AC/DC (Ullevi)

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

AC/DC (Ullevi)

Inläggav Henke » mån 15 dec 2008, 16:47

Ska även stanna till vid västkusten för en "liten spelning", den 21 Juni, ska AC/DC spela på Ullevi..biljetterna släpps den 17 Dec klockan 09.00 - max 6 st/kund...Nästa års rockhändelse (i alla fall) i Göteborg...själv hörde jag AC/DC första gången då jag och min familj semestrade i Frankrike och köpte skivan who made who (1986) - en klar klassiker - om man bortser från skivan Back in Black (1980). Har aldrig sett bandet live - men nästa år ska jag äntligen se dem...senaste var 2001 när AC/DC stanna till i Göteborg.

Annars väntar jag och troligen några till på när dom första banden på 2009 års Metatown kommer att presenteras....Önskningar Pain, Opeth och Dismember...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Henke » tor 11 jun 2009, 12:32

Nu är det snart AC/DC på Ullevi, nästa helg ställer sig bröderna Young på scenen, men först ska publiken få se The Answer (Uk) och Bullet (Swe) - förfesten börjar dagen innan, med tibute-bandet AB/CD på Rockklubben Sticky Fingers...For Those About to Rock (We Salute You).
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav Henke » mån 22 jun 2009, 09:28

Jag säger bara Highway to hell och for those about to rock - we salute you! Vilken jäkla rockfest!! Hela Ullevi gungade! Och en Angus Young i toppform!! När AC/DC skulle spela försvann regnet och solen kom fram. Med närmare 58 tusen kunde det inte annat än bli en brak-rock-fest. Hela kvällen avlslutades med ett fyrverkeri och man gick nöjd därifrån. Jag har varit på en hel del konserter under åren, men jag tror nog att AC/DC är kungarna av rockshower!
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 22 jun 2009, 14:12

Själv ser jag i början av juli Scorpions här i Athen. Det ska bli ett kärt återseende, för jag har bara sett dem en gång och det är väldigt länge sedan.

Annars håller jag med om trycket i AC/DC, även om jag inte var på ovanstående konsert. Just "For Those About to Rock" är en av mina absoluta favoritlåtar med dem, för det är ju så jävla heavy metal det bara kan bli, även i texten. Och den känns som att få fem ton gjutjärn i huvudet från en kilometers höjd, vilket förstås är en svindlande underbar känsla.

Körde de kanonerna till låten den här gången?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 22 jun 2009, 21:03

Körde de kanonerna till låten den här gången?

Ja.
Och ett lok, som i inledning körde rätt in på scen, bakom Phil Rudd och sedan började låten rock n roll train från deras senaste platta. Bara så heavy metal!!! Och nästa helg börjar Metaltown. Fredag o Lördag.

Själv ser jag i början av juli Scorpions här i Athen. Det ska bli ett kärt återseende, för jag har bara sett dem en gång och det är väldigt länge sedan.

Ojdå! Är dom också aktiva! Dom har jag inte hört på år och dar...får nog kolla runt lite på nätet om man kan hitta något bra att lyssna på av bandet. Har dom släppt något nytt, de senaste åren?
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 22 jun 2009, 21:33

Ojdå! Är dom också aktiva! Dom har jag inte hört på år och dar...får nog kolla runt lite på nätet om man kan hitta något bra att lyssna på av bandet. Har dom släppt något nytt, de senaste åren?

Det är två år sedan senaste albumet, Humanity Hour Vol. 1, men det är helt i sin ordning. De brukar ha ett par, tre år mellan plattorna. Sedan varierar det förstås, men den grundläggande kvaliteten finns alltid där. Scorpions är ju så extremproffsiga, så något riktigt dåligt gör de aldrig, även om en del plattor kan kännas mer som mallar än andra.

Mina absoluta favoritalbum med dem är och förblir Animal Magnetism från 1979 och Blackout från 1982, men med det sagt är exempelvis Face the Heat från 1993 inte bara ett lysande Scorpions-album utan delvis även nyskapande heavy metal.

Jag vet inte om du har sett dem live, men de brukar ha en jävligt läcker scenkonstruktion med två enorma skorpionklor som kommer ut från vardera sidan av scenen och sträcks ut över publikhavet.

Plus att de är ett av de i särklass *aktivaste* band man kan se på en scen. Den som inte har sett Klaus Meine stå på axlarna på Matthias Jabs och Rudolf Schenker och riva av "Dynamite" har liksom något kvar i konsertväg, om jag säger så.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 22 jun 2009, 21:59

Det är två år sedan senaste albumet, Humanity Hour Vol. 1

Lyssnade lite från skivan, via youtube, och favoritlåtarna blev ju med en gång we will rise again, we were born to fly och 321 från senaste plattan. Och nej, har inte sett dem live, men om dom kommer till Göteborg någon gång i framtiden, ska nog allt kolla in dem..För trots att jag inte har lyssnat speciellt mycket på dem, så gillade jag det hörde jag av låtarna ovan..och plattan kostar 99 kr på ginza det är som hittat. Får kolla upp låtarna och plattorna du nämner...Glömde ju nämna Angus Young femton minuter långa solo....
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 23 jun 2009, 07:15

Henke skrev:
Det är två år sedan senaste albumet, Humanity Hour Vol. 1

Lyssnade lite från skivan, via youtube, och favoritlåtarna blev ju med en gång we will rise again, we were born to fly och 321 från senaste plattan. Och nej, har inte sett dem live, men om dom kommer till Göteborg någon gång i framtiden, ska nog allt kolla in dem..För trots att jag inte har lyssnat speciellt mycket på dem, så gillade jag det hörde jag av låtarna ovan..och plattan kostar 99 kr på ginza det är som hittat. Får kolla upp låtarna och plattorna du nämner...Glömde ju nämna Angus Young femton minuter långa solo....

Scorpions är inte på väg till Sverige under den pågående turnén, i alla fall inte ännu, men jag kan i princip garantera dig att de kommer att dyka upp förr eller senare. De har en väldigt stor fanbas i Sverige, liksom i de flesta andra länder - ett hum om deras popularitet kan man få av det faktum att de på konserterna i Ryssland nu i juni har ingen mindre än Alice Cooper som förband! Jag menar, han är ju liksom inte direkt okänd eller impopulär själv.

En låt som "We Will Rise Again", som du nämner, är nästan varumärkesaktig för Scorpions, för de är väldigt melodiösa samtidigt som de är blytunga. Även kända, i och för sig, för sina rockballader, av vilka jag tycker den absolut bästa är "Still Loving You" från albumet Love at First Sting som kom 1984.

Ska man höra en låt som är arketypiskt blytung heavy metal så som begreppet ursprungligen uppfattades - musik som är långsam och tung, inte snabb och hård - är "China White" från Blackout det självklara exemplet. Liksom den snabbare och hårdare varianten görs stor rättvisa i låten "Dynamite" från samma album.

Titellåten på plattan Animal Magnetism är med sin kombination av vemod och tung rock ett verkligt äss; på sin tid närmast nyskapande. Den går inte riktigt att fackplacera - är den en ballad eller är den tung heavy metal med influenser av symfonirock? Svårt att säga. Båda delarna, förmodligen.

Deras allra mest kända rockballad torde förresten vara "Wind of Change", som ligger på albumet Crazy World från 1990. Den nådde 4:a i USA och 2:a i Storbritannien och är en hyllning till glasnost och perestrojka och alla de omvälvande förändringar som på den tiden ägde rum i Östeuropa efter Berlinmurens fall. Det var oerhört gripande när den kom, för den blev ett slags anthem över det som hände - en musikalisk symbol även långt utanför heavy metal-kretsar för omvälvningarna i det forna Sovjetimperiet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » tis 23 jun 2009, 21:25

Jag var inne och kollade deras hemsida, där jag såg att dom inte kommer att besöka sverige/göteborg i år - förvisso är det bara bra av ekonomiska skäll (för mig) för det kommer att bli en hel del konserter för mig under hösten - plus kongress i oktober (ja, du vet) men jag ska klart kolla upp dem när dom kan tänkas stanna till i Sverige och västkusten. Rockballaden Wind of Change är väl troligen den låten av bandet jag känner till bäst - det var ju väldigt populärt under en tid för rockgrupper att alltid ha med en eller två ballader...det går ju att nämna andra grubber vars ballader är deras stora hits. Alice Cooper - Coolt - har inte sett han live - så det hade givetvis varit en upplevelse att kunna se honom innan han lägger av - för han liksom Scorpions har ju varit med ett tag, så att säga.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Johan » ons 24 jun 2009, 08:18

Jag såg Scorpions för, uh, fem år sedan. Var ganska road av att de inte spelade "Winds of Change", och publikens reaktion på detta.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 24 jun 2009, 11:35

Henke skrev:Alice Cooper - Coolt - har inte sett han live - så det hade givetvis varit en upplevelse att kunna se honom innan han lägger av - för han liksom Scorpions har ju varit med ett tag, så att säga.

Henke, Alice Cooper absolut måste du se så fort du får chansen. Han har spektakulära shower, som inte är något så enkelt som en rockkonsert med effekter. Han gör en blandning av teater, vaudeville och just rockkonsert, och hans framträdanden har en genomgående handling där låtarna så att säga fungerar som illustration till det som pågår på scenen. Förutom bandet har han dessutom skådespelare och mängder av rekvisita, precis som på en teaterföreställning. Han gör det här oerhört skickligt - det är inte frågan om rekvisita och effekter för deras egen skull, utan de är integrerade i intrigen.

Nu ska det tilläggas att du bör se en konsert där Alice är huvudnummer, för jag tror inte att han kan göra allt det här när han är förband.

Du får inte missa honom. Hans konserter är faktiskt oförglömliga. De liknar inget annat.

Dessutom var han först med The Horror Show. Alltså, skräck och tung rock blandat. Senare plagiatörer känns alltid bleka i jämförelse och då menar jag fortfarande, för Alice är och förblir mästaren.

The Horror Master.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Det ska förresten bli högintressant att se honom på den nya turnén, för senaste albumet - Along Came a Spider - är en rockopera i skräckens tecken. Vad han gör av den på scenen är något som barn och lättskrämda inte ens bör försöka tänka på, medan vi andra nog inte kommer att lida av mardrömmar i mer än något tiotal år. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 24 jun 2009, 11:43

Johan skrev:Jag såg Scorpions för, uh, fem år sedan. Var ganska road av att de inte spelade "Winds of Change", och publikens reaktion på detta.

Det länder Scorpions till heder, faktiskt, för låten var en aktualitetsgrej. Den gällde just där och då (1990), men nu är det rådande, politiska klimatet ett helt annat än då den skrevs.

Påminner annars om när Deep Purple en gång gick av scenen i Sverige utan att ha kört Smoke on the Water. Det var visserligen när inte Ian Gillan var sångare i bandet, under en av de perioder då han var sparkad (och just då "ersatt" av Joe Lynn Turner), men i alla fall.

Vid ett annat tillfälle, när det faktiskt var den klassiska sättningen med Ian Gillan, blev Ritchie Blackmore sur och åkte tillbaka till hotellet före extranumren. Och ett av dem var förstås just Smoke on the Water.

Jon Lord tog över och körde det klassiska riffet på orgeln.

Det som i början även gjorde fansen besvikna var när bandet för flera år sedan slutade köra Child In Time, eftersom Ian Gillans röst faktiskt inte fixar falsettskriken längre. I början var besvikelsen stor, men nu har fansen vant sig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » fre 26 jun 2009, 08:46

Alice Cooper absolut måste du se så fort du får chansen

Om han stannar till i Göteborg, kan jag garantera dig att jag kommer att vara där, har sett honom på dvd, live, fast det är ju inte live i bokstavlig mening, och gillade det, har lyssnat lite på honom och han är bra, riktigt bra, trots att han har blivit äldre, den nya plattan (där handlingen krestar ring en seriemördare) som kallas sig Spider, är riktigt bra...Tänk om han skulle vilja spela på nästa års metaltown - fast han är väl för stor (antar jag) fast man kan ju alltid önska sig. Imorn ställer sig Manson på Metaltown.

Ps Så har Michael Jackson dött. Även om jag inte gillade honom, så har han trots allt gjort några riktiga popklassiker..Ds
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Merry » lör 27 jun 2009, 09:13

Sheriffen skrev:Vad han gör av den på scenen är något som barn och lättskrämda inte ens bör försöka tänka på, medan vi andra nog inte kommer att lida av mardrömmar i mer än något tiotal år. D.S.

Jag har all respekt för Cooper både som människa och artist, men sedan jag såg honom i Mupparna så är jag helt inkapabel att bli skrämd av honom. ;)
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 27 jun 2009, 09:25

Merry skrev:
Sheriffen skrev:Vad han gör av den på scenen är något som barn och lättskrämda inte ens bör försöka tänka på, medan vi andra nog inte kommer att lida av mardrömmar i mer än något tiotal år. D.S.

Jag har all respekt för Cooper både som människa och artist, men sedan jag såg honom i Mupparna så är jag helt inkapabel att bli skrämd av honom. ;)

Han har gjort en annan sådan där grej som gör att folk blir lite mindre rädda för honom numera. Tabloidtidningen The Sun i England har varje dag en barbröstad tjej på sidan tre. Alltså en pinuppa; man kan riva ut sidan och sätta upp den på väggen. Det är förstås en ny tjej varje dag, men själva grejen kallas för The Page Three Girl och alla engelsmän vet vad som menas med det begreppet.

Nåväl, en gång satte alla svettiga långtradarchaffisar som saliverande slog upp sidan 3 ölet i halsen så att det sprutade som en fontän ur munnen, för vem stod där om inte den barbröstade, medelålders Alice Cooper!

Nåja, det är ju ett kvinnonamn i alla fall...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten