Virginia Woolf

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Virginia Woolf

Inläggav Sheriffen » tis 02 dec 2008, 14:15

Avskilt från http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=10739#10739

Agnes skrev:Just nu läser jag nog bara "Mot Fyren" av Virginia Woolf, till skolarbete. Sen har jag ju alltid en massa mer eller mindre påbörjade böcker, som jag inte läser aktivt just nu...

Om inte skolan tvingar dig att läsa Virginia Woolf i översättning skulle jag vilja anbefalla dig att läsa henne i original. Det är inte alldeles lätt att hitta ord när man pratar om Virginia Woolf, men hon var i sann mening det utslitna begreppet genial och en av få alldeles autentiska banbrytande förnyare inom litteraturen - tematiskt, stilistiskt och i sin intriguppbyggnad.

Extremt svår att överskatta.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Agnes » tis 02 dec 2008, 14:22

Jag håller med om att Virginia Woolf är genial. Däremot är "Mot Fyren" rätt komplicerad, vilket inte gör det lättare att läsa den i mitt nuvarande tillstånd av trötthet :P

Hennes "Orlando" läste jag i original för ett tag sedan, och den var helt fantastisk! Verkligen en av dom bästa böcker jag läst.
Agnes
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 02 dec 2008, 14:28

Agnes skrev:Jag håller med om att Virginia Woolf är genial. Däremot är "Mot Fyren" rätt komplicerad, vilket inte gör det lättare att läsa den i mitt nuvarande tillstånd av trötthet :P

Hennes "Orlando" läste jag i original för ett tag sedan, och den var helt fantastisk! Verkligen en av dom bästa böcker jag läst.

Du har redan upptäckt Virginia Woolf! Glädjande!

Låt mig till de båda ovanstående lägga romanen "Mrs. Dalloway", som är hennes kanske allra förnämligaste verk. Om du läser den, så försök gärna skaffa den novell - "Mrs. Dalloway of Bond Street" - på vilken den ursprungligen bygger. Novellen är tyvärr och besynnerligt nog inte publicerad särskilt ofta, men finns i en relativt nyutgiven volym som samlar Virginia Woolfs noveller komplett (jag minns inte titeln på volymen just nu, eller förlag, och jag har den i Athen).

Den klassiska, första meningen i romanen är en annan i novellen. Det gav mig rysningar av välbehag när jag fick se det. För att denna lilla omständighet i just Virginia Woolfs fall kändes så omtumlande. (Jag fick alltså inte tag på novellen förrän i våras, då jag äntligen hittade den i ovan nämnda volym på en Waterstones på Oxford Street.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav bkhl » tis 02 dec 2008, 14:41

Kan bara hålla med i alla lovprisanden av Woolf. Borde hon rent av tas med när man listar sådana där icke-SF-författare som SF-fans tenderar att tycka om?
bkhl
LoC-skribent

Inläggav Agnes » tis 02 dec 2008, 19:55

Just "Orlando" dessutom är ju någon slags konstig genre-överskridare, jag skulle nog klassa den på gränsen till sf faktiskt. Men den innehåller inte tillräckligt många sf-element för att man faktiskt ska kunna placera den där, och det är verkligen inte de elementen som är de viktiga i romanen. Det är Orlando som är det viktiga :)

Jag har länge velat se filmatiseringen av Orlando, är det någon som vet om den är bra?
Agnes
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 02 dec 2008, 20:43

Filmatiseringen av Orlando är till all lycka faktiskt lysande. I huvudrollen ser vi Tilda Swinton. För dem av er som till äventyrs inte har sett henne i någon film, så har jag i all blygsamhet (jo, för till och med jag blir blygsam inför mycket begåvade människor) givit mig på att beskriva hennes enastående skådespelartalang här (rulla ned till recensionen av Young Adam):

http://www.fandom.se/forum/viewtopic.ph ... c&start=60

Förutom den makalösa skådespelarinsatsen i även Orlando har Tilda Swinton den självklara fördelen att hon med sitt mycket märkliga utseende kan spela både ung man och sedan - förstås - kvinna.

Agnes, den här filmen bör du verkligen se. Ni andra också, för den delen.

Och som Björn säger, är Virginia Woolf en författarinna som fans gillar?

Jag vet inte. En författare som är populär bland fans trots att han aldrig kom i närheten av science fiction eller fantasy (såvitt jag vet) är G. K. Chesterton. Jag tror att det finns andra exempel också.

Nu är ju G. K. Chesterton inte alls i närheten av Virginia Woolfs liga på något sätt - de är helt väsensskilda och Chesterton är mycket lättillgängligare.

Men det är ju varken här eller där, för att prata svengelska.

Alltså - har vi fler Woolf-fans på forumet än jag, Agnes och Björn?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 03 dec 2008, 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 02 dec 2008, 23:43

I debatten härförleden om "Nobelpriset i sf" på just det här forumet skrev jag bland annat:

Nja… vems felet är att vissa författare som uppenbart borde ha fått priset aldrig fick det kan ju diskuteras. Jag håller inte med om alla i den lista Sheriffen bestod, men det finns å andra sidan gott om andra som det är fullständigt orimligt att man förbisett – Woolf är nämnd; Willa Cather, Vladimir Nabokov, Marguerite Duras, Allen Ginsberg, Truman Capote, W. H. Auden, Bertolt Brecht bör också nämnas. Liksom många andra som i dag erkänns som centrala i 1900-talets litteratur, medan inte så få av de som faktiskt fått priset fullt rimligt fallit i glömska.

Så nog betraktar jag mig som Woolfbeundrare av stora mått (och har gjort det sedan jag började läsa henne, om jag inte minns fel medan jag pluggade i Uppsala för några hundra år sedan).

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 02 dec 2008, 23:59

Till detta kan läggas att när jag var väldigt ung för några hundra år sedan och John-Henri också var ung men äldre ung än jag, så försökte han få mig att läsa Virginia Woolf. Jag vägrade, eftersom hon inte skrev science fiction. Nu har den märkliga omständigheten inträffat att John-Henri då och då försöker få mig att läsa någon bra nyutkommen science fiction-bok, vilket jag vägrar göra med motiveringen att den inte är skriven av Virginia Woolf.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » ons 03 dec 2008, 08:19

Sheriffen skrev:Alltså - har vi fler Woolf-fans på forumet än jag, Agnes och Björn?

"Mrs Dalloway" är en liten favorit för mig. Sen har jag ett exemplar av "Orlando" liggande hemma någonstans, som jag ska läsa någon gång

Angående "Mrs Dalloway" så fattar jag inte hur hon gör för att, så att säga, byta kameravinkel så smidigt. Hon liksom glider genom London och suger upp öden och sinnesstämningar och presenterar dem på ett makalöst språk som ändå inte känns forcerat. Mycket bra, alltså.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Virginia Woolf

Inläggav margl » ons 03 dec 2008, 09:54

Sheriffen skrev:Om inte skolan tvingar dig att läsa Virginia Woolf i översättning skulle jag vilja anbefalla dig att läsa henne i original.

Det gjorde skolan, verket ifråga var Orlando som jag tyckte var intressant som historisk skildring och stilprov.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Henke » ons 03 dec 2008, 22:26

Alltså - har vi fler Woolf-fans på forumet än jag, Agnes och Björn?

jag har läst Mrs Dalloway och det är en av de bästa böckerna jag har läst, älskar filmen The Hours dock inte av Woolf utan av Cunninghamn - där den helt fantastiska skådespelerskan Nicole Kidman spelar Woolf. Något annat har jag inte läst av henne, men har några gånger haft i tanken att låna boken Orlando på biblioteket men det har liksom aldrig blivit av, men får nog kanske ta och göra det vid nästa besök...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav J-h:n » tor 04 dec 2008, 00:00

Sheriffen skrev:En författare som är populär bland fans trots att han aldrig kom i närheten av science fiction eller fantasy (såvitt jag vet) är G. K. Chesterton.

The Napoleon of Notting Hill utspelar sig i det framtida London - 1984, faktiskt. Kanske inte sf i dess allra renaste form, men i alla fall i lika hög grad som t ex CS Lewis' rymdtrilogi.

Sedan tycker jag ju att The Man Who Was Thursday påminner en hel del om Dicks paranoida mardrömsscenarier. Sf blir den förstås inte för det. Men att sf-läsare gillar Chesterton är knappast konstigt.

(Själv är jag stor Chesterton-fan men har ännu aldrig riktigt lyckats komma in i Woolf. Det gör jag säkert någon gång.)
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » tor 04 dec 2008, 13:03

Sheriffen skrev:har vi fler Woolf-fans på forumet än jag, Agnes och Björn?

Det enda jag läst av henne är To the Lighthouse som jag läste för en kurs och för fort, och inte uppskattade då. Jag borde läsa om den.

Jag har sett filmen Orlando och tyckte mycket bra om den. Jag har precis i dagarna moochat boken (efter den här diskussionen) för att se om den är lika bra.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 04 dec 2008, 16:07

Jag skulle nog tro att du kommer att gilla Woolf. (Fast "gilla" är kanske inte precis ordet; hon var en krävande, uppfordrande författare och man läser henne inte utan att fundera över ordvalet, grubbla på undertexten, möjligen i tankarna argumentera med det hon säger.) Ska man fåna sig en aning tror jag inte att det är helt fel att säga att den sf-läsare som uppskattar Carol Emshwiller förmodligen också kommer att uppskatta Woolf. Medan den som tycker att Emshwiller är tråkig eller konstig eller för intellektualiserande, och jag har hört alla de invändningarna mot henne, sannolikt kommer att ha rätt svårt också för Woolf.

(Med det här påstår jag inte att Carol Emshwiller skulle imitera Woolf. Det gör hon inte, och det tror jag inte. Men de är författare som arbetar på likartade sätt, ofta imed en öppen agenda men en de förmedlar genom det ofta outsagda i texten. Carol Emshwilers har för övrigt många gånger sagt sig primärt vara inspirerad av Kafka, och det känns också rätt. Men hennes berättarteknik är lik Woolfs, och det ska kanske inte förvåna att hon är bland de minst lästa av alla kvalitativt ledande sf-författare.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 18 maj 2009, 23:20

john-henri skrev:(Fast "gilla" är kanske inte precis ordet; hon var en krävande, uppfordrande författare och man läser henne inte utan att fundera över ordvalet, grubbla på undertexten, möjligen i tankarna argumentera med det hon säger.)

I det John-Henri säger ovan kan jag bara instämma, även om jag snarare än att sätta "gilla" inom citationstecken skulle vilja påstå att man - om man är så lagd - kan bli fullkomligt besatt av Virginia Woolf. Hennes verk är så komplexa och så cerebrala, även i novellformatet, att man går i ständig dialog med dem och flera gånger under läsningen blir tvungen att omtolka det man läst. Hon är verkligen mycket krävande, för hon rör sig i subjektiva skeenden och intensiva gränslandsögonblick i verkligheten som tvingar en att ifrågasätta och försöka förstå var någonstans i det ofta halvt ogripbara man befinner sig.

Jag har nyligen läst hennes novell "An Unwritten Novel". Den är tio sidor lång, så det tog några dagar. För jag var tvungen att läsa den bit för bit, tänka efter, gå tillbaka och läsa om stycken och hela sidor flera gånger, och tog mig alltså fram mycket sakta. Därför att den är så mångfacetterad och komplex och i ett parti mot slutet, när jagberättarens tankar blir kaotiska innan de på nytt klarnar, direkt svårbegriplig.

Utan att vilja säga mer, för att inte föregripa upplevelse och tolkning, tycker jag att det skulle vara intressant om någon annan eventuell intresserad på forumet skulle vilja säga vad han/hon tycker om novellen och hur han/hon uppfattar den.

Skulle ni råka sakna den - i sig närmast ett litterärt brott - så finns den här:

http://www.bartleby.com/85/4.html

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten