjusiga araber i öknen som hette Rudolph Valentino nästan allihop rövade bort respektive räddade fagra damer i nöd. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tor 11 sep 2008, 09:23

Sheriffen skrev:
margl skrev:
Sheriffen skrev:

1) Louise Brooks

2) Gloria Swanson

3) Lillian Gish

4) Clara Bow

5) Theda Bara

6) Olive Thomas

Fler än du tror, är jag rädd. Fast vilka är de två du inte kan placera? Får jag gissa på Olive Thomas till att börja med, eftersom hon faktiskt är minst känd av de här sex men var en duktig aktris som bland annat förtjänstfullt spelade klockhattsförsedd flapper? Hm. Och sedan återstår Louise Brooks och Clara Bow och Lillian Gish, och där blir jag väl aningen förvånad om det skulle vara Lillian Gish som är okänd, men lite förvånad även över Louise Brooks och Clara Bow faktiskt.

Mycket riktigt, den ena var Olive Thomas, den andra var Clara Bow. Men jag trodde det var Mary Pickford som kallades "The Whole World's Little Sweetheart".

P.S. Lägg för övrigt märke till att Theda Bara är ett anagram på Arab Death; detta med anledning av tjugotalets vurm för filmer där tjusiga araber i öknen som hette Rudolph Valentino nästan allihop rövade bort respektive räddade fagra damer i nöd. D.S.

Jag vet, egentligen hette hon Theodosia Goodman och jag vill minnas att hon var dotter till en skräddare i Cincinnati. Men i filmpublicitetens ivrigt arbetande kvarnar, de kunde verkligen göra reklam på den tiden, lanserades hon som personifikationen på begreppet vamp och det sades att hon var avlad av en fransk konstnär och en trollkunning zigenerska i sfinxens skugga (fast jag har också läst om en annan version som framställde henne som en shejks förrymda avkomma). Det finns ett publicitetsfoto av henne där hon gamlikt hukar sig över ett skellett medan hon hypnotiskt stirrar in i kameran.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 11 sep 2008, 09:39

margl skrev:Mycket riktigt, den ena var Olive Thomas, den andra var Clara Bow. Men jag trodde det var Mary Pickford som kallades "The Whole World's Little Sweetheart".

Så sant, jag skrev för snabbt och tänkte lite för hastigt där. Fast vad var det nu man brukade kalla Clara Bow, då...? Hm.

Jag vet, egentligen hette hon Theodosia Goodman och jag vill minnas att hon var dotter till en skräddare i Cincinnati. Men i filmpublicitetens ivrigt arbetande kvarnar, de kunde verkligen göra reklam på den tiden, lanserades hon som personifikationen på begreppet vamp och det sades att hon var avlad av en fransk konstnär och en trollkunning zigenerska i sfinxens skugga (fast jag har också läst om en annan version som framställde henne som en shejks förrymda avkomma). Det finns ett publicitetsfoto av henne där hon gamlikt hukar sig över ett skellett medan hon hypnotiskt stirrar in i kameran.

Man kan ju också undra över ett namn som Gloria Swanson. Jag älskar när hon i sin självbiografi med emfas framhåller att det är hennes riktiga namn - utan att springa och hämta den vill jag faktiskt minnas att Swanson är en amerikanisering av Svensson (!) eftersom hennes föräldrar ska ha varit svenskättade och att hon hävdar att hon döptes till Gloria för att hennes föräldrar tyckte att det var en sådan glorious day den dag hon kom till världen - trots att det sannerligen låter som en studiokonstruktion.

Och tänk på stjärnor med vackert klingande namn som Judy Garland; sin docksöthet till trots hade hon förmodligen inte kommit särskilt långt under sitt riktiga namn, Frances Gumm.

Louise Brooks, däremot, hette vad jag vet faktiskt så. Och det syns väl, för det är ju inget särskilt med det namnet. Hon hade en enastående integritet och skulle nog aldrig ha kommit på tanken att byta namn, tror jag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tor 11 sep 2008, 12:27

Sheriffen skrev:Man kan ju också undra över ett namn som Gloria Swanson. Jag älskar när hon i sin självbiografi med emfas framhåller att det är hennes riktiga namn - utan att springa och hämta den vill jag faktiskt minnas att Swanson är en amerikanisering av Svensson (!) eftersom hennes föräldrar ska ha varit svenskättade och att hon hävdar att hon döptes till Gloria för att hennes föräldrar tyckte att det var en sådan glorious day den dag hon kom till världen - trots att det sannerligen låter som en studiokonstruktion.

Det jag tydligast minns från hennes självbiografi, som jag bläddrat i ett par gånger, är att hon lämnade Stroheims Queen Kelly när regissören insisterade på att hon i bröllopsscenen skulle låta det degenerade gubbvrak hon skulle äkta dregla snus på hennes hand när han satte på henne vigselringen och att enligt henne så trodde Cecil Demille på fullt allvar på reinkarnation, att man kunde minnas saker från tidigare liv och dylikt, och han därför hade med inlagda historiska paralleller i filmer som annars utspelade sig i samtiden.

Och tänk på stjärnor med vackert klingande namn som Judy Garland; sin docksöthet till trots hade hon förmodligen inte kommit särskilt långt under sitt riktiga namn, Frances Gumm.

Jag blev förvånad första gången jag upptäckte att Kirk Douglas egentligen hette Issur Danielovitch Demsky eller att John Waynes dito var Marion Michael Morrison.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tor 11 sep 2008, 14:06

Sheriffen skrev:
margl skrev:vem har inte hört talas om Gloria Swanson och Theda Bara?

Fler än du tror, är jag rädd.

Gloria Swanson är det enda namnet på den där listan som jag alls känner igen, och jag skulle inte ha vågat mig på att säga om det var en skådis, sångerska eller något annat.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 11 sep 2008, 14:31

margl skrev:Det jag tydligast minns från hennes självbiografi, som jag bläddrat i ett par gånger, är att hon lämnade Stroheims Queen Kelly när regissören insisterade på att hon i bröllopsscenen skulle låta det degenerade gubbvrak hon skulle äkta dregla snus på hennes hand när han satte på henne vigselringen...

Det var nog faktiskt snäppet värre än så, för Eric von Stroheim förvarnade henne inte utan sa åt gubbvraket att dregla snus i handen på henne under tagning, vilket bara var den sista av en lång rad förnedrande händelser han utsatte Gloria Swanson för under inspelningen. Eric von Stroheim var ett sannskyldigt geni, men han var också megaloman egoist - och stod nog inte ut med att Gloria Swanson var sin tids i särklass mest berömda människa, med en grad av berömmelse som faktiskt får sentida kändisar som Madonna att framstå som ganska små potatisar. Hur som helst, när Gloria Swanson fått snuset i handen vände hon tvärt på klacken och lämnade inspelningen för att aldrig återkomma.

Och det är verkligen en tragedi att Eric von Stroheim mobbade henne så under inspelningen, för de ungefär en och en halv timme som finns av de planerade fem av "Queen Kelly" tillhör historiens yppersta filmkonst. Filmen är i sitt fullständigt ofullbordade skick helt enastående; fullbordad skulle den utan tvivel ha blivit ett av filmkonstens största mästerverk.

Som bekant fick Gloria Swanson så småningom en mycket elegant hämnd, i form av filmen "Sunset Boulevard" av Billy Wilder - där Erich von Stroheim spelar den avdankade (både i filmen och då även i verkligheten) stjärnans lismande, krypande betjänt!

Jag blev förvånad första gången jag upptäckte att Kirk Douglas egentligen hette Issur Danielovitch Demsky eller att John Waynes dito var Marion Michael Morrison.

Ja, Kirk är verkligen en av höjdarna ur den här synvinkeln!

För att inte tala om Peter Lorre, som egentligen hette László Löwenstein!

Helt underbart, egentligen - tänk en filmaffisch från Hollywoods guldålder där det står:

"THE UNDERTAKERS

Starring Issur Danielovitch Demsky and László Löwenstein!"

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 11 sep 2008, 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 11 sep 2008, 14:38

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:
margl skrev:vem har inte hört talas om Gloria Swanson och Theda Bara?

Fler än du tror, är jag rädd.

Gloria Swanson är det enda namnet på den där listan som jag alls känner igen, och jag skulle inte ha vågat mig på att säga om det var en skådis, sångerska eller något annat.

Låt mig berätta en anekdot. Jag minns för stunden inte vilken film eller exakt vilket år, men det var i alla fall under andra halvan av 1920-talet.

En film med Gloria Swanson i huvudrollen skulle ha premiär i New York. Gloria Swanson själv skulle närvara vid premiären och alltså forslas dit i bil.

Gatorna i kvarteren runt biografen och förstås gatan där själva biografen låg kantades av *en miljon* människor som bara var där i hopp om att få en skymt av stjärnan när hon kom åkande förbi i bilen!

En miljon människor. För att få en skymt.

En miljon människor är ungefär så många som Madonna spelar för sammanlagt när hon gör en världsturné på ett eller ett par år. Och de som kommer och ser henne då får ju till och med höra henne sjunga (nåja...) och se henne sprattla i ett par timmar, de får inte bara en liten, avlägsen möjlighet att kanske se en skymt av henne bakom rutan i en bil.

Så, hm, jo... du borde nog, typ, ta reda på lite mer om vem Gloria Swanson var! Se några av hennes filmer - de finns på DVD och jag tvivlar på att du skulle ångra dig.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Det här inlägget inleder trådens sida 33. Det finns ett inlägg i slutet av trådens sida 32 också, ett som ni inte har läst ännu. Läs det. D.S.
Senast redigerad av Sheriffen tor 11 sep 2008, 16:44, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 11 sep 2008, 15:20

"Se några filmer", det innebär ungefär ett halvårs normala filmintag för mig.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav margl » tor 11 sep 2008, 15:25

Sheriffen skrev:
margl skrev:Det jag tydligast minns från hennes självbiografi, som jag bläddrat i ett par gånger, är att hon lämnade Stroheims Queen Kelly när regissören insisterade på att hon i bröllopsscenen skulle låta det degenerade gubbvrak hon skulle äkta dregla snus på hennes hand när han satte på henne vigselringen...

Det var nog faktiskt snäppet värre än så, för Eric von Stroheim förvarnade henne inte utan sa åt gubbvraket dregla snus i handen på henne under tagning, vilket bara var den sista av en lång rad förnedrande händelser han utsatte Gloria Swanson för under inspelningen. Eric von Stroheim var ett sannskyldigt geni, men han var också megaloman egoist - och stod nog inte ut med att Gloria Swanson var sin tids i särklass mest berömda människa, med en grad av berömmelse som faktiskt får sentida kändisar som Madonna att framstå som ganska små potatisar. Hur som helst, när Gloria Swanson fått snuset i handen vände hon tvärt på klacken och lämnade inspelningen för att aldrig återkomma.

Som bekant fick Gloria Swanson så småningom en mycket elegant hämnd, i form av filmen "Sunset Boulevard" av Billy Wilder - där Erich von Stroheim spelar den avdankade (både i filmen och då även i verkligheten) stjärnans lismande, krypande betjänt!

Bland det snällaste man kan säga om Stroheim är att han var en kompromisslöss konstnär med ett otroligt sinne för detaljer. Ständigt utgick nya anekdoter under hans regissörtid om de fantasisummor som han avverkade och vad han tvingade folk stå ut med; tjugotusen dollar på äkta medaljer och en hel studio stående i väntan i flera dar för att en knähund skulle nysa på ett för demonregisörren tillfredställande sätt. En av mina favorithistorier är att han fick sparken från ett jobb för att han ville ta om en stor och kostsam scen med en infanteribataljon och en kavalleriskvadron som tar sig nerför en kullsida enbart därför att kavelleristernas fickor inte buktade ut på rätt sätt! Han var i ständig konflikt med studioledningarna eftersom de ville korta ner hans filmer till mer kommersiell längd och genomföra en viss moralcensur medan Stroheim fick vredesutbrott vid blotta tanken på sådana löjligheter. Man kan verkligen säga att han försökte leva upp till sin image, som han vunnit när han spelat preussare i antityska filmer under första världskriget, "The man you love to hate" (fast hans förflutna som österrikisk aristokratisk gardeslöjtnant var förstås bluff, egentligen var han son till en judisk hattmakare och nådde aldrig högre än menig). Jag har sett hans Greed och även om jag vanligtvis inte uppskattar den typen av socialrealism så är den även i nedklippt skick en imponerande prestation med flera starka scener av stroheimsk cynism. Som skådis såg jag honom nyligen i Den stora illusionen, där han är i sitt esse som den invalidiserade och melankoliske von Rauffenstein. Och så har vi givetvis Sunset Boulevard; strålande film, strålande Swanson, strålande Stroheim, strålande Holden och bitande satir! Fast jag vill minnas att Swanson uppger att hon och Stroheim försonades under inspelningen (och så lismande och krypande tycker jag han knappast är som betjänt - snarare stelt formell).
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Johan » fre 12 sep 2008, 03:41

Swanson är väl den vanliga amerikanisering av Svensson? Det har alltid varit det allra mest typiskt svenskamerikanska namnet för mig.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav margl » lör 13 sep 2008, 13:19

Det vi har pratat här om är kvinnor aktiva främst i den amerikanska filmbranchen. Vad kan man säga om deras europeiska motsvarigheter? Jag kommer att tänka på fyra stycken och tre av dem är ur Fritz Langs filmer; Gertrude Welcker som är till fyllest som den livströtta grevinnan Told i Dr Mabuse - Der Speiler, Gerda Maurus som syns som en underskön ryska i Spione, Brigitte Helm som har den ansträngande uppgiften av att spela både den milda Maria och hennes onda mekaniska kopia i Metropolis och den fjärde är Marie Falconetti som framträdde i sin enda verkliga huvudroll i Carl Dreyers En kvinnas martyrium, som handlar om Jeanne d´Arc.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 13 sep 2008, 13:38

Bara i en hast, för jag återkommer gärna när jag har lite mer tid på mig än jag råkar ha just nu, men vi har ju också den svenska Greta Garbo. Nu blev hon förvisso inte världsberömd förrän hon började göra film i Hollywood, men hon hade gjort numera klassiska insatser i svenska filmer som "Gösta Berlings saga" av Mauritz Stiller före dess. Hon är med andra ord ett slags cross over - både europeisk aktris och Hollywoodaktris.

Hennes berömmelse, förresten. Jag skrev ju om Gloria Swansons makalösa berömmelse en bit upp i tråden.

Fast när Greta Garbo dog 1990 kom en fascinerande undersökning upp till ytan bland alla artiklar och dödsrunor. Jag ska inte påstå att jag minns detaljerna kring hur den utfördes eller precis när det var, men hur som helst hade man i jordens alla hörn - alltså även i små kinesiska byar uppe i bergen, bland australiensiska urinnevånare i öknen och för den delen också bland invånarna i Buenos Aires och London och Kapstaden och så vidare - undersökt grad av berömmelse bland 1900-talets män och kvinnor (alltså, vem är den mest berömde mannen och vem är den mest berömda kvinnan? Vilka känner absolut alla till?).

Svaret var ganska förbluffande, för det visade sig att den man absolut alla kände till inte var Elvis Presley, Charlie Chaplin, Adolf Hitler eller Michael Jackson, utan Muhammad Ali (född Cassius Clay).

Och den kvinna absolut alla kände till var inte Julia Roberts, Margaret Thatcher, Indira Gandhi eller Madonna, utan Greta Garbo.

Ali och Garbo är totala begrepp i hela världen, liksom.

Med det sagt så måste jag tyvärr säga att jag inte tycker att Greta Garbo var någon stor aktris. Hennes känsloregister var ungefär lika stort som en marmorstatys och det var ju tyvärr som en sådan hon såg ut också, med sitt kalla, närmast maskinregelbundna ansikte.

Hon är riktigt bra, dock, i den enda film där hon faktiskt skrattar (vilket var ett av försäljningsargumenten på affischerna), nämligen "Ninotchka". För övrigt en strålande film, också - och för ovanlighetens skull, i Garbos fall, en komedi.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » fre 09 jan 2009, 11:13

Sheriffen skrev:Låt mig berätta en anekdot. Jag minns för stunden inte vilken film eller exakt vilket år, men det var i alla fall under andra halvan av 1920-talet.

En film med Gloria Swanson i huvudrollen skulle ha premiär i New York. Gloria Swanson själv skulle närvara vid premiären och alltså forslas dit i bil.

Gatorna i kvarteren runt biografen och förstås gatan där själva biografen låg kantades av *en miljon* människor som bara var där i hopp om att få en skymt av stjärnan när hon kom åkande förbi i bilen!

En miljon människor. För att få en skymt.

En miljon människor är ungefär så många som Madonna spelar för sammanlagt när hon gör en världsturné på ett eller ett par år. Och de som kommer och ser henne då får ju till och med höra henne sjunga (nåja...) och se henne sprattla i ett par timmar, de får inte bara en liten, avlägsen möjlighet att kanske se en skymt av henne bakom rutan i en bil.

Orson Welles sa i en intervju - jag minns inte den exakta ordalydelsen - att anledningen till att filmstjärnorna under Swansons glansdagar verkligen var så omsvärmade och glorifierade som dom var berodde på att då var den kollektiva önskedrömmen att bli filmstjärna. Numera (jag tror detta sades i början på åttiotalet) är det att bli popstjärna.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Nästa

Återgå till Kulturkvarten