Oscardags 2009

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » mån 23 feb 2009, 06:51

Mina vänner.

Jag är flabbergasted.

Jag har sett Oscars live i 23 år. Och jag har *aldrig* sett en så bra show som denna. Aldrig. Quincy Jones kom nära med sin show, men den här vinner.

Några punkter:

1) Det makalösa dans- och sångnumret i Fred Astaire- och Gene Kelly-stil, med konferenciern Hugh Jackman och mängder av dansare, som firade musikalens återkomst, med textrader i sångerna från Top Hat, Singin' in the Rain, West Side Story, Chicago, Moulin Rouge, Mamma Mia... Awesome! Det fick mig för en stund att helt glömma att vi satt och skulle titta på prisutdelningar - showen took it all!

2) Årets allra bästa grej - att man för skådespelarpriserna lät fem tidigare, stora skådespelare som alla vunnit Oscar komma in på scenen, varpå var och en gav ett personligt tal till var sin av de nominerade! Enastående rörande, enastående elegant och framförallt enastående och välförtjänt hedrande!

3) Det fantastiska sättet att presentera bästa manus! Där man på den stora skärmen i Kodak Theatre fick se manusrader skrivas på skrivmaskin som beskrev hur prispresentatörerna skulle komma ut och vad de skulle säga, varpå de gjorde det så att säga in time. Därpå samma procedur med de nominerade manusen, som skrevs på skärmen samtidigt som scenerna ur filmen visades. Lysande.

4) Hela scenografin, som när man kom in i en studio när det var dags för filmfotografi och hur de visade de sminknominerade prestationerna i sminkspeglar à la tjugotal, med lampor runt ramarna, i den jättelika studion. Enastående.

5) Inledningsnumret, där Hugh Jackman i och för sig gjorde samma sak som Billy Crystal, men helt lysande! Trodde inte att det gick att upprepa. La ni märke till hur man på grund av debatten i USA om att Oscarsgalan är för dyr i dessa finanskristider (35 miljoner dollar för kultur, mot 135 jävla miljoner dollar för Super Bowl, som dock ingen klagar på!) dels lät Hugh Jackman säga att man varit tvungen att skära ned och att han därför improviserat numret i sitt garage föregående kväll, dels lät datorskärmarna i parodin på Slumdog Millionaire bestå av pizzakartonger med isoleringstejp?! Briljant. Och så oehört väl sång- och skämtnumret vävde samman de nominerade filmerna! Som på Billy Crystals tid.

6) Scenografin. Vilken spektakulär scen det var i år! Hur fan bar de sig åt?!

7) Sketchen där man firade komedifilmer! Jävligt rolig, när de gapskrattar åt The Reader med flera!

8) Det faktum att man lät prisvinnarna tala så länge de ville. Ingen jävla orkestermusik som började spela efter 45 sekunder för att få dem att sluta! Men så fick vi också en Oscarsgala som var en och en halv timme längre än den varit under de senaste fem åren!

För mig fick den gärna vara 24 timmar lång. Eller 48.

Och så, mina vänner, var det dags att korka upp vinet (vilket jag gjorde här i Grekland klockan halv sju på morgonen) och fira när

KATE WINSLET och SEAN PENN tog hem sina priser! KATHARINE HEPBURN kallades med all rätta för KATE THE GREAT! Nu har vi en till! I salute you, KATE THE GREAT WINSLET! And you, SEAN THE MAN PENN!

Och så många roliga, rörande, gripande, fantastiska ögonblick under hela galan!

Jag och min väninna Anna McEnroe i New York, som jag varje år i nu femton år telefonerat med över Atlanten i pauserna och diskuterat allt från kläderna till priserna till showen till skvallret med, är helt överens:

DEN BÄSTA OSCARSSHOWEN NÅGONSIN!

Det är sådant här som får en hjärtbultande cineast att sväva på moln i minst en vecka. Minst.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 23 feb 2009, 10:39, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 23 feb 2009, 07:03

john-henri skrev:Okej, då. Eftersom jag i fjol sa att om man ska gissa, ska man göra det innan priserna utdelats, får jag väl stå för det och gissa i år också.

Bästa film: Slumdog Millionaires. Den amerikanska drömmen för 2000-talet; skulle akademin verkligen kunna motstå det? Jag tror det inte.

Bästa regi: Danny Boyle. Eftersom han gjort filmen.

Bästa skådespelerska: Kate Winslet. Hade hon inte förtjänat priset för The Reader hade hon gjort det för Revolutionary Road, som förresten borde fått Oscarn som bästa film eftersom jag tycker att den slår alla de nominerade med en eller annan hästlängd. Men det hör kanske varken hit eller dit.

Bästa skådespelare: Sean Penn. Gardera med Mickey Rourke som är så mycket outsider här att han bör ha en chans att vinna.

Bästa manliga biroll: Heath Ledger.

Bästa kvinnliga biroll: Penelope Cruz bör ta hem den för sin roll i Woody Allens Vicky Cristina Barcelona. Dessutom en liten nick till Allen som verkar ha hämtat upp sig ur en lång svacka och gör klart sevärd film igen.

Originalmanus: Min favorit är nog faktiskt Martin McDonagh för In Bruges, ett smart, cyniskt och roligt manuskript. Men jag misstänker att Dustin Lance Black får priset för Milk, eftersom inte ett öga var torrt.

Manus efter förlaga: Eric Roth och Robin Swicord för The Curious Case of Benjamin Button, en kuriös sf/fantasy-film på ett tema som behandlats bättre av författare som Fritz Leiber och Philip K Dick och Brian Aldiss, men som nu hyllas som märkvärdigt och originellt.

John-Henri

John-Henri är häpnadsväckande bra på det här. Rätt på alla punkter utom den sista.

I bow to you, sir.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 23 feb 2009, 09:52

Bara av ren nyfikenhet, vilken svensk kanal sände Oscars i år? Var det tuffa 9:an, eller hade någon av storkanalerna som SVT eller TV4 tagit tillbaka showen? Frågan föranledd av att de ett tag bollade världens bästa tv-program alla kategorier mellan sig som en het potatis, för att de av någon obegriplig anledning (pengar...?) inte ville sända det.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 23 feb 2009, 15:24

Jodå, återigen den pyttiga kanal 9 eftersom de andra inte ansåg att den drar tillräckligt många tittare för att vara värd pengarna.

Det enda riktigt trista är att ingen av de fjolårsfilmer som jag tyckte bäst om vare sig fick något pris eller (delvis) ens förekom bland de nominerade. Jag har nämnt Martin McDonaghs (jo, han skrev inte bara manus utan regisserade också) In Bruges, smart, ironisk, annorlunda men föralldel en kriminalfilm… fast egentligen kanske inte. Jag har nämnt Sam Mendes Revolutionary Road,en fenomenalt väl spelad och iscensatt film som ställer många frågor och dessutom vädrar ut många unkna garderober. Andra som måste nämnas är Charlie Kaufmans Synechdote, New York med den ojämförlige Philip Seymour Hoffman i huvudrollen, en uppslukande och djupt fascinerande film och Tarsems bisarra, idiosykratiska The Fall. Bland de utländska filmerna gillade i alla fall jag Baader Meinhof Komplex.

Fast jag är, som Sheriffen väl kanske implicerar, rätt nöjd med gissandet. Sju av åtta är inte så pjåkigt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Föregående

Återgå till Kulturkvarten