Eartha Kitt in memoriam

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Eartha Kitt in memoriam

Inläggav Sheriffen » fre 26 dec 2008, 00:22

Eartha Kitt - http://www.earthakitt.com/ - har gått ur tiden, 81 år gammal.

Jag är inte kapabel att skriva en rättvisande dödsruna över denna framstående sångerska och skådespelerska. Men jag har ett särskilt förhållande till henne.

När hon 1976 uppträdde på Mosebacke under den turné - A Musical Jubilee - där hon firade 30 år som sångerska och mångsidig artist var det min far som fotograferade föreställningen, som sändes i TV. Jag var med under inspelningarna (som jag minns det spelade man faktiskt in scenshowen i alla fall delvis utan publik, före kvällens föreställning, för att få så bra ljud och kameravinklar som möjligt) och Eartha Kitt var en fantastisk icke-diva - trots sin världsberömmelse var hon anspråkslöst trevlig och förekommande och helt enkelt snäll, och visade även mig och min bror alldeles okonstlad och mycken uppmärksamhet.

Min far har inom glas och ram den turnéaffisch som hon med elegant påskrift i vacker handstil dedicerade till honom. De kom mycket bra överens och blev vänner och höll viss kontakt även efter inspelningarna på Mosebacke.

With all respect and with memories full of light: Eartha Kitt, you were brilliant.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten