Äldre thrillers

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Re: Äldre thrillers

Inläggav margl » sön 09 maj 2010, 13:15

Svensson skrev:det där om att Marryat upprepar vad han sa nyss kan bero på att texten gått som följetong i en tidning. Och istället för designerad "detta har hänt"-ruta i början så har Marryat arbetat in resumén i texten.

Det är klumpigt gjort i vilket fall som helst. Dumas, som fick de flesta av sina romaner publicerade som följetonger, använde sig av ett liknande grepp för att påminna läsaren om vad som hänt i föregående kapitel, men gjorde det mer smidigt och flytande.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » fre 30 jul 2010, 19:32

Nu har jag läst min första roman om den av Maurice Leblanc skapade gentlemannatjuven Arsene Lupin, närmare bestämt Chifferskriften(L’Aiguille creuse, 1909). Denna berättelse där mord och mystik kantar vägen fram till avslöjandet av en sensationell hemlighet som gått i arv hos ett fåtal i århundranden får mig att misstänka att Dan Brown läst sin Leblanc. Lupin är en motsägelsefull gestalt, dels romantisk hjälte och dels diabolisk mästerförbrytare, dels självupptagen äventyrare och dels ärlig fransk patriot. Jag finner hans egocentricitet störande, förvisso är hans samtida skönlitterära mästerförbrytare såsom Fantomas och dr Mabuse och Fu Manchu också egocentriska, men det känns mer naturligt och berättigat hos dem medan Lupin framstår som barnslig i sin narcissicism. Romanen är inte dålig, tvärtom kan den nog genom sina oväntade förvecklingar och tvära kast ännu roa den genomsnittlige nutida läsaren, men Lupins personlighet och beteende samt att Sherlock Holmes är medtagen som en osympatisk bifigur och i fransk chauvunistisk anda framställs som underlägsen Lupin finner jag lite väl magstarkt.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » mån 27 sep 2010, 07:47

Det tog ett tag (boken hamnade i botten av läshögen) men nu har jag läst min första roman av Karl May(1842-1912), närmare bestämt Öknens ande(ursprunglig titel, Det Geist des Llano Estakado). Denna roman är ganska typisk för Mays produktion, en berättelse om rakryggade äventyrare av tysk härkomst som möter skumma skojare och ädla indianer i den vilda västerns ödemarker. May var nämligen en tyskspråkig författare som uppnådde stor popularitet, i synnerhet hos pojkar, med berättelser om cowboys och indianer i en amerikansk västern där författaren kompenserade sin brist på erfarenhet av de områden han skildrade med hjälp av kartor och fantasi. May skriver mustigt och färgstarkt och bortsett från hans förkärlek att ge sina hjältar ett tyskt stamträd så finns det inte några starka uttryck för nationalism eller rasism, tvärtom finns i just denna roman öppen kritik rörande behandlingen av indianerna. Trots detta har May blivit hårt kritiserad, hans böcker tillhörde nämligen Hitlers favoritläsning och primitivismen och heroismen som är genomgående närvarande i hans verk har anklagats för att vara en grogrund för nazismen.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tor 09 dec 2010, 08:42

Ännu en Oppenheim avklarad, Mr Grex från Monte Carlo(Mr Grex of Monte Carlo, 1915). Detta är årgångseskapism, i det mondäna Monte Carlo flödar champagnen ur buteljerna samtidigt som pengarna flödar över spelborden och i påkostade villor, eleganta restauranger och ombord lyxyachter smids den internationella politikens intriger. Här vävs två kärlekshistorier samman med hemliga möten mellan tyska, ryska och franska sändebud, som ska avgöra framtiden (till Englands och Amerikas nackdel). Miljön är Oppenheims favoritplats på jorden och i tiden, franska Rivieran före första världskriget, en plats som han nog återvände till med desto mer iver då han trots inledande entusiasm och frivilligt propagandaarbete hunnit 1915 att bli desillusionerad av den stora väpnade kampen mellan nationer. I romanen är det självklart att den anglosaxiska sidan är den rätta sidan, men tyskarna framställs inte som totalt omänskliga eller hjärtlösa, kanske ett försiktigt uttryck för en längtan efter försoning.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Föregående

Återgå till Kulturkvarten