Bokenkät

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Är detta ett vettigt inlägg?

Ja
10
91%
Nej
1
9%

Antal röster : 11

Inläggav centerwall » tis 23 dec 2008, 14:12

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag kan inte komma ihåg någon riktigt hemsk läsupplevelse. Det finns en handfull böcker som jag har tyckt varit så usla att jag har slutat läsa dem, men annars kan även dåliga böcker ha sitt alldeles speciella underhållningsvärde.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det måste vara Lord of the Rings.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag läste mycket skräck i mina tidiga tonår, så antagligen. Men det är inget jag minns nu.

4. Vad använder du som bokmärke?
Det kan vara lite vad som helst - ibland ett bokmärke, ibland ett kvitto, ibland ett utrivet blad från till exempel ett anteckningsblock (jag skulle inte ens tänka tanken att riva ut ett blad ur en bok). Lånekvitton brukar vara praktiskt när jag läser låneböcker.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Ganska sällan på jobbet (jag utnyttjar lunchen till att promenera istället), men annars överallt.

6. Vad var den första bok du läste?
Minns ej.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Båda har sina fördelar. Pocket är ju lättare att packa (och får oftast plats i kavajfickan) samt billigare, men inbunda böcker är helt enkelt mysigare.

8. Vilken bok läser du nu?
Tapping the dream tree av Charles de Lint.

9. Och vilken sida är du på?
29. Började igår.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Det har hänt att jag har spillt någon gång, men det är sällsynt.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Det kan det göra - särskilt om det är en bok som jag inte känner till sedan tidigare. Det är något speciellt med att dra fram en bok med en intressant titel som man aldrig hört talas om förr och börja läsa.

12. Sidantalet, då?
Ibland. Är jag tillräckligt nyfiken eller sugen på en bok spelar det inte så stor roll, men jag kan vara lite skeptiskt till alltför tjocka böcker.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej. Varför skulle man göra det?

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Massor - Lord of the Rings, Muminböckerna, De Tre Musketörerna, Skymningen gör dårarna oroliga, med flera, med flera.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Det händer att jag låter böcker få ett nytt hem när jag tycker det är dags för dem att vandra vidare och hitta nya läsare. Men det är sällsynt.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja.

18. Just det, läser du i badrummet?
Jag läser gärna i badkaret . Det finns dock vissa böcker som inte får följa med i badrummet - jag är inte det minsta orolig för att tappa en bok i vattnet, men de kan bli skadade av fukt på andra sätt.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Sedan två eller tre år tillbaka har jag börjat skriva upp vad jag läser. Jag har en speciell plats i bokhyllan för böcker som jag tänkt läsa inom kort, men den håller på att svämma över. Nej, vem försöker jag lura? Den har redan svämmat över.
Böcker jag läser om, eller får tips om, och som jag planerar att införskaffa och läsa skriver jag upp på en speciell lista. Ovan nämnda novellsamling av Charles de Lint fanns med på listan (tack Vetsaga!) och införskaffades så sent som igår på sf-bokhandeln.
Senast redigerad av centerwall tis 30 dec 2008, 13:37, redigerad totalt 1 gång.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 23 dec 2008, 17:01

centerwall skrev:4. Vad använder du som bokmärke?
ibland ett utrivet blad...

Fasa! Vandalism! Kulturmörker! Hemskheter!

Min mor fick för många, många år sedan berättat för sig om en man som brukade riva bladen ur böckerna han läste för att hela tiden veta var han befann sig i boken.

Jag fick i min tur detta berättat för mig när jag var ungefär tretton år.

Jag har inte hämtat mig ännu.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 23 dec 2008, 17:12

Eftersom jag sysslar med bokbinderi lite av och till händer det att jag tar mig an trasiga böcker. Oftast handlar det om häftade eller inbundna böcker, men det går även att laga pocketar som faller sönder. Jag började en gång att läsa en Le Guin-bok och retade mig på att det omedelbart började lossna sidor ur den. Jag bestämde mig för att laga den när jag läst ut den, men eftersom det innebär att man måste göra om bindningen från scratch så ägnade jag mig under resten av läsningen åt att ta loss varje sida efter att jag hade läst ut den. Det var en underlig känsla att se boken krympa allt eftersom jag läste den.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » fre 26 dec 2008, 12:04

Svårt -- det finns säkerligen en massa riktigt dåliga som jag har förträngt helt. Fast Adrianne Blues Om kyssar ligger bra till -- den läste jag inte ens ut. Detsamma gäller för Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley, som jag försökt läsa tre gånger (!).
The Mysteries of Udolpho av Ann Radcliffe kan också platsa (en hjältinna som ägnar 800 sidor åt att svimma och gråta, en valhänt hjälte som blir kidnappad av rövare och som är betydligt mindre karismatisk än skurken), men emellanåt glimtar den till med sina spektakulära naturskildringar, och jag har faktiskt läst ut den, så den är något bättre än de ovan nämnda.

Ummm... The Lord of the Rings. Och En världsomsegling under havet. Den senare var den bok som fick mig att läsa SF.

Novellen "Färg bortom tid och rum" av H. P. Lovecraft i Stora skräckboken.

För det mesta ett kvitto -- oftast ett kvitto från affären där boken köptes,
men ibland blir det ett Rover-kvitto, för atmosfärens skull.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig??
På bussen/spårvagnen/tåget, på soffan en stund på kvällen, på toaletten.

Första boken minns jag ej. Det var troligen något seriealbum med smurfarna.
Det allra första jag läste var ett recept på chokladpudding på ett mjölkpaket.

Pocket tar mindre plats, men inbundet känns mer gediget. Storpocket är
värdelöst -- kombinerar alla pocketbokens nackdelar med alla den inbundna bokens nackdelar.

The Web of Easter Island av Donald wandrei. Wandrei skulle ha fyllt 100 år i år och det kunde vara roligt att faktiskt ha läst något av honom under året.

10. Började nyss.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
SWEET HEAVENS ABOVE!!!!!!!!! Get thee behind me, Satan!

Det kan det definitivt göra. Ordet "Omnibus" i titeln är så otroligt sexigt.
För att inte tala om "Complete". Complete Omnibus... Mmmm... Men baksidestext smäller oftast högre. Bästa baksidestexten jag läst på länge finns på The Name of the Wind av Patrick Rothfuss (ett citat ur boken). En bok som bara har kritikercitat om hur fantastisk den är, utan att säga något om handlingen, är oftast inte värd papperet den är tryckt på.

12. Sidantalet, då?
Spelar sällan någon roll.

Det händer.

Oh ja. Den förra boken, Equal Rites av Terry Pratchett, var ett omläs.

Jag har en gång missat min hållplats på grund av en bok (Michael Hastings' biografi över sir Richard Francis Burton).

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Det har hänt att jag har sålt böcker. Men det är länge sedan nu.

Nej, jag har särskild toalettläsning.

Det händer att jag läser i badkaret -- inget slår en bra bok (men inte alltför bra -- jag är rädd för vattenskador) och ett glas Laphroaig i badkaret!

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska
köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Jag har en lista över böcker som skall införskaffas när de kommer ut. Denna lista är ett långtgående projekt -- en del titlar har funnits på den i 7-8 år och har fortfarande inte dykt upp. Utifrån denna lista, i kombination med Locus' förteckningar över kommande böcker, skapar jag ett årligt inköpsschema.
Trenden är att mycket händer under tidig vår och höst, och nästan ingenting på sommaren.
Dessutom för jag sedan 1 januari 2001 en alfabetisk lista över alla böcker jag avslutat, samt separata alfabetiska årslistor. Målet är 80 lästa på ett år. Jag har i år avverkat 83, och det är fortfarande några dagar kvar. :-)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav centerwall » lör 27 dec 2008, 00:47

Sheriffen skrev:
centerwall skrev:4. Vad använder du som bokmärke?
ibland ett utrivet blad...

Fasa! Vandalism! Kulturmörker! Hemskheter!

Jag ber om ursäkt för eventuella besvär mitt ofullbordade påstående kan ha orsakat under julhelgen.

Jag skulle ALDRIG, jag upprepar, ALDRIG, riva ut ett blad ur en bok. Inte under några som helst omständigheter.

Med ett utrivet blad menade jag ett blad som rivs ut från ett anteckningsblock eller liknande. Så går det när man tänker en fullständig mening men inte skriver den fullt ut.
centerwall
Letterhack

Inläggav margl » lör 27 dec 2008, 11:59

Martin Andersson skrev:3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Novellen "Färg bortom tid och rum" av H. P. Lovecraft

Då är vi två om det på detta forum.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav pinkunicorn » fre 02 jan 2009, 14:59

Martin Andersson skrev:11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Det kan det definitivt göra. Ordet "Omnibus" i titeln är så otroligt sexigt.
För att inte tala om "Complete". Complete Omnibus... Mmmm... Men baksidestext smäller oftast högre. Bästa baksidestexten jag läst på länge finns på The Name of the Wind av Patrick Rothfuss (ett citat ur boken). En bok som bara har kritikercitat om hur fantastisk den är, utan att säga något om handlingen, är oftast inte värd papperet den är tryckt på.

Själv undviker jag så långt det är möjligt omnibusutgåvor och liknande. Det är mycket trevligare att ha separata volymer.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » lör 03 jan 2009, 17:21

Minns inte. Tror ingen varit så katastrofalt dålig att jag la den på minnet en längre tid.

Säkert någon filosofibok.

Nej.

ConFuse 2004-bokmärken, pga felbeställning tar de aldrig slut...

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig??
På lunch på jobbet och hemma på kvällen. och på alla bussresor eller andra resor och vid alla väntetider. Förr i tiden läste jag då jag gick till jobbet men lyssnar nu på podcast istället. Har försökt läsa då jag cyklar men det är ganska svårt...

Ingen aning. Den första vuxenbok som finns i min bokföring är Mord och kalkoner av Craig Rice. Den första sf-bok jag minns är Egen rynddräkt finnes.

Pocket då de är lättare att ta med.

Flickan under gatan av Roslund & Hellström.

Sidan 53.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nej.

Ja. Får mig att skjuta upp läsningen av bra böcker ibland.

12. Sidantalet, då?

För långa böcker eller bokserier måste ha bättre rekommendationer.

Aldrig.

Många. Enligt min bokföring 230 stycken. Fast max antal läsningar är för ett par böcker sex gånger.

Nej, inte annat än missade busshållplatser. Missad nattsömn ofta men det kanske inte är en olycka...

Jag behåller alla böcker.

Ibland.

Nej.

Jag bokför alla böcker jag läst sedan 1978. Jag har också register på alla böcker jag äger.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Agnes » mån 05 jan 2009, 00:23

Minns inte faktiskt, det finns många böcker som är halvbra men just nu kommer jag inte på några katastrofala.

Hmm... Vet inte riktigt, men både The Handmaid's Tale av Margaret Atwood och The Lord of the Rings har haft stort inflytande.

Ja, Dracula. Den läste jag aldrig klart för att jag blev så rädd. Å andra sidan var jag väl omkring 10 år gammal då.

Lite allt möjligt. Just nu är biobiljetter och visitkort poppis.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig?
Förut läste jag mer till frukost och i sängen, men har alltid läst på tunnelbanan och i skolan. Och naturligtvis hemma också.

Ingen aning, men den första fantasybok jag läste var förmodligen Over sea, under stone av Susan Cooper.

Pocket, helt klart. Inbundna böcker är för stora och klumpiga.

Red Mars av Kim Stanley Robinson.

Sidan 559 av 572. Snart slut.

Nej, inga medvetna. Det har väl hänt att några blivit fuktiga någon gång.

När jag skummar en bokhylla kan en intressant titel få mig att stanna till, inte mer än så.

12. Sidantalet, då?
Nej, inte medvetet.

Nej!

Jättemånga. Jag gillar att läsa om böcker.

Kanske att jag gått in i lyktstolpe eller något...

Gjorde det förut, men nu är jag mer öppen för att göra mig av med böcker.

Det händer.

Gillar att läsa i badet, därav ovan nämnda fuktskador.

Har fört läsdagbok men pallade inte, har även försökt katalogisera mina böcker men orkade aldrig klart.
Agnes
WAHF

Föregående

Återgå till Kulturkvarten