1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Det sämsta jag kommer på nu är en svenskskriven fantasybok utgiven på eget förlag. Jag kommer inte säkert ihåg titeln, och den är inte värd tiden det tar att slå upp det.
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Tja, antagligen Sagan om Ringen eller möjligen Liftarens guide till galaxen.
3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Inte så mycket, men några King-böcker ligger bra till, som exempelvis The Shining och Pet Sematary.
4. Vad använder du som bokmärke?
Det varierar. Postitlappar är vanligt. Visitkort, reklambokmärken från bokhandlare eller kongresser, avrivna hörn från någon närliggande dagstidning. I recensionsböcker oftast den nästan alltid medföljande pressreleasen. Om jag bara slutar läsa temporärt (för att göra te eller något i den stilen) så lägger jag boken uppslagen mot bordet eller med någon närbelägen sak i för att markera var jag är.
5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Ja. Och vid en del andra tillfällen. Lunchtimmen på jobbet och innan jag lägger mig blir det flest sidor.
6. Vad var den första bok du läste?
Jag lärde mig läsa i en utrangerad läsebok, sägs det, men den första skönlitterära bok jag läste har jag ingen aning om vad det var.
7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Det beror på var jag är och andra yttre omständigheter. Om det är en bok som jag planerar att ha kvar och tycker om så är det trevligt med inbundna böcker, men en pocket är smidigare att läsa exempelvis på en resa. Det är däremot ingen tvekan om att inbundna böcker är trevligare som objekt.
8. Vilken bok läser du nu?
Stephen King: Just After Sunset
Don DeLillo: White Noise
Mats G. Larson: Tre gälder i England
9. Och vilken sida är du på?
Vet inte, jag använder bokmärke.
10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Jag antecknar i marginalerna med blyerts när jag tycker att det behövs (vilket nog bli allt oftare med åren). Det händer att jag sätter namnlappar på böcker jag lånar ut (om de inte är samlarobjekt av något slag, men då lånar jag å andra sidan inte ut dem). Det har säkert hänt att jag spillt i någon lunchbok, men inte med flit.
11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Normalt sett inte.
12. Sidantalet, då?
För tjocka böcker får jobba hårdare för att intressera mig.
13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, men jag har för vana att kolla hur många sidor boken har när jag börjar läsa den.
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Några få, men det är inte många. Kanske ett tiotal.
15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Det tror jag inte.
16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag försöker lära mig att gallra i hyllorna och har på senare år lyckats göra mig av med några kassar.
Efter att ha upptäckt
Bookmooch går det lite lättare att gallra i hyllorna.
17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Oftast inte, för det finns tidskrifter att läsa där.
18. Just det, läser du i badrummet?
Självklart.
19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver upp datum, författare och titel samt språk för alla böcker jag läst ut, och har gjort så i över tjugo år. De senaste dryga två åren har jag bloggat om alla böcker jag läst ut, vilket väl får platsa som läsdagbok. Jag märker att jag minns mer av de böcker jag bloggat om än böcker jag inte skrivit om på det sättet, och det känns (i de allra flesta fall...) trevligt.
Jag har en lista med böcker som jag tyckt verkat intressanta av olika anledningar som jag tittar på ibland när jag beställer böcker. Dock är mycket på listan sådant som bara går att få tag i antikvariskt. När jag hittar saker på listan som jag inte längre direkt kan påminna mig vad det var och varför jag skulle vilja läsa det så stryker jag dem; skulle det visa sig vara en verkligt intressant bok så kommer den säkert tillbaka igen.