Feminina filmer

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Feminina filmer

Inläggav Sheriffen » fre 26 sep 2008, 08:12

Brita Planck i annan tråd (Politikonst):

"Och du, jag har inte sett Kate och Leopold, den kanske är jättebra, men din recension gav inte direkt mersmak. Jag har däremot sett ganska många andra nyproducerade filmer som uttrycker samma längtan tillbaka till fasta och oproblematiska könsroller, om du vill ha tips (eftersom du tror att jag tycker att en film är en trend)."

Nja, nu sa jag ju inte att Kate & Leopold är en bra film. Vad jag undrade över var varför det var anmärkningsvärt att dess kvinnosyn är 1800-talsmässig medan det faktum att dess manssyn är 1800-talsmässig inte ens ansågs värt att nämna.

Men det därhän, det är klart att att det finns en massa film som ger uttryck för fasta och oproblematiska könsroller. Både historiskt sett och i dagsläget.

Så vore det inte strängt taget intressantare med några filmer där könsrollerna inte är så fasta och oproblematiska? Både du och John-Henri har ju, fullt förståeligt, givit uttryck för er - och era döttrars - önskemål om filmer där tjejer/kvinnor framställs som starka, självständiga och, för den delen, lika actiontuffa som killar.

Här är några stycken, som jag kör rakt ur huvudet och utan särskild ordning:

Alien 1 - 4 (olika regissörer, samtliga dock med vråltuffa kvinnan Ripley (Sigourney Weaver) som monstrets primära fiende)

Charlie's Angels (olika regissörer, tv-serie och två filmer om tre tuffa, smarta unga kvinnor som är minst lika kapabla som sina manliga motsvarigheter James Bond et. al.)

Chicago av Rob Marshall (överdådigt elegant och lyckad musikal i den gamla storslagna Hollwyoodskolan, med ett undantag - kvinnorna, i synnerhet den blodfulla, karismatiska Catherine Zeta-Jones, är självständiga, sardoniska flapprar i detta drama från det glada 20-talet)

Ghost World av Terry Zwigoff (autentiskt helt lysande film om två mycket intelligenta, självständiga och inte mist sarkastiska unga tjejer, enastående spelade av oförlikneliga Thora Birch och Scarlett Johansson - i mitt tycke en av 2000-talets tre, fyra bästa filmer hittills)

Lost In Translation av Sofia Coppola (med Bill Murray och Scarlett Johansson - en film som vänder upp och ned på de flesta av Hollywoods könsrollsklichéer, bland annat genom att inte innehålla den annars så självklara love storyn; minus i kanten dock för de besynnerliga porträtten av japaner - men också en av de tre, fyra filmerna)

Cat Woman (av en regissör som märkligt nog heter bara Pitof, tydligen, och där Halle Berry spelar titelfiguren; visst, hon är blyg som vanlig människa, men det är ju serietidningsidiomet - kolla Clark Kent/Superman - och den blygheten försvinner när hon blir den självsäkra, läckra Cat Woman)

Det här var en liten, blandad kompott så här en tidig morgon, men när jag druckit te kan jag om så önskas bistå med ytterligare filmer.

Förresten, Ghost World tycker jag du ska köpa/hyra till din dotter och hälsa till henne att Sheriffen föreslår att hon ska se den.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 26 sep 2008, 19:30

Några till, kanske?

Reality Bites av Ben Stiller är en av Winona Ryders bästa filmer och något mjäk är hon inte direkt, om man säger så. Framåt Generation X-tjej som visar att saker och ting faktiskt går bara man inte är ett mjäk och bara man inte ger sig.

Thelma & Louise av Ridley Scott, där Susan Sarandon (one of the truly great!) och Geena Davis har huvudroller som inte så långt tidigare i filmhistorien avgjort skulle ha tillfallit män, för kvinnor skulle inte ha kunnat tänkas på det här sättet. Och mycket riktigt, i första versionen - Easy Rider - var Susan och Geena faktiskt män.

Gilda av Charles Vidor, en film som får rättrogna könsrollsknökare att gå i taket eftersom Rita Hayworths titelgestalt ägnar sig åt att manipulera män och därför är beroende av dem. Men, kom igen - det som brukar klagas på är ju att kvinnor är manipulerade av män! Så då ska man inte åma sig utan applådera när motsatsen för en gångs skull är fallet! Så inget trams, nu. Dessutom kan ingen vara självständig annat än i förhållande och relation till andra, för vore någon den sista människan i hela världen så skulle ju frågan om självständighet vara rätt överflödig, typ.

Pandora's Box av G. W. Pabst, med en av filmhistoriens mest karismatiska kvinnor, Louise Brooks, i huvudrollen. Överlägsen flapper som ironiskt flyter ovanpå och inte låter sig näpsas av någon - utom i det dramatiska slutet, men det handlar i det fallet inte om könsrollsproblematik utan något helt annat.

Sex and the City av olika regissörer, både tv-serie och film. Fyra medelålders kvinnor i New York och deras liv på alla plan, ofta centrerad kring problematiken med kvinnans ställning i samhället.

The Whales of August av Lindsay Anderson, där Bette Davis (We. Love. You.!) och Lillian Gish visar att ett par av silverdukens allra äldsta kvinnor också är dess främsta skådespelerskor. En film helt centrerad runt två kvinnor, men - tro mig - av helt och fullständigt annat slag än Thelma & Louise.

Tja, det var några till. Fler finns. Många fler. Massor.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten