Kinematografi

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Kinematografi

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 04:01

Välkomna!

http://moviehead.wordpress.com/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 04 mar 2009, 09:36

Mycket trevligt!

Nu kommer överkursen, tips för vad du bör göra för att underlätta för såväl dig själv som läsare att lyckas navigera i bloggen: Etiketter och kategorier.

Etiketter använder du för att tala om vad ett inlägg handlar om, så att man lätt kan sortera fram alla inlägg som nämner en viss sak. Exempel på lämpliga etiketter för varje inlägg är regissör och skådespelare som nämns vid namn i inlägget, kanske även miljön som den utspelas i. För Young Adam skulle alltså en lämplig sträng etiketter kunna vara: David Mackenzie, Tilda Swinton, Ewan McGregor, Emily Mortimer, Skottland, Edinburgh

Kategorier delar in inläggen i olika grova kategorier, så att man med ett klick kan få fram alla recensioner av en viss kategori. Detta är inte säkert att det är nödvändigt för Kinematografi, eftersom alla inlägg är en och samma sak: Filmrecensioner, eller filmbetraktelser. Om du ändå vill använda funktionen är tänkbara kategorier inspelningsår eller genre. I fallet Young Adam skulle kategorin sålunda bli antingen 2003 eller Drama eller Thriller eller Brott (vilket du nu tycker passar bäst själv).
Senast redigerad av jophan ons 04 mar 2009, 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 04 mar 2009, 09:51

Sweet, bokmärket är givet. Bra att kunna nå dina filmtankar med bara ett klick.
Svensson
Trufan

Inläggav J-h:n » ons 04 mar 2009, 11:33

Tjusigt! En presentation av blogginnehavaren kunde ju vara trevligt för dem som till äventyrs inte känner honom (förslagsvis under "About"). Och vad Jophan säger. Sedan kan man ju pynta och feja och lägga in bilder och annat prål om man har lust.

Men det viktigaste för en blogg har du ju redan: välskrivna texter med substans och åsikter. Sen gäller det att uppdatera hyfsat regelbundet också, men det tror jag inte lär bli några problem.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 17:03

jophan skrev:Mycket trevligt!

Tack!

Nu kommer överkursen, tips för vad du bör göra för att underlätta för såväl dig själv som läsare att lyckas navigera i bloggen: Etiketter och kategorier.

Etiketter använder du för att tala om vad ett inlägg handlar om, så att man lätt kan sortera fram alla inlägg som nämner en viss sak. Exempel på lämpliga etiketter för varje inlägg är regissör och skådespelare som nämns vid namn i inlägget, kanske även miljön som den utspelas i. För Young Adam skulle alltså en lämplig sträng etiketter kunna vara: David Mackenzie, Tilda Swinton, Ewan McGregor, Emily Mortimer, Skottland, Edinburgh

Kategorier delar in inläggen i olika grova kategorier, så att man med ett klick kan få fram alla recensioner av en viss kategori. Detta är inte säkert att det är nödvändigt för Kinematografi, eftersom alla inlägg är en och samma sak: Filmrecensioner, eller filmbetraktelser. Om du ändå vill använda funktionen är tänkbara kategorier inspelningsår eller genre. I fallet Young Adam skulle kategorin sålunda bli antingen 2003 eller Drama eller Thriller eller Brott (vilket du nu tycker passar bäst själv).

Etiketterna har jag inte hunnit kolla ännu, men vad gäller kategorierna följde jag Amelias råd och gjorde helt enkelt en kategori per film, så att man bara kan trycka på filmtiteln i den alfabetiska listan i högermarginalen för att direkt få fram recensionen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 17:05

Svensson skrev:Sweet, bokmärket är givet. Bra att kunna nå dina filmtankar med bara ett klick.

Man tackar!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 17:09

J-h:n skrev:Tjusigt! En presentation av blogginnehavaren kunde ju vara trevligt för dem som till äventyrs inte känner honom (förslagsvis under "About").

Jag hade först tanken att försöka ha en presentation som det första man kommer till, men blev avrådd. Jag fick veta, vilket låter mycket rimligt, att folk främst är intresserade av recensionerna och att varje litet hinder på väg till det man intresserar sig för är just ett hinder på nätet. Däremot tyckte jag också att en presentation i "About" kunde vara bra och ska lägga in en.

Och vad Jophan säger. Sedan kan man ju pynta och feja och lägga in bilder och annat prål om man har lust.

Men det viktigaste för en blogg har du ju redan: välskrivna texter med substans och åsikter. Sen gäller det att uppdatera hyfsat regelbundet också, men det tror jag inte lär bli några problem.

Det här är ju så roligt, så i takt med att jag lär mig kan det nog hända att jag pyntar till det hela. Fast jag tror också på det här med enkelt och rakt på, inte för mycket prål (för det är något som irriterar mig på många hemsidor, faktiskt, inte minst de stora officiella från Sveriges Radio och SVT och så där - det är så mycket lull lull att man ibland har svårt att hitta fram dit man ska).

Tack för uppskattning och uppmuntran!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 17:11

Om någon kommenterar på Kinematografi, får jag den kommentaren direkt i e-brevlådan då? Jag har ju angivit min e-postadress till bloggadministratörerna och såvitt jag vet ska man få sig kommentarer tillsända och inte behöva leta efter dem i hela raden av inlägg.

Kinematografi är öppen för kommentarer och diskussioner!

Be seeing you - at Kinematografi!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 17:45

Så här. Jag redigerar en recension lite, men nu gör bloggen helt plötsligt enbart dubbla radavstånd. Det blir knöligt. Varför gör den det och vad kan jag säga åt den för att få den att göra enkla i stället?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 04 mar 2009, 17:50

Sheriffen skrev:Så här. Jag redigerar en recension lite, men nu gör bloggen helt plötsligt enbart dubbla radavstånd. Det blir knöligt. Varför gör den det och vad kan jag säga åt den för att få den att göra enkla i stället?

Helt häpnadsväckande. Jag kom på svaret själv. Man trycker på knappen HTML i stället fär Visuell. Oj.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » tor 05 mar 2009, 08:30

Kul! Den här bloggen ska det bli ett sant nöje att följa!
centerwall
Letterhack

Inläggav Svensson » tor 05 mar 2009, 08:43

Sheriffen skrev:Om någon kommenterar på Kinematografi, får jag den kommentaren direkt i e-brevlådan då? Jag har ju angivit min e-postadress till bloggadministratörerna och såvitt jag vet ska man få sig kommentarer tillsända och inte behöva leta efter dem i hela raden av inlägg.

För mig som kör Blogger, inte Wordpress, måste man kryssa en viss ruta: "meddela mig via e-mail när det kommer en kommentar".

Det tog ett tag innan jag såg den, dessförinnan kollade jag varje inlägg på bloggen om där fanns kommentar...
Svensson
Trufan

Inläggav Johan » tor 05 mar 2009, 09:02

Inställningar > Diskussion > Kryssa i rutorna vid "Skicka e-post till mig" på Wordpress. Men jag tror att det är standardindställt att den skall göra det.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 05 mar 2009, 11:53

centerwall skrev:Kul! Den här bloggen ska det bli ett sant nöje att följa!

Stort tack och du är välkommen!

Just nu håller jag på och donar och fixar lite, men snart kommer jag ofta att lägga upp nya recensioner. Fast vad jag gör nu är bland annat att redigera de recensioner som finns en smula. Dels fixar jag rena slarvfel, dels fixar jag mer personliga syftningar och så vidare som folk som känner mig och/eller regelbundet läser filmtråden i forumet kan förväntas känna till (alltså, vad jag tycker om si eller så, vilket jag då kan nämna i förbigående utan att det blir oklart), men som för mig okända besökare på bloggen naturligtvis inte känner till.

Sedan ska jag förstås också med min datoridiotiska hjärna försöka lära mig de olika funktionerna. Tack för upplysningar om bloggkommentarer! Jag ska kolla det där med inställningarna och kryssa i om det inte redan är förinkryssat.

Be seeing you - at Kinematografi!

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 05 mar 2009, 12:13, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 05 mar 2009, 12:00

Johan skrev:Inställningar > Diskussion > Kryssa i rutorna vid "Skicka e-post till mig" på Wordpress. Men jag tror att det är standardindställt att den skall göra det.

Det var förinställt!

Men ett par andra grejer är förinställda också och nu undrar jag vad det här betyder och om jag ska ha det:

"Försök meddela alla bloggar som inlägget länkar till (gör publicering långsammare)."

"Tillåt meddelanden om länkar från andra bloggar (pingbackar och trackbackar)."

Jag förstår inte ens vad det här betyder och gillar inte långsammare publicering. Ska man ha sådant här, vad det nu är (vadå inlägget länkar till andra bloggar, liksom?!), eller ska man avmarkera det?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten