Levertin i åminnelse

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Levertin i åminnelse

Inläggav margl » sön 21 sep 2008, 18:53

Jag önskar bara påminna om att imorgon den 22 september är det 102 år sedan Oscar Levertin dog. Sedan några år har jag gjort det till en personlig sed att betrakta detta som en viktig sorgedag, jag bär sorgband och reciterar runt klockan halv tio på morgon (ungefär det klockslag Levertin avled) några verser av den dödes dikter. Tidigare detta år har jag fått ett av mitt livs stora upplevelser när jag lyckades besöka Levertins grav på Norra begravningsplatsen i Stockholm och för två år sen hoppades jag förgäves att svensk television skulle göra ett program till hundraårsminnet men icke - dock har jag kunnat trösta mig med Nathan Shachars mer än utmärkta Levertinbiografi Blodseld och nordisk längtan. Bland det som jag brukar läsa upp i min ensamhet denna sorgedag är de inledande raderna i Levertins sista diktsamling Kung Salomo och Morolf, med vilka skaldens försökte fånga något av sitt eget väsen;

Fjärran och nära sällsamt förenar
sagan med systerligt spinnande hand.
Libanons cedrar och snöskogens enar
binder hon samman med skimrande band,
västerländskt vemod och österländsk brand.
- Själv är jag väster- och österland.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » mån 22 sep 2008, 07:41

Bertil Malmberg hade Levertin som sin absoluta favorit. "Större än Heidenstam."

Gillar själv "På judiska kyrkogården i Prag": "på graven lägg ej grönt / lägg sten!" Syftande på att på denna kyrkogård finns inga växter, allt är sten, vackert på sitt sätt.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » mån 22 sep 2008, 09:51

Svensson skrev:Bertil Malmberg hade Levertin som sin absoluta favorit. "Större än Heidenstam."

Har nyligen upptäckt detta då jag läst hans inkännande essä om Levertins lyrik som finns i Ett författarliv. Min egen mor har rörts av en passage i prosadikten Änglar; "avskedssmärtans tårar ligga än och tindra som salt dagg på dina vita liljor", och idag har jag själv med nästan samma tårar sörjt den vän jag aldrig fått möta i läsningen av den postumt publicerade Im Memoriam.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » fre 09 jan 2009, 11:24

En av mina levertinska favoritdikter är ett fragment från hans första resa till Rivieran. Den är inte medtagen i någon av hans tryckta diktsamlingar, men kan återfinnas i det första bandet av Werner Söderhjelms biografi över Levertin. Ofta är den mogne Levertin mer omständig och tyngre i formen, men här löper raderna lätt och ledigt, dock är innehållet samma melankoliska stämningsläge som återfinns så ofta i hans diktning.

Från morgon till kväll
jag satt i min cell
på tingen jag grubblande tänkte.
Min bok var min värld,
min bok var min härd,
var allt som en tanke jag skänkte.

Filosofernas ord
vid mitt arbetsbord
jag läste, gömd i mitt näste,
deras tvivlande ord
om himmel och jord
uti mitt hjärta sig fäste.

Naturen var död
och världen för snöd
för att läska törstande läppar
och människan fått
en krymplings lott
att stulta framåt på käppar...
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tor 22 okt 2009, 09:41

Jag kommer aldrig kunna förlåta mig själv. Vilken tanklös knöl jag är! I år glömde jag bort att fira Levertins minne den 22 september.

Det är nästan så att man borde begå harakiri...
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Svensson » tor 22 okt 2009, 10:12

margl skrev:En av mina levertinska favoritdikter är ett fragment från hans första resa till Rivieran. Den är inte medtagen i någon av hans tryckta diktsamlingar, men kan återfinnas i det första bandet av Werner Söderhjelms biografi över Levertin. Ofta är den mogne Levertin mer omständig och tyngre i formen, men här löper raderna lätt och ledigt, dock är innehållet samma melankoliska stämningsläge som återfinns så ofta i hans diktning.

Precis! Det har enkelhetens självklarhet, klassisk renhet. Som Goethe ta mig tusan.

"Det sköna trivs i många former men bäst i det enkla" som någon sa.
Svensson
Trufan

Re: Levertin i åminnelse

Inläggav margl » ons 22 sep 2010, 08:49

Ännu en årsdag har infunnit sig och jag har nyss hållit min lilla åminnelseceremoni vilket denna gång innebar att jag lyssnade på den vackraste sorgemusik jag känner till, nämligen Albinonis Adagio för orgel och stråkar, och läste väl valda dikter ur Levertins produktion. Eftersom jag glömde bort att högtidlighålla denna dag förra året försökte jag läsa dikterna med extra mycket inlevelse. Till ceremonins framgång bidrog vädret, Levertin själv hade nog uppskattat denna höststämning med gyllene solsken som faller genom den kyligt klara luften och glittrar i det fuktiga gräset.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Re: Levertin i åminnelse

Inläggav Svensson » ons 22 sep 2010, 08:54

Fint att någon minns. Jag har själv försökt instifta sådana här minnesdagar, som någon dag i juni som ska vara Ohlmarks födelsedag. Men jag glömmer alltid.

Jag brukade minnas mina föräldrars födelsedagar ett tag men nu har jag åter glömt det. De förlåter dock, jag är inte struken ur arvet.
Svensson
Trufan

Återgå till Kulturkvarten