Swedenrock festival 2009

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Swedenrock festival 2009

Inläggav Henke » mån 24 nov 2008, 18:49

redan nu måste man som metalfan bestämma vilka rockfestivaler man ska gå på nästa sommar, i dagarna offentliggjordes swedenrock festivalen vilka band dom ska locka metalfansen med. Vad säger man om band som Heaven and hell med Ronnie James Dio och som också består av tidigare och nuvarande medlemmar från Black Sabbath och göteborgsgrabbarna In Flames (deras enda spelning i sverige) och klassiska Uriah Hepp ska också spela på swedenrock...och detta är bara en av många rockfestivaler nästa sommar!! Swedenrock festival äger rum 3-4-5-6 i Sölvesborg...en sak kan jag säga att bara In Flames (ett av huvudbanden) är utan att ta i värst mycket ett av Sveriges bästa liveband..Såg dem live i Lisebergshallen den 2:e nov...Magiskt!! Och vad jag har läst kommer deras spelning bli en oförglömd show!

HÅRDROCK SKA SES LIVE
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 24 nov 2008, 19:34

Heep, Henrick, Heep!

Liten varning: Uriah Heep är förvisso ett av de i sann bemärkelse klassiska hårdrockbanden - ett av de fem som skapade och definierade genren - men från den klassiska sättningen återstår bara en enda medlem, gitarristen Mick Box. Som inte, kan man tillägga, skrivit några av bandets stora klassiker - det gjorde främst Ken Hensley (som inte varit med sedan 1980) och även David Byron (som inte varit med sedan 1976 och till yttermera visso är död). Lite grann känns denna upplaga av Uriah Heep - ett femmannaband som vid det här laget haft runt 30 medlemmar - som ett coverband på sig självt.

Men Sabbath med Dio låter spännande, för i det fallet tycker jag inte att det finns någon anledning för killarna att byta namn till Heaven and Hell. Jag har alltid tyckt att Dio-sättningen var bäst och räknas därmed som kättare bland Sabbath-fansen, men alltså - "Mob Rules" anser jag vara den i särklass bästa Sabbath-plattan någonsin. Jag menar, kom igen - The Sign of the Southern Cross och Falling Off the Edge of the World! Finns det två bättre sammankopplade (alltså, den ena kommer efter den andra på plattan) låtar i rockhistorien?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 24 nov 2008, 20:40

Uriah Heep är förvisso ett av de i sann bemärkelse klassiska hårdrockbanden - ett av de fem som skapade och definierade genren

Vilket för mig är ett stort skäll att sticka dit, att se Uriah Heep, trots att jag inte har lyssnat speciellt mycket på bandet, det var en metalkompis som introducerade mig för dem och så har du nämnt dem några gånger här och vi pratade lite om dem på Orbital. Black Sabbath är Black Sabbath och med Dio - Dio minns jag mycket från tiden då man skulle lyssna på i stort sätt all metal som släpptes på vinyl - men om jag nu kommer att sticka dit så kan jag säga att det är In Flames som lockar - vilket troligen kommer att locka andra metalfans av den sk melodiösa dödsmetalen (the gothenburg sound) (deras låtar Alias, Take This Life och Only for the Weak) med tanke på att deras (In Flames) europa turné avslutades i bandets hemstad med två utsålda dagar - gäller dock Stockholm också - där sångaren numera bor....

Jag menar, kom igen - The Sign of the Southern Cross och Falling Off the Edge of the World! Finns det två bättre sammankopplade (alltså, den ena kommer efter den andra på plattan)

Håller med! Och så är skivomslaget något av det snyggaste jag har sett på länge...och om det är någon genren som har snygga skivomslag så är det metalmusiken!! Så för att citera dig, Sheriffen, Heavy Metal rules....som i skrivandets stund lyssnar på Uriah Heeps skiva Demons & Wizards - en ren klassiker - bara låtar som Traveller in Time och Paradise är oförglömda klassiker man kan lyssna på om och om igen...tills grannarna klagar..för en sak är JAG säkert på är att heavy metal ska spelas högt!!!
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 25 nov 2008, 03:59

Uriah Heep.

Du har rätt på flera punkter:

1) "Demons and Wizards" (1972) är Uriah Heeps bästa platta.

2) Volymen. När Ken Hensley under USA-turnén frågade publiken om de kunde höra honom under elorgelsolot (han körde självklart en Hammond), distat med en fuzz box som egentligen var avsedd för elgitarr (Ken Hensleys uppfinning att koppla den till elorgeln), svarade publiken häpnadsväckande nog nej. Så han höjde volymen. Tills de golvfasta stolarna vibrerade. Tro mig, de hörde honom.

3) Under "Sweet Freedom"-turnén meddelade gitarristen Mick Box pressen att om inte blodet sprutade ur öronen på publiken efter en Uriah Heep-konsert, så hade bandet misslyckats.

Fascinerande nog misslyckades bandet aldrig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tis 25 nov 2008, 17:03

Jo, In Flames är ett fantastiskt liveband, även om man inte är så fantastiskt förtjust i deras musik i vanliga fall. Deras spelning på SRF, uh ... 2004, måste det ha varit ... var en av festivalens höjdpunkter, minst lika stor upplevelse som Judas Priest (trots att det sistnämnda bandets musik råkar vara ett bra snäpp bättre). Dream Theater hade också varit roliga att se. På det stora hela tycker jag inte att det känns som en fantastisk uppsättning band hittills, dock ... men min bild av bra metal och den bild av bra metal som bandbokarna på SRF har har väl aldrig varit överens heller, även om de alltid lyckas dra dit ett antal bra band.

Nu kommer jag förstås inte att åka dit nästa år heller – precis som i år, och året före det, och året före det, och året före det – men visst hade det varit roligt. Och det känns lite tragiskt att en av anledningarna (om än inte den avgörande) är att man har börjat dra sig lite för att sova på liggunderlag i ett tält i på ett stökigt festivalområde.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 25 nov 2008, 19:02

Johan skrev:Och det känns lite tragiskt att en av anledningarna (om än inte den avgörande) är att man har börjat dra sig lite för att sova på liggunderlag i ett tält i på ett stökigt festivalområde.

Det här är anledningen till att jag aldrig gått på rockfestivaler annat än i Stockholm, där jag kunnat åka hem. Fast det var på den gamla tiden, när man för det mesta inte skulle ha haft råd med hotell.

Det har jag nu.

Så, den som har varit på Sweden Rock Festival - finns det något bra hotell inom rimligt avstånd, säg högst någon halvmil?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » tis 25 nov 2008, 19:40

Så, den som har varit på Sweden Rock Festival - finns det något bra hotell inom rimligt avstånd, säg högst någon halvmil?

Jag föredrar hotell framför tält så om jag sticker dit bor jag på ett hotell el likande en bit ifrån festivalsområdet - här hittar man boende http://www.solvesborg.se/4303
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Återgå till Kulturkvarten