Paul Newman

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Paul Newman

Inläggav Sheriffen » lör 27 sep 2008, 20:06

Paul Newman har avlidit.

När det gäller en skådespelare av hans kaliber och begåvning behöver inget mer sägas. Förlusten är självklar och jag tänker inte ens för ett ögonblick härbärgera tanken att det finns någon enda här som inte vet vem Paul Newman var.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 27 sep 2008, 20:32

Tråkigt. Men ju inte oväntat med tanke på att han lidit av cancern som dödade honom i flera år.

Har någon missat det gjorde han sin sista långfilmsroll i den mästerliga Road to Perdition, enligt min mening gravt underskattad. Medan han faktiskt debuterade som rollisteinkluderad aktör i sf-tv-serien Tales of Tomorrow, 1952.

Att här finns någon som inte vet vem Paul Newman var förmodar jag också. Men hur många av hans filmer minns de flesta av oss?

Paul Newman spelade i Robert Wises Somebody Up There Likes Me, 1956, i Martin Ritts The Long Hot Summer, 1958, i Richard Brooks Cat on a Hot Tin Roof, 1958, i Otto Premingers Exodus, 1960, i Robert Rossens The Hustler, 1961, i Richard Brooks Sweet Bird of Youth, 1962, Martin Ritts Hud, 1963, i George Roy Hills Butch Cassidy and the Sundance Kid, 1969, i sin egen, underskattade Sometimes a Great Notion, 1971, i John Hustons mycket underskattade The Life and Times of Judge Roy Bean, 1972, i George Roy Hills The Sting, 1973, i Robert Altmans Buffalo Bill and the Indians, 1976, i Sydney Pollacks Absence of Malice, 1981, i Frank Gavins The Verdict, 1982, i Martin Scorseses The Color of Money, 1986, i Ron Sheltons underskattade Blaze, 1989, i James Ivorys Mr and Mrs Bridge, 1990, i Ethan & Joel Coens The Hudsucker Proxy, 1994. Och i över fyrtio andra filmer, många kanske i mitt tycke svagare än de jag nämnt, men alltid sevärda inte minst för Newmans insatser. Han var en av de skådespelare som i modern tid aldrig ägnat sig åt divalater utan som gjort jobbet, och gjort det suveränt väl.

En trist nyhet att ta del av när man just kommit hem från en bokmässa.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Kulturkvarten