Rick Wright

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Rick Wright

Inläggav Sheriffen » fre 19 dec 2008, 03:43

Jag vet inte om de välförtjänt stora rubrikerna uteblev eller om jag bara missade dem, men det var först helt nyligen som jag fick veta att Rick Wright, organist och låtskrivare och medlem i Pink Floyd genom bandets hela karriär, har avlidit i cancer. Han blev 65 år gammal.

Att skriva en dödsruna här är förhoppningsvis onödigt. Finns det någon som inte känner till Pink Floyd och Rick Wright?

Om så här en av otaliga runor ute på nätet:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/7617363.stm

Som allra mest lysande har jag alltid tyckt att Rick Wright - och det övriga bandet - är på min favoritplatta med Pink Floyd, "Animals". Andra stora favoritalbum där hans bidrag till musiken är omistligt är "Ummagumma", "Meddle", "Atom Heart Mother" och "Wish You Were Here". Inte att förglömma, förstås, "Dark Side of the Moon", som aldrig har tillhört mina riktiga favoriter i bandets produktion men som låg oavbrutet på den amerikanska LP-topplistan längre än någon annat album i historien, i mer än tio år.

Autodidakten Rick Wright var en av symfonirockens och rockens stora begåvningar och medlem i ett av de band som med all rätta kan sägas vara genialt och nyskapande.

Det kan tilläggas att bandet av och till var starkt inspirerat av science fiction-artade teman i sin musik och sina texter.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten