Oscardags 2009

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Oscardags 2009

Inläggav john-henri » fre 23 jan 2009, 19:05

Då är nomineringarna klara igen.

Såhär ser startfältet ut i år:

Best Picture
"The Curious Case of Benjamin Button"
"Frost/Nixon"
"Milk"
"The Reader"
"Slumdog Millionaire"

Actor
Richard Jenkins, "The Visitor"
Frank Langella, "Frost/Nixon"
Sean Penn, "Milk"
Brad Pitt, "The Curious Case of Benjamin Button"
Mickey Rourke, "The Wrestler"

Actress
Anne Hathaway, "Rachel Getting Married"
Angelina Jolie, "Changeling"
Melissa Leo, "Frozen River"
Meryl Streep, "Doubt"
Kate Winslet, "The Reader"

Supporting Actor
Josh Brolin, "Milk"
Robert Downey Jr., "Tropic Thunder"
Philip Seymour Hoffman, "Doubt"
Heath Ledger, "The Dark Knight"
Michael Shannon, "Revolutionary Road"

Supporting Actress
Amy Adams, "Doubt"
Penelope Cruz, "Vicky Cristina Barcelona"
Viola Davis, "Doubt"
Taraji P. Henson, "The Curious Case of Benjamin Button"
Marisa Tomei, "The Wrestler"

Director
David Fincher, "The Curious Case of Benjamin Button"
Ron Howard, "Frost/Nixon"
Gus Van Sant, "Milk"
Stephen Daldry, "The Reader"
Danny Boyle, "Slumdog Millionaire"

Foreign Film
"The Baader Meinhof Complex," Germany
"The Class," France
"Departures," Japan
"Revanche," Austria
"Waltz With Bashir," Israel

Adapted Screenplay
Eric Roth and Robin Swicord, "The Curious Case of Benjamin Button"
John Patrick Shanley, "Doubt"
Peter Morgan, "Frost/Nixon"
David Hare, "The Reader"
Simon Beaufoy, "Slumdog Millionaire"

Original Screenplay
Courtney Hunt, "Frozen River"
Mike Leigh, "Happy-Go-Lucky"
Martin McDonagh, "In Bruges"
Dustin Lance Black, "Milk"
Andrew Stanton, Jim Reardon and Pete Docter, "WALL-E"

Animated Feature Film
"Bolt"
"Kung Fu Panda"
"WALL-E"

Favoriter? Gissningar? Åsikter?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 26 jan 2009, 03:21

Om det till äventyrs finns någon som förvånas över att jag ännu inte gissat eller kommenterat eller talat om vem som ska vinna så kan jag lugna med att det bara beror på att jag inte har haft en chans att se årets startfält ännu. Så fort jag gjort det kommer jag självklart - i vanlig ordning, jag gjorde det redan på gamla Sverifandomlistantiden - att tala om Vad Som Gäller. Så att ni alla vet. Och är väl förberedda när Oscarsgalan kommer och beväpnade med den korrekta informationen om vilken och vem och vad som är bäst kan antingen jubla eller bua när respektive pris delas ut.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 17 feb 2009, 03:10

Nu har jag sett "Milk". Gick och såg den sista kvällen i London.

Sean Penn är spektakulärt bra. Han spelar i denna dramadokumentär gayaktivisten Harvey Milk osannolikt övertygande. Man känner faktiskt inte igen honom. Hans vanliga machoimage - väl gestaltad i en likaledes lysande insats i "Mystic River" - överträffas rent skådespelarmässigt på ett sätt som slutgiltigt bevisar att Sean Penn är en av tidens verkligt stora skådespelare. Utan att ännu ha sett de övriga nominerade i kategorin bästa skådespelare måste jag maggroppsmässigt säga att han borde få Oscarn. Men jag väntar med slutgiltigt omdöme tills jag sett resten.

Filmen i sig är däremot inte märkvärdig på något sätt. Recension kommer i filmtråden.

Det intressanta med Sean Penn är annars att han är den ende ur sin generations brat pack-gäng - Tom Cruise och alla de där - som utvecklats till att bli en enastående begåvad inte bara skådespelare utan även regissör. Den här mannen är en stor filmkreatör på båda planen. Se exempelvis hans film "The Pledge", med Jack Nicholson i huvudrollen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 21 feb 2009, 22:03

Ok, Frost/Nixon ska ha inte ha en enda jävla Oscar. Vilket dravel. Frank Langella som Richard Nixon är ungefär lika övertygande som en stubbe som har fått en sten i skallen, med undantag av att stubben kanske ändå skulle förete vissa tecken på liv.

Och bland kvinnliga huvudrollsinnehavare och i kategorin bästa film är det ju solklart.

Kate Winslet gör inte bara årets bästa rolltolkning, vilket jag rakt av säger utan att ha sett alla, hon gör sitt livs paradroll. Jag håller som det ser ut nu stenhårt på henne och Sean Penn i huvudrollskategorierna.

Och The Reader. Om inte den vinner i kategorin bästa film står vi inför en skandal.

Nu vet ni vad som gäller. Delvis. Återkommer om mer. Plus att jag publicerar recensioner i filmtråden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 21 feb 2009, 22:06

De båda ovanstående såg jag förresten på bio i kväll, men jag är mitt inne i Benjamin Button på dvd. Under de kommande 24 timmarna ska jag - i mån av möjlighet givet tiderna på olika biografer - försöka avverka även Doubt och The Wrestler. Med Slumdog Millionaire om det går, någonstans sent i morgon kväll, precis före galan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 22 feb 2009, 01:51

Ser just Screen Actors Guild-galan, som sänds i Grekland nu. Kate Winslet vann.

Gott tecken.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 22 feb 2009, 02:18

Okej, då. Eftersom jag i fjol sa att om man ska gissa, ska man göra det innan priserna utdelats, får jag väl stå för det och gissa i år också.

Bästa film: Slumdog Millionaires. Den amerikanska drömmen för 2000-talet; skulle akademin verkligen kunna motstå det? Jag tror det inte.

Bästa regi: Danny Boyle. Eftersom han gjort filmen.

Bästa skådespelerska: Kate Winslet. Hade hon inte förtjänat priset för The Reader hade hon gjort det för Revolutionary Road, som förresten borde fått Oscarn som bästa film eftersom jag tycker att den slår alla de nominerade med en eller annan hästlängd. Men det hör kanske varken hit eller dit.

Bästa skådespelare: Sean Penn. Gardera med Mickey Rourke som är så mycket outsider här att han bör ha en chans att vinna.

Bästa manliga biroll: Heath Ledger.

Bästa kvinnliga biroll: Penelope Cruz bör ta hem den för sin roll i Woody Allens Vicky Cristina Barcelona. Dessutom en liten nick till Allen som verkar ha hämtat upp sig ur en lång svacka och gör klart sevärd film igen.

Originalmanus: Min favorit är nog faktiskt Martin McDonagh för In Bruges, ett smart, cyniskt och roligt manuskript. Men jag misstänker att Dustin Lance Black får priset för Milk, eftersom inte ett öga var torrt.

Manus efter förlaga: Eric Roth och Robin Swicord för The Curious Case of Benjamin Button, en kuriös sf/fantasy-film på ett tema som behandlats bättre av författare som Fritz Leiber och Philip K Dick och Brian Aldiss, men som nu hyllas som märkvärdigt och originellt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 22 feb 2009, 02:36

Sean Penn vann just Screen Actors Guild.

Ett gott tecken till.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 22 feb 2009, 02:39

Ska bara säga i förbigående att John-Henri och jag gör på olika sätt. Jag talar inte om vilka jag per se tror vinner, utan vilka som borde vinna. Eftersom de är bäst.

Fast i fallen Sean och Kate säger jag - de vinner.

Och eftersom Slumdog Millionaire just vann SAG som bästa film (ja, ja, best ensemble, då, men det är ju i det här fallet samma sak) så misstänker jag att John-Henri tyvärr har rätt, och att vi liksom förra året får se en skitfilm vinna över den som borde ha fått Oscarn. Förra året borde Atonement ha fått den, i år gäller samma sak The Reader.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 22 feb 2009, 10:34, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 22 feb 2009, 03:04

john-henri skrev:Okej, då. Eftersom jag i fjol sa att om man ska gissa, ska man göra det innan priserna utdelats, får jag väl stå för det och gissa i år också.

Bästa film: Slumdog Millionaires. Den amerikanska drömmen för 2000-talet; skulle akademin verkligen kunna motstå det? Jag tror det inte.

Bästa regi: Danny Boyle. Eftersom han gjort filmen.

Bästa skådespelerska: Kate Winslet. Hade hon inte förtjänat priset för The Reader hade hon gjort det för Revolutionary Road, som förresten borde fått Oscarn som bästa film eftersom jag tycker att den slår alla de nominerade med en eller annan hästlängd. Men det hör kanske varken hit eller dit.

Bästa skådespelare: Sean Penn. Gardera med Mickey Rourke som är så mycket outsider här att han bör ha en chans att vinna.

Bästa manliga biroll: Heath Ledger.

Bästa kvinnliga biroll: Penelope Cruz bör ta hem den för sin roll i Woody Allens Vicky Cristina Barcelona. Dessutom en liten nick till Allen som verkar ha hämtat upp sig ur en lång svacka och gör klart sevärd film igen.

Originalmanus: Min favorit är nog faktiskt Martin McDonagh för In Bruges, ett smart, cyniskt och roligt manuskript. Men jag misstänker att Dustin Lance Black får priset för Milk, eftersom inte ett öga var torrt.

Manus efter förlaga: Eric Roth och Robin Swicord för The Curious Case of Benjamin Button, en kuriös sf/fantasy-film på ett tema som behandlats bättre av författare som Fritz Leiber och Philip K Dick och Brian Aldiss, men som nu hyllas som märkvärdigt och originellt.

John-Henri

Ok, då. Filmpolitiskt, så som akademin brukar funka.

Jag är rädd för att du har alldeles rätt i bästa film, men tror ändå att The Reader är en stark contender. Därför att med fyra, fem års mellanrum brukar akademin skärpa till sig och belöna årets originella, bästa film. Några exempel: Unforgiven och Chicago. Men om Slumdog Millionaire vinner, är jag inte säker på regipriset ändå. Minns Sofia Coppola för Lost in Translation. Jag tror att det i så fall kan gå till Stephen Daldry, av samma akademipolitiska skäl som Sofia Coppola fick det.

Kate Winslet och Sean Penn är i princip säkra kort. Både kvalitativt och akademipolitiskt. Problemet kan vara Mickey Rourke, eftersom han gör comeback. Alla älskar en comeback. Särskilt akademin.

Helt säker är Heath Ledger, för han är ju död.

Vad gäller manus efter förlaga får jag en kuslig känsla av att de tänker låta F. Scott schavottera genom att ge det till The Curious Case of Benjamin Button, men även här kvarstår att den som *ska* ha priset är The Reader.

På de andra fronterna är jag osäkrare. Jag återkommer kanske under dagen med - som jag tror - säkrare uppgifter.

Och alla ni stackare som inte får hög feber när det är dags för Oscars, hur framlever ni egentligen era gråtrista, ynkliga små liv...?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » sön 22 feb 2009, 11:49

Sheriffen skrev:Och alla ni stackare som inte får hög feber när det är dags för Oscars, hur framlever ni egentligen era gråtrista, ynkliga små liv...?!

Eftersom jag, förutom när det gäller fantastik på film, är behagligt okunnig om vad nytt som tillkommit de senaste fem eller tio åren så blir jag inte så upphetsad av Oscar-utdelningen.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 22 feb 2009, 13:43

margl skrev:
Sheriffen skrev:Och alla ni stackare som inte får hög feber när det är dags för Oscars, hur framlever ni egentligen era gråtrista, ynkliga små liv...?!

Eftersom jag, förutom när det gäller fantastik på film, är behagligt okunnig om vad nytt som tillkommit de senaste fem eller tio åren så blir jag inte så upphetsad av Oscar-utdelningen.

Martin! Då rusar man iväg och tittar på de nominerade filmerna. Dygnet runt. Tills man sett dem. Allt annat hamnar i bakgrunden.

Sedan ser man Oscars!

I direktsändning. Hela natten.

Men till saken hör att man strängt taget inte ens behöver ha sett filmerna för att se Oscars.

The Greatest Show on Earth.

There is no comparison.

Bara att hurrande få se Jack sitta i första bänkraden, i svarta solglasögon, antingen han är nominerad eller ska dela ut ett pris eller inte...!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » sön 22 feb 2009, 13:51

Sheriffen skrev:The Greatest Show on Earth.

There is no comparison.

Ja, ett spektakel är ju alltid ett spektakel.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 22 feb 2009, 23:14

Jag ska ändra mig. Jag tror inte längre att The Reader har stor chans som vinnare i kategorin bästa film, för den har fel tema. Nazism och som fond andra världskriget. Av naturliga skäl är krig inte så inne i USA och framförallt inte hos akademin längre, även om de alltid applåderar "our men and women in uniform" och några gånger har låtit soldater i Irak läsa upp nomineringar via satellitlänk.

The Wrestler är Rocky om Rocky hade varit bra filmer och Mickey Rourke förtjänar avgjort sin nominering, men inte att vinna. Sean Penn ska vinna. Men det är det här problemet med comeback kid som kan sätta krokben för Sean Penn, som sagt.

The Curious Case of Benjamin Britten kommer inte att vinna ett dugg, förutom några småpriser. Den är ju nominerad i så många kategorier och får väl någon bugning, för att prata svengelska. Några av filmerna i den skulle ha kunnat vinna en Oscar, kanske. Om de tillåtits bli filmer. För den här filmen är, i likhet med exempelvis Forrest Gump, en episodfilm. Och en del av episoderna är riktigt bra - eller skulle ha varit, om de i stället blivit fullt utvecklade filmer på en och en halv till två timmar.

Oscarfeber. Tittar just på The Road to the Oscars. Nu är det bara minuter kvar till preshow, det vill säga röda mattan, där vi får se alla stjärnorna och deras kläder och höra deras kommentarer inför galan.

Sedan är det dags.

Cineastens högtidsnatt på hela året.

The Oscars.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 23 feb 2009, 16:50, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 23 feb 2009, 00:01

Och nu börjar röda mattan...!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten