Bokenkät

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Är detta ett vettigt inlägg?

Ja
10
91%
Nej
1
9%

Antal röster : 11

Bokenkät

Inläggav Rymd-Olov » tor 18 dec 2008, 08:42

Via DN hittade jag en liten "bokenkät", en sådan där lista med frågor som brukar cirkulera i kedjemail - men denna gång bara om böcker.

Jag tänkte klistra in frågorna här så kan den som är intresserad svara på frågorna. Det skulle kunna bli intressant. Jag ska själv svara när jag har tid. Om någon tycker att det fattas intressanta frågor så är det förstås bara att lägga till (eller dra ifrån). Kanske vore det kul med någon mer sf-relaterad fråga.

Enkäten:

1. Den värsta läsupplevelse du haft?

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?

4. Vad använder du som bokmärke?

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?

6. Vad var den första bok du läste?

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?

8. Vilken bok läser du nu?

9. Och vilken sida är du på?

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

12. Sidantalet, då?

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

17. Tar du med dig boken du läser på toa?

18. Just det, läser du i badrummet?

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav bkhl » tor 18 dec 2008, 12:30

Jag läste den första Harry Potter-boken av någon anledning, men i allmänhet brukar jag lägga ner dåliga böcker.

Ursula K. Le Guin – The Dispossessed

Den som kommit närmast är Exquisite Corpse av Poppy Z. Brite.

Registerkort, som jag också brukar göra anteckningar om boken på.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?

Samtliga ovanstående (om man substituerar "jobbet" med "universitetet").

Vet inte.

Inbundet, men allra helst en väl inbunden med mjuka pärmar.

Många, men den jag läste i senast var Iain M. Banks' Against a Dark Background.

68

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)

Nej. Jag gör marginalanteckningar ibland, men det kan knappast kallas klotter.

Nej.

12. Sidantalet, då?

Nej.

Inte för att få reda på hur det slutar, men ibland kan jag skumma en bok först för att se hur den är uppbyggd.

Ja.

Nej.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

Jag spar böcker jag läst eller tänker läsa, men ger ibland bort böcker jag skaffat men senare kommit fram till att jag aldrig kommer att läsa.

Nej.

Ja, i badet.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Ja, dels LibraryThing, för de böcker jag äger, och även en separat lista, eftersom LibraryThing inte har något bra sätt att katalogisera böcker man läst men inte äger.
bkhl
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 18 dec 2008, 14:14

Det var starkt formulerat, men om vi begränsar ioss till böcker jag har avslutat så hatade jag Madeleine d'Engles A Wrinkle in Time passionerat.

The Lord of the Rings, om effekterna av att ha läst den avses. Syftar det på åsikter så har jag aldrig noterat att de påverkats av skönlitteratur.

Inte som jag minns, inte skönlitteratur i alla fall.

Vad som helst.

På bussen till och från jobbet. Enstaka gånger i hemmet.

Ja, säg det. Hur ska man kunna minnas sånt man läste när man var fem-sex år gammal? Starkaste läsupplevelsen före tio års ålder var i alla fall Nordhoff-Halls Myteriet på Bounty. (Nej, ingen talade om för mig att det inte var en barnbok, tack och lov.)

Inbundet alla gånger. Inbundna böcker håller mycket bättre än limmade. Fast jag antar att frågan är slarvigt formulerad och att det är hårda pärmar versus mjuka pärmar som avses. Hårda är trevligare än mjuka, men mjuka mer praktiska. Jag gillar hårda bäst.

Tolkien and the Great War av John Garth.

270

Nej, hu.

Nej.

12. Sidantalet, då?
Ja, det ska mer till att jag läser en bok som är längre än 400 sidor, och enormt mycket mer till om den är tjockare än 500. Se http://web.telia.com/~u18119213/less-is-more.html

Nej.

Ja, naturligtvis. (Förväntas det en lista här? Jag kan nämna några, för jag gör det sällan: Röde Orm, Lord of the Rings, Silmarillion, The Hobbit, Earthsea, Muminböckerna)

Njae, inte olycka. Men läst mig förbi avstigningsplatser på buss, fått reprimand på sommarjobb och så.

Behåller nästan allt, men har gjort mig av med det som jag inte alls tyckte om.

Nej.

Nej.

Skriver upp det jag köper/äger - http://www.librarything.com/catalog/anglemark - och det jag läser (fast webbversionen är dåligt uppdaterad: http://web.telia.com/~u18119213/books/books.html ). Framtida läsning står i en egen hylla, men skrivs inte ned någonstans.

Se för övrigt Biblioholism -- the literary addiction i http://sfweb.dang.se/a/zines/bullen.html
Senast redigerad av jophan tor 18 dec 2008, 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tor 18 dec 2008, 14:46

Ingen aning. Har läst fler dåliga böcker än jag skulle önska. Andra boken i Katherine Kerrs fantasyserie Deverry är den enda där jag har irriterat mig så mycket på hur illa skriven den var att jag bokstavligt talat har kastat boken ifrån mig mitt i en mening, men jag har läst betydligt sämre saker än så också.

Liksom jophan tror jag inte att det finns skönlitterära böcker som i nämnvärd utsträckning format min uppfattning om mig själv eller omvärlden, även om det i det sistnämnda fallet förmodligen inte är svårt att hitta facklitteratur eller argumenterande texter som gjort det. De böcker som fick mig att börja läsa mycket, gärna och dagligen en gång i min späda barndom var David Eddings Sagan om Belgarion (i Ylvas översättning), och det har onekligen påverkat hur jag lever mitt liv i allra högsta grad, även om någon annan bok förmodligen skulle ha gjort det förr eller senare ändå. Andra skönlitterära texter som har påverkat min syn på skönlitteratur är Neil Gaimans Neverwhere och Stig Dagermans "Att döda ett barn".

Nej.

Jag brukar inte använda bokmärken. Särskilt när jag läser skönlitteratur tycker jag inte om att avbryta mitt i, så jag läser vanligtvis från pärm till pärm. Skulle det av någon anledning inte vara möjligt eller önskvärt brukar jag memorera vilken sida jag är på.

Hemma. Jag vill ha lugn och ro när jag läser.

Ingen aning.

Inbundet. Förstås.

Se svaret på fråga 4. Jag läser ingen bok just nu; gjorde jag det skulle jag inte sitta här.

-

Nej. Man hittar blodfläckar i en del av mina böcker, särskilt om jag har haft dem sedan jag var liten, men det är lyckligtvis fortfarande relativt ovanligt.

I den mån att en intressant titel kan fånga min uppmärksamhet från första början. Philip K. Dick är ett bra exempel. Senast det skedde var nog med Sarah Emily Mianos Encyclopædia of Snow.

12. Sidantalet, då?

Ja. Att läsa en lång bok ger mig sällan mer än att läsa en kort bok, så varför inte läsa tre bra böcker istället för en bra bok? Inget sidantal kan hindra mig från att läsa någonting jag verkligen blir nyfiken på eller tror är bra, dock.

Nej.

Ja. Många.

Nej.

Jag klänger mig fast vid dem. Även böcker jag inte tycker om.

Nej.

Nej.

Nej.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Merry » tor 18 dec 2008, 16:03

American Psycho. Gick inte att läsa färdigt boken; den var både pretentiös och vidrig. På fantasy/SF-sidan är det nog Brooks första Shannara-bok som gäller - till och med som 15-åring var jag så oimponerad att jag slutade läsa innan efter 70-80 sidor.

Upplevelse: Tanith Lees Drinking Sapphire wine och Kiplings Djungelboken.
Insikter: Tror att många skönlitterära böcker jag läste som liten påverkade mina åsikter, men på senare tid krävs det ofta lite mer än så. Lloyd Alexanders Västmark-böcker fick mig att intressera mig för politik och rättsfilosofi (även om jag inte kunde sätta namn på det då). Jag tror att Heinleins Främling på egen planet påverkade min inställning till religion.

Nej, jag blir inte skrämd av böcker. Möjligen äcklad (se fråga 1).

Avriven pappersbit från det som ligger till hands. E-böcker läser jag för närvarande i Word på min mobil, och då skriver jag "xx" där jag befinner mig. Behöver en bättre bokläsare för Windows Mobile, som kommer ihåg var man var sist. Tips mottages tacksamt.

Överallt och vilka tider som helst (utom på jobbet) sedan jag började använda mobilen.

Inte en aning. Gissar på Lennart Hellsing.

Beror på om det är en bok man vill ta med sig eller inte.

Brickhill: The Great Escape, Saylor: Roman Blood, Butcher: Proven Guilty, Cuppy: How to Attract the Wombat, Funke: Inkheart, Perez: Club Dumas, Murakami: Blind willow, sleeping woman. Hm. Troligen fler, om man räknar de jag är halvvägs igenom och fortfarande kommer ihåg plotten i. =)

Blandade. För eböckerna är sidnummer irrelevant.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nej, även om jag slutat vara petig angående skicket på mina böcker. (Jag råkade doppa delar av senast numret av the Economist i marmelad. Räknas det?)

Med undantag för att jag en gång i tiden köpte en bok (Moonwise) för Canty-omslaget, så påverkar inte omslag nämnvärt. Möjligen kan titel och omslag övertyga mig att undersöka boken närmare.

12. Sidantalet, då?
Ibland. Kombinationen >600 sidor och skönlitteratur är jag försiktig med. Det krävs positiva recensioner av folk (som inte gillar Jordan) för att jag skall försöka mig på den.

Nej. Det är resan som är poängen.

När jag redan läst boken och därmed vet vad som händer i slutet, så händer det ganska ofta att jag läser om boken icke-linjärt.

Ja, de flesta jag tycker om läser jag upprepade gånger. I vissa fall räknar jag omläsningarna i tiotal (vissa böcker av Tanith Lee, bland andra).

Inga större. Missat att gå av på rätt hållplats. Som värst hamnade jag på en öde pendeltågsstation klockan halv fyra på natten i december.

Jag behåller böcker jag vill läsa om och böcker som är svåra att få tag på.

Oftast inte.

Oftast inte, och absolut inte i badet.

Jag har en folder med länkar till bokrecensioner av böcker som jag vill läsa. Jag lägger alla lästa eböcker i en folder, men håller inte koll på lästa pappersböcker.
Merry
Fan

Inläggav bkhl » fre 19 dec 2008, 00:27

jophan skrev:19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Skriver upp det jag köper/äger - http://www.librarything.com/catalog/anglemark - och det jag läser (fast webbversionen är dåligt uppdaterad: http://web.telia.com/~u18119213/books/books.html ). Framtida läsning står i en egen hylla, men skrivs inte ned någonstans.

Jag brukade ha en särskild hylla för framtida läsning, men när den började omfatta majoriteten av mina böcker blev det för deprimerande, så nu använder jag en LibraryThing-etikett för det istället.
bkhl
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » fre 19 dec 2008, 00:50

bkhl skrev:Jag brukade ha en särskild hylla för framtida läsning, men när den började omfatta majoriteten av mina böcker blev det för deprimerande, så nu använder jag en LibraryThing-etikett för det istället.

Jag ska svara på de roliga men lite konstiga frågorna när jag har mer tid, men när jag fick se det här måste jag tala om att jag just har inrättat en hylla för de *böcker jag håller på att läsa*. De tar upp... hela hyllan. Jag läser sällan mindre än massor av böcker på en gång.

Det ska dock tilläggas att de allra flesta av dem är novellsamlingar (Wodehouse, Oates, etc.), diktsamlingar (Bukowski och Cohen), samlingar med filosofiessayer (Montaigne och Russell) eller filosofiska brev (Seneca) eller filosofiska dialoger (Platon), och andra sådana böcker som man inte behöver eller i vissa fall ens bör sträckläsa.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » fre 19 dec 2008, 08:41

Nu svarar jag trots att jag inte har tid.

Jag minns Informania av Jan-Jöran Stenhagen (jag tror faktiskt att han stavar namnet så) som riktigt dålig. Annars har jag även på prov läst en bok vardera av Gregory Kern och Olof Möller, men de hade ett visst oavsiktligt underhållningsvärde.

1984 av George Orwell, och The Dispossessed av U K Le Guin. Inte så mycket för att de fick mig att anamma en viss ideologi eller så, utan genom att övertyga mig om att mycket genomgripande samhälleliga förändringar är möjliga, på gott eller ont. En icke skönlitterär bok, som nog är den som påverkat mig allra mest är Könsbytet av Johan Ehrenberg, på den tiden den var en samling av de ursprungliga reportagen, publlicerad på internet. Men jag är övertygad om att böckerna påverkat mig minimalt jämfört med vänner, familj, uppväxtmiljö, kemisk obalans i hjärnan, etc etc.

Jag vill minnas att jag blev väldigt rädd för Staden som försvann (Salem's Lot) av Stephen King, som jag läste som tioåring, eller så. I vuxen ålder mådde jag ganska dåligt av Dantes Inferno, pga den obehagliga ideologi som framförs i den.

Vanligtvis ett gammalt bankomatkvitto el dyl. Jag har gjort försök att skaffa mig något annat, av estetiska skäl, men tappar bara bort mina snygga bokmärken. Förr i tiden brukade jag memorera sidnumret, men numera sviker minnet oftare.

På bussen till och från jobbet, på min (bl a av det skälet, jag kan styra min lunchtid själv) väl tilltagna lunchrast och ibland på kvällen sedan barnet somnat. Numera läser jag även under extremt korta perioder, t ex när jag väntar på en buss redan är inom synhåll.

Jag läser även högt för barnet i kanske en timme om dagen i genomsnitt. Barnböcker är den litteraturform som jag ägnar mest tid åt och det är mycket intressant.

Minns ej, men den första som inte var en bilderbok var troligen någon Pelle Svanslösbok, eller möjligen en av muminböckerna (Trollkarlens hatt tror jag var den första jag läste). Det vore iofs roligt om den första var min fars gamla Nalle Puh-bok (med ord som gingo) som jag hittade i källaren.

Det är ju trevligare och bekvämare att läsa en inbunden bok med stor text hemma i soffan, men eftersom jag oftast läser utanför hemmet är det pocket som gäller för mig. Jag är inte särskilt rik heller, så när jag köper böcker är det så gott som alltid pocketar, om det inte är fråga om en bilderbok. Och med pocket menar jag en bok med mjuka pärmar och/eller i fickformat.

Accelerando av Charles Stross och The second if reader of science fiction redigerad av Frederick Pohl.

Ca 280 i Stross och tre noveller in i den andra.

Inte medvetet eller avsiktligt, men det blir en del fläckar, eftersom jag är så urbota fumlig. Annars har jag blivit mer tolerant mot marginalanteckningar i biblioteksböcker. Favoriten var de i Praktisk etik av Peter Singer, där någon abortmotståndare blivit så upprörd att han eller hon börjat argumentera mot författaren i marginalen (med en artikel ur Illustrerad vetenskap som främsta källa) och andra sedan svarat på detta. Men då ska det vara i marginalen, med blyerts och helst i facklitteratur. Understrykningar i biblioteksböcker är ren vandalism. Överstrykningspennor, eller vad de heter, är den läsande mänsklighetens gissel och bör aldrig användas i några böcker öht.

Omslaget påverkar mig säkerligen när jag går förbi en hylla i en bokaffär eller på ett bibliotek. Men det handlar om att väcka intresse, beslutet om jag ska läsa boken beror naturligtvis på annat. Samma sak gäller för titlar, ser jag en knäpp titel så läser jag säkert baksidestexten. Men där är det mer medvetet, medan omslagsbilden talar mer direkt till reptilhjärnan (eller vilken del det nu är).

12. Sidantalet, då?

Jag har väl något av samma inställning som jophan och andra i den här tråden, men framför allt påverkar sidantalet var, när och hur jag läser en bok, eftersom det är större risk att en tjock bok blir försenad till biblioteket om jag inte läser snabbt och intensivt, är svårare att ta med på bussen osv.

Nej. Men jag har kommit fram till att det inte gör mig så mycket att veta hur det går (om det inte är en bok där spänningen utgör den främsta kvalitén) men att jag vill läsa den i rätt ordning. Jag skulle lika lite bläddra fram till mitten av boken.

Ja. Jag hade några böcker som jag läste om regelbundet, däribland The Dispossessed av Le Guin och Flipperspelaren av Kristoffer Leandoer, men nuförtiden vill jag mycket hellre läsa många nya böcker.

Nej, förutom missade bussar, att jag skurit mig på papperet och sådant.

Jag försöker att göra rejäla utrensningar då och då, men behåller böcker som har ett sentimentalt värde eller som är svåra att få tag på. Ofta köper jag en bok hos Röda Korset, läser den och ger sedan tillbaka den.

Det händer sällan. Jag trodde att det aldrig skulle hända, men när barnet i mitt liv var riktigt litet var det ett praktiskt ställe att läsa på ibland, utan att väcka folk. En bok, Med uppenbar känsla för stil av Stephan Mendel-Enck (ber om ursäkt för ev felstavning) har jag läst i sin helhet inne i badrummet.

Se ovan. Skulle aldrig ta med mig en bok ner i badkaret, pga den redan nämnda fumligheten.

Jag förde läsdagbok ett tag, men nu använder jag (den något kassa) I'm reading-applikationen på facebook, där jag skriver upp och recenserar alla vuxenböcker jag läser.

Sedan har jag den officiella böcker-jag-vill-läsa-listan lagrad i huvudet. Det var väl i 17-årsåldern som den blev tillräckligt lång för att jag aldrig kommer att ha en chans att beta av den innan jag dör. Men det gör inget!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » fre 19 dec 2008, 09:27

bkhl skrev:Jag brukade ha en särskild hylla för framtida läsning, men när den började omfatta majoriteten av mina böcker blev det för deprimerande, så nu använder jag en LibraryThing-etikett för det istället.

Jag kan tillägga att jag har en stack overflow-gräns på 20 böcker. När den nås tar jag och rensar ut en tre, fyra böcker. Det deprimerande med det är ju att det på ett demonstrativt sätt talar om för mig att jag aldrig kommer att läsa de böckerna, tots att jag egentligen är så intresserad av dem att de hamnade på hyllan för framtida läsning, vilket mindre än 20 % av nyinköpta böcker gör. Bittert.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav margl » fre 19 dec 2008, 16:34

1.Den värsta läsupplevelsen du haft?

Svårt att säga, jag har haft så många som varit halvtaskiga eller relativt dåliga att de flyter ihop. Ray Bradburys Fahrenheit 451 är en roman som jag, trots den bok-positiva tendensen, har svårt att uppskatta på något plan.

2.Vilken bok har påverkat dig mest hittills?

Den enskilda bok som utan tvekan har haft den mest långtgående och djupgående inverkan på mig är Shakespeare Sagor av Leon Garfield och illustrerad av Michael Foreman samt översatt till svenska av Sven Christer Swahn i samarbete med Hagbergs Shakespearetolkning. Det där med "sagor" känns missvisande (på engelska är det stories) då detta helt enkelt är Shakespeares pjäser direkt överförda till prosa utan några sagomässiga omskrivningar. Denna bok blev begynnelsen till min livslånga förälskelse i Shakespeare och har påverkat mitt läsande och litterära tyckande mycket i övrigt. På en närliggande andraplats kommer Edgar Allan Poes Sällsamma berättelser och på tredjeplats tror jag en samling mytologiska berättelser som heter Myter och legender kommer.

3.Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?

George Orwells 1984, Robert Blochs Atomer och Ondska(särskilt novellen "Intellekt") och H P Lovecrafts novell "Färg bortom tid och rum" i samlingen Cthulthu 1. Jag har blivit ganska omskakad av Doktor Jekyll och Mr Hyde i Ernst-Hugo Järegårds uppläsning. Jag vill också minnas att jag någon gång - i ungdomlig okunnighet - läste lite i Franz Kafkas Förvandlingen precis innan jag skulle gå och lägga mig. Det var ett misstag.

4.Vad använder du som bokmärke?

Vanligtvis bara någon lös papperslapp som råkar finnas till hands.

5.När brukar du läsa?

När jag känner för det, fast jag försöker alltid få lite läst innan jag ska somna.

6.Vad var den första bok du läste?

Ingen aning, förmodligen nån barnbok med rim.

7.Vad är bättre , pocket eller inbundet?

Pocket är smidigare, inbundet är charmigare.

8.Vilken bok läser du nu?

Le Carrés Smiley´s people.

Andra stycket, sida 1.

10.Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker?

Aldrig med vilje, fast jag kan vara lite vårdslös ibland.

11.Påverkar titel/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

Det har hänt några gånger.

12.Sidantalet?

Nej.

13.Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?

Det har hänt, men det är ingen vana.

14.Finns det någon bok du läst flera gånger?

Definitivt.

15.Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?

Cykelolycka på grund av eufori efter mottagen bokgåva.

16.Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

Jag är en ganska manisk klängare.

17.Tar du med boken på toa?

Ja.

18.I badrummet?

Jag läser inte i badet, det är att utmana ödet.

19.Har du ett boksystem?

Nej, jag skriver bara upp författare eller böcker som verkar intressanta på lösa lappar.
Senast redigerad av margl lör 20 dec 2008, 12:22, redigerad totalt 2 gånger.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Re: Bokenkät

Inläggav Sheriffen » lör 20 dec 2008, 04:41

Mycket svår fråga, men Olof Möller och Hans Kneifel kvalar avgjort in. Oavsett bok. De är lika usla allihop.

Jag får räkna upp några författare/filosofer och flera böcker i stället, för en enskild bok kan jag inte plocka ut. Men Marcus Aurelius Självbetraktelser och olika texter av Lucius Annaeaus Seneca har påverkat min livssyn mycket genomgripande. Fast där pratar vi ju inte skönlitteratur.

Inom skönlitteraturen får jag nämna dels Rudyard Kiplings The Jungle Book och The Second Jungle Book och dels Tim O'Briens The Things They Carried, i synnerhet den självbiografiska texten/novellen/essayen The Lives of the Dead som avslutar boken.

Inom poesin blir det tveklöst Charles Bukowski och Leonard Cohen (i den förres fall även i novellformatet), båda poeter/författare som jag uppfattar som mycket klarsynta, men på olika sätt, när man vill få något slags vägledning i den trassliga och för de flesta av oss mycket viktiga del av livet som består av våra relationer till andra människor. Hos Charles Bukowski företrädesvis med människor på livets nattsida (rent bokstavligt, inte bildligt) som jag så ofta och så länge umgåtts med, hos Leonard Cohen företrädesvis kärleksrelationer. Men även Bukowski har mycket att säga om de senare, om än brutalare.

Jag måste också nämna Lady Sarashinas As I Crossed A Bridge of Dreams, som så sent som i år i positivaste bemärkelse fick hela tillvaron att svindla.

Inom science fiction blir den berättelse som påverkat mig mest Tvekamp i kosmos (Arena) av Fredric Brown. Jag läste den som elvaåring och har sedan dess läst om den vart femte år, troget som en klocka.

När jag som liten läste John Christophers Natten har onda ögon (The Possessors) i Kalla Kårar-serien tyckte jag i alla fall att den var otäck, men skrämd vet jag inte.

Jag läser alltid många böcker samtidigt och har därför alltid bokmärken, som jag samlar på mig i boklådor som delar ut dem gratis. Som reklam.

Överallt och alltid.

Kometen kommer av Tove Jansson, som jag läste på jullovet i ettan.

Helt avgjort pocket. Jag är ingen vän av inbundna böcker och köper dem bara om jag måste. Jag älskar Penguin Pockets-formatet. Lätta att ha med sig, snygga, får plats. Inbundna böcker är stora och otympliga och inte behagliga att läsa i sängen, till exempel.

Massor. Charles Bukowskis War All the Time, Charles Bukowskis Hot Water Music, Haruki Murakamis Kafka on the Shore, P. G. Wodehouses Carry On, Jeeves, Montaignes essayer, Natalie Tangiers The Canon, Leonard Cohens Book of Longing, Platons dialoger, Gunnar Brusewitz Vinterdagbok, Joyce Carol Oates I Am No One You Know, Senecas epistlar och många fler...

I vilken av dem?

Aldrig. Anatema.

Det händer ofta, för jag älskar att köpa böcker utan att ha en aning om vem författaren är eller vad boken handlar om. Jag kan gilla en boks utseende. Omslaget och/eller titeln och/eller typsnittet och/eller papperet och/eller what have you. Eller för den delen doften. Inte så sällan blir det en trevlig överraskning när jag läser den, men ibland inte.

12. Sidantalet, då?

Väldigt tjocka böcker ska jag nog ha en anledning att läsa. Av något slag.

Kategoriskt aldrig någonsin. Jag absolut avskyr alla former av spoilers och läser inte heller baksidestexter eller förord förrän jag har läst boken.

Många. Exemplvis Rånarna i Middle City. Men då var jag rätt liten. Jag älskade den. För att inte tala om Pansardiligensen. Jag är inte ironisk.

Ingen allvarlig, men jag har fått boktravar (egna) över mig.

Jag har gjort utrensningar flera gånger och antingen sålt eller helt enkelt givit bort till antikvariat. Tidigare om åren kunde det ibland vara för att jag behövde pengar och exempelvis sålde av sf-pockets till SF-bokhandelns antikvariatsavdelning, men det var mycket länge sedan sådant inträffade. Numera är det för att få plats och jag brukar helt enkelt gå in på något antikvariat, ställa en eller ett par kassar böcker på golvet och säga "Ni får de här, sälj dem" och gå därifrån innan de hunnit protestera. Jag vill inte bära hem några böcker igen, jag är inte intresserad av tjugorna jag skulle få för dem, och jag vägrar att kasta dem.

Nej. Jag är fullständigt och totalt ostrukturerad och bohemisk.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 22 dec 2008, 08:46, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 21 dec 2008, 19:39

Två: en urgammal och en nyare. Den första drabbade mig när jag läst i bara enstaka år och läst sf ungefär lika länge och på biblioteket hittade Dennis Wheatleys Fångar på Mars (Star of Ill Omen). Som var den första bok jag tyckte var dålig redan då jag läste den, och som följaktligen en gång för alla krossade min trosvissa litterära oskuld, övertygelsen om att alla böcker var sanna och goda och bra. Den andra har jag nämnt också här förr, då jag i posten för första gången mottog en fotostatkopia på manuset till Robert A. Heinleins nya roman fem år efter att hans senaste utkommit, och fann att den var oläslig (The Number of the Beast).

Talar vi om skönlitteratur är det nog ingen tvekan om att den bok som påverkade mig starkast var Ayn Rands Urkällan (The Fountainhead), läst i 13-årsåldern.

Förmodligen berodde det minst lika mycket på miljön som på boken, men Stephen Kings Pet Sematary skrämde nästan livet ur mig. Fast jag läste den en stormig natt i ett mörkt, knarrande och knirrande gammalt trähus jag aldrig förr besökt hemma hos gamla bekanta till föräldrarna ute på landsbygden.

Vad som helst. Fast ofta egna visitkort, eftersom de brukar finnas till hands.

Oftast hemma. Och så gott som undantagslöst alla kvällar, men vid intressantare bok eller förekomst av ledig tid när som helst på dygnet.

Det vet jag inte. Men två av de absolut tidigaste, båda rimligtvis lästa senast kring sju års ålder, var Georg Eliassons Rymdpirater och den förunderliga Filurer i päls.

Egentligen gillar jag bäst pocket, som är lätta att ha med sig, lätta att läsa i alla tänkbara ställningar och billiga att ersätta. Men inbundna böcker är tjusiga i hyllorna.

Recensionsbok igen, I hundarnas våld av Don Winslow.

287 (av klart övermaga 620).

Nej, aldrig i köpta böcker. Ibland enstaka markeringar i recensionsexemplar.

Visst kan de det. Vid osäkerhet i övrigt kan jag börja läsa en bok på grund av sådana faktorer. Varför inte?

12. Sidantalet, då?
I viss mån numera. Får jag inte betalt för läsningen ska en roman som är över 400 eller 500 sidor eller som inleder en serie börja mycket starkt eller ha andra betydande skäl att läsas om jag ska ta itu med den.

Det händer, återigen med recensionsböcker (och högst avgjort med böcker jag genom åren läst i form av insända manus).

Det finns definitivt tjogtals, förmodligen hundratals.

Nej. Annat än, som andra sagt, att jag missat hållplatser och överenskomna tider, blivit sen med annat eller en gång i tiden struntat i läxor.

Köpta böcker har jag svårt att göra mig av med, annat än i mycket sporadiska anfall av hysteri när hyllorna och vinden och källaren tagit slut och jag forslar iväg lass till kongressauktioner eller antikvariat. Gratisböcker är lättare, recensionsböcker spar jag så gott som aldrig..

Ja.

Det förekommer också, fast jag duschar hellre än badar.

Nej, inget av det här. Frånsett att böcker står efter system i hyllorna, annars vore det totalt omöjligt att någonsin hitta någonting alls.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav OsloPC » mån 22 dec 2008, 00:12

Veldig vanskelig å si. I og for seg husker jeg veldig mange kjedelige (sv. tråkig) bøker, men noen ganger kan jo det som er virkelig dårlig bli underholdende igjen. Ellers har man jo også slikt man er nødt til å lese f.eks. som del av litteraturstudier på universitetet, og som i og for seg er bra etter sine egne forutsetninger, men kan gi en nåtidig leser heller lite. F.eks. husker jeg ennå noen russiske 1700-talls oder som mest av alt minte om lovprisningen under morgenmøtet på kostskolen i Monty Pythons The Meaning of Life (dere vet: «Oh, Lord, oh, you are so big, so absolutely huge...» - bare over 40 vers på 1700-tallsrussisk).

Sannelig ikke sikker. Innen genren, kanskje det jeg leste av Heinlein og Asimov som barn. «Ringenes herre» setter sine spor, men jeg har vel bare lest den en to eller tre ganger. Har faktisk vært vel så fascinert av verdensbyggingen til Tolkien (appendices, mv.), som selve fortellingen.

Døde menn går i land av Bernhard Borge (André Bjerke, for anledningen sammen med Bjørn Carling – litt à la John Dickson Carr, men mer litterært skrevet) ga meg mareritt som 12-åring. I det hele tatt føler jeg en viss sitring ved lesning av klassiske fortellinger om spøkelser (sv. spöken), og mindre tiltrekning til skrekk av den typen som nå er populær, med seriemordere med øks, osv. (Litt pussig, det der, for jeg er ikke overtroisk eller særlig «åndelig» i det hele tatt.) Fikk også mareritt av en – sikkert noe «bowdlerised», men allikevel ille nok – utgave av Grimms eventyr, som mindre barn.

Egnede papirlapper, eller papirlapper i form av ferdige bokmerker man har fått, som reklame for f.eks. en kongress eller bokhandel.

Hjemme, som regel ettermiddag eller kveld. Dessuten på reiser. Pleide før å lese på vei til jobben, men nå minner trikken (sv. spårvagnen) til Oslo sentrum som oftest om bilder av fiskebåtene som evakuerte flyktninger fra Finnmark under krigen, så da er det mest sild i tønne.

Har et minne av å ha lest en barnebok om seiling (var fascinert av sjøkartet) som den første bok jeg leste uten illustrasjoner. Ingen anelse om hva den handlet om.

Innbundet, hvis det er en bok jeg vil ha og beholde. Mitt minst foretrukne format er digre murstener uten stive permer.

Det har blitt mange sjudagersuker på jobben, så jeg er nå «between books». Skal nå ha en uke fri, så jeg håper på endel lesestunder.

Ikke relevant, se over.

Nei. Jeg er til og med blant dem som bestreber meg på å unngå å brekke ryggen på paperbacks. Er nok blitt litt mindre «hysterisk», ikke minst når jeg ser at paperbacks tross alt går gjennom en naturlig nedbrytningsprosess, men behandler stort sett bøker svært pent. Vasker hendene før jeg tar i bøker, og blir lei meg hvis jeg en sjelden gang skulle ha et uhell med en bok. Unntaket er vel allerede dårlig behandlede bøker fra kongressalg, billigantikvariat, o.l. Disse anser jeg som forbruksvare.

Hvis det er veldig bra, så kan det nok bidra litt, men som regel ikke.

12. Sidantalet, då?
Er vel ikke allergisk mot sideantall i seg, men tykke bøker som inngår i en fantasyserie kaller nok på aversjonen.

Nei, veldig sjelden, noen ganger med dårlige kriminalromaner som jeg ønsker å gjøre meg ferdig med.

Ja, men jeg leser sjelden skjønnlitteratur omigjen. Et unntak er SF og fantasy som jeg leste og likte som barn/ungdom, og som jeg nå er nysgjerrig (sv. nyfiken) på hva jeg synes om. Humor av typen tegneseriebøker eller av forfattere som f.eks. P.J. O’Rourke hender det ofte at jeg plukker frem for å lese godbiter av. Den humoristiske kriminalforfatteren Robert Barnard leser jeg omigjen forholdsvis ofte.

Nei, ingen ulykke i egentlig forstand. Har måttet vente på neste avgang til en t-bane. Slike ting.

Gir bort endel, bl.a. i form av BookCrossing. Burde nok kvitte meg med endel mer, men siden genrelitteratur som SF og krim forsvinner så fort fra bokhandlerhyllene, så har det hendt at jeg har kvittet meg med ting som jeg bare noen få år etterpå har måttet streve litt for å få tak i.

Iblant, hvis jeg er veldig inne i den, men jeg har aldri vært den typen menneske som f.eks. tar med seg morgenavisen (morgontidningen) og leser den i sin helhet sittende på toalettet.

Nei. Dessuten har jeg ikke badekar, bare dusj.

Nei, ikke egentlig. Burde kanskje hatt det, siden jeg «hamstrer» mer enn jeg gjorde før, og har opplevd å kjøpe samme bok to ganger. Et unntak er at jeg planlegger litt i den forstand at jeg gjerne tar og setter et bokmerke i nettleseren, eller bruker ønskelistefunksjonen hos Amazon, dersom jeg snubler over noe jeg tror jeg kommer til å kjøpe.

– PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » mån 22 dec 2008, 10:06

Det sämsta jag kommer på nu är en svenskskriven fantasybok utgiven på eget förlag. Jag kommer inte säkert ihåg titeln, och den är inte värd tiden det tar att slå upp det.

Tja, antagligen Sagan om Ringen eller möjligen Liftarens guide till galaxen.

Inte så mycket, men några King-böcker ligger bra till, som exempelvis The Shining och Pet Sematary.

Det varierar. Postitlappar är vanligt. Visitkort, reklambokmärken från bokhandlare eller kongresser, avrivna hörn från någon närliggande dagstidning. I recensionsböcker oftast den nästan alltid medföljande pressreleasen. Om jag bara slutar läsa temporärt (för att göra te eller något i den stilen) så lägger jag boken uppslagen mot bordet eller med någon närbelägen sak i för att markera var jag är.

Ja. Och vid en del andra tillfällen. Lunchtimmen på jobbet och innan jag lägger mig blir det flest sidor.

Jag lärde mig läsa i en utrangerad läsebok, sägs det, men den första skönlitterära bok jag läste har jag ingen aning om vad det var.

Det beror på var jag är och andra yttre omständigheter. Om det är en bok som jag planerar att ha kvar och tycker om så är det trevligt med inbundna böcker, men en pocket är smidigare att läsa exempelvis på en resa. Det är däremot ingen tvekan om att inbundna böcker är trevligare som objekt.

Stephen King: Just After Sunset
Don DeLillo: White Noise
Mats G. Larson: Tre gälder i England

Vet inte, jag använder bokmärke.

Jag antecknar i marginalerna med blyerts när jag tycker att det behövs (vilket nog bli allt oftare med åren). Det händer att jag sätter namnlappar på böcker jag lånar ut (om de inte är samlarobjekt av något slag, men då lånar jag å andra sidan inte ut dem). Det har säkert hänt att jag spillt i någon lunchbok, men inte med flit.

Normalt sett inte.

12. Sidantalet, då?

För tjocka böcker får jobba hårdare för att intressera mig.

Nej, men jag har för vana att kolla hur många sidor boken har när jag börjar läsa den.

Några få, men det är inte många. Kanske ett tiotal.

Det tror jag inte.

Jag försöker lära mig att gallra i hyllorna och har på senare år lyckats göra mig av med några kassar.

Efter att ha upptäckt Bookmooch går det lite lättare att gallra i hyllorna.

Oftast inte, för det finns tidskrifter att läsa där.

Självklart.

Jag skriver upp datum, författare och titel samt språk för alla böcker jag läst ut, och har gjort så i över tjugo år. De senaste dryga två åren har jag bloggat om alla böcker jag läst ut, vilket väl får platsa som läsdagbok. Jag märker att jag minns mer av de böcker jag bloggat om än böcker jag inte skrivit om på det sättet, och det känns (i de allra flesta fall...) trevligt.

Jag har en lista med böcker som jag tyckt verkat intressanta av olika anledningar som jag tittar på ibland när jag beställer böcker. Dock är mycket på listan sådant som bara går att få tag i antikvariskt. När jag hittar saker på listan som jag inte längre direkt kan påminna mig vad det var och varför jag skulle vilja läsa det så stryker jag dem; skulle det visa sig vara en verkligt intressant bok så kommer den säkert tillbaka igen.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav centerwall » tis 23 dec 2008, 14:10

Jag kan inte komma ihåg någon riktigt hemsk läsupplevelse. Det finns en handfull böcker som jag har tyckt varit så usla att jag har slutat läsa dem, men annars kan även dåliga böcker ha sitt alldeles speciella underhållningsvärde.

Det måste vara Lord of the Rings.

Jag läste mycket skräck i mina tidiga tonår, så antagligen. Men det är inget jag minns nu.

Det kan vara lite vad som helst - ibland ett bokmärke, ibland ett kvitto, ibland ett utrivet blad. Lånekvitton brukar vara praktiskt när jag läser låneböcker.

Ganska sällan på jobbet (jag utnyttjar lunchen till att promenera istället), men annars överallt.

Minns ej.

Båda har sina fördelar. Pocket är ju lättare att packa (och får oftast plats i kavajfickan) samt billigare, men inbunda böcker är helt enkelt mysigare.

Tapping the dram tree av Charles de Lint.

29. Började igår.

Det har hänt att jag har spillt någon gång, men det är sällsynt.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok? [/b
Det kan det göra - särskilt om det är en bok som jag inte känner till sedan tidigare. Det är något speciellt med att dra fram en bok med en intressant titel som man aldrig hört talas om förr och börja läsa.

[b]12. Sidantalet, då?

Ibland. Är jag tillräckligt nyfiken eller sugen på en bok spelar det inte så stor roll, men jag kan vara lite skeptiskt till alltför tjocka böcker.

Nej. Varför skulle man göra det?

Massor - Lord of the Rings, Muminböckerna, De Tre Musketörerna, Skymningen gör dårarna oroliga, med flera, med flera.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till? [/b
Nej.

[b]16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?

Det händer att jag låter böcker få ett nytt hem när jag tycker det är dags för dem att vandra vidare och hitta nya läsare. Men det är sällsynt.

Ja.

Jag läser gärna i badkaret . Det finns dock vissa böcker som inte får följa med i badrummet - jag är inte det minsta orolig för att tappa en bok i vattnet, men de kan bli skadade av fukt på andra sätt.

Sedan två eller tre år tillbaka har jag börjat skriva upp vad jag läser. Jag har en speciell plats i bokhyllan för böcker som jag tänkt läsa inom kort, men den håller på att svämma över. Nej, vem försöker jag lura? Den har redan svämmat över.
Böcker jag läser om, eller får tips om, och som jag planerar att införskaffa och läsa skriver jag upp på en speciell lista. Ovan nämnda novellsamling av Charles de Lint fanns med på listan (tack Vetsaga!) och införskaffades så sent som igår på sf-bokhandeln.
centerwall
Letterhack

Nästa

Återgå till Kulturkvarten