Kinematografi

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav jophan » tor 05 mar 2009, 12:46

Den första funktionen kan du skita i, för du länkar ändå inte till andra bloggar. Den andra gör att du tar emot meddelanden om när andra länkar till din blogg, och det ska du ha påslaget, för det är kul att få veta.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 05 mar 2009, 15:19

Aha! Tack! Tufft. Om någon länkar till min blogg, alltså.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 05 mar 2009, 16:42

Nu har jag också lagt in den bland favoriterna! Film är inte mitt största intresse, men när jag ser någon intressant film i framtiden kommer jag säkert att tänka "Hm, jag undrar vad Sheriffen tycker om det här..." och gå in på Kinematografi för att få frågan besvarad. Och kanske skriva en eller annan kommentar.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 05 mar 2009, 16:44

Rymd-Olov skrev:Nu har jag också lagt in den bland favoriterna! Film är inte mitt största intresse, men när jag ser någon intressant film i framtiden kommer jag säkert att tänka "Hm, jag undrar vad Sheriffen tycker om det här..." och gå in på Kinematografi för att få frågan besvarad. Och kanske skriva en eller annan kommentar.

Be seeing you - at Kinematografi!

Stort tack och välkommen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 06 mar 2009, 11:32

Mitt prydlighetssinne (jo, i vissa enstaka fall har jag ett sådant) störs lite.

När jag publicerade recensionen av The Lost World på Kinematografi råkade jag till skillnad från i samtliga andra fall skriva kategorin inte enbart med versaler, utan med versaler och gemena. Nu kan jag inte ändra det. Vad jag gjorde var att gå in på redigera, avmarkera kategorin, skapa en ny kategori och skriva med versaler. Det gick inte. Då markerades bara den avmarkerade.

Så jag skapade kategorin LOST WORLD och avmarkerade The Lost World. Och det gick. Då stod det LOST WORLD i listan till höger och The Lost World var försvunnen. Sedan redigerade jag igen, avmarkerade LOST WORLD och skapade kategorin THE LOST WORLD. Och LOST WORLD försvann, men The Lost World kom tillbaka.

Kan jag inte bara radera den där kategorin och skapa en ny, liksom? Jag har letat på mitt Dashboard, som de kallar det, men hittar ingen avdelning som heter "Hjälp" eller så, som i Word.

Någon som vet...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 07 mar 2009, 18:21

Till Lennart Svensson: din kommentar om Act of Violence på Kinematografi är nu postad och besvarad. Den hade fastnat i spamfiltret, för mig mycket oklart varför, och det tog nog en stund innan jag bara på en ingivelse råkade titta vad det var för "spam" jag hade fått. I framtiden ska jag kolla det betydligt snabbare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 08 mar 2009, 15:55

Kinematografi är som bekant en blogg om den rörliga bilden och därför står bloggen inte heller stilla. Worth checking out, som Humpe kanske skulle ha sagt.

Här:

http://moviehead.wordpress.com/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 08 mar 2009, 23:37

Man må beskärma sig över den moderna elektronikens förbannelser
ibland, men det finns min själ många välsignelser också.

När man på den gamla goda tiden (som inte alls var särskilt god, men
numera lyckligtvis är gången och svunnen) hade ägnat mödosamma timmar
och timmar och timmar, oftast under flera dagars tid, åt att skriva ut
artiklar och kåserier och brev och rapporter och rita, trissa och
rastrera illos och fillos (det finns en subtil, fannisk skillnad, som
endast den trängre kretsen känner till), återstod därpå att slava i
ytterligare oändliga timmar vid mimeon (stencilapparaten), ett
kladdigt monstrum som drällde tjockflytande dupliceringsfärg och
endast med mycket stor möda från fanoperatören lyckades trycka något
så när jämnt över sidorna. (För det mesta inte.) Sedan skulle man
plocka alla sidorna och bunta ihop och häfta dem, och därpå stod man
där med upplagan av sitt fanzine. Så var det då dags att adressera
alla kuverten, frankera, lägga i fanzinen och slicka igen. Och så ned
till posten och posta hela rasket, för en ansenlig summa pengar. Och
så nådde man ett par, tre dagar senare 50 till 100 mer eller mindre
intresserade läsare, beroende på hur stor upplaga man hade råd
med/ville trycka.

I dag gör man en blogg. Det är gratis. Det går på fem minuter. Den kan
läsas av i princip vem som helst på hela nätet, men om vi mer
specifikt pratar om Kinematografi så ska man helst kunna svenska.

Hur som helst, Kinematografi har nu funnits uppe i fem dagar. Under
den tiden har bloggen fått totalt 441* besök. Flest besök under en dag
var 150.

Nu förstår jag också att det inte rör sig om 441 olika läsare, utan i
hög grad om återkommande läsare. Vilket ju i sig bara är ännu mer
glädjande - att folk vill återkomma, alltså.

Jag förstår också att alla som besökt bloggen inte har läst någon
recension på den, utan så att säga bara glidit förbi. Kanske i jakt på
något annat, kanske bara av nyfikenhet.

Men i alla fall. Med jämförelsevis måttlig ansträngning och dessutom
gratis når man på det här sättet väldigt mycket enklare väldigt många
fler i alla fall potentiella läsare än man gjorde med de gamla
stencilerade fanzinen.

Och förresten är det självklart att vi på den gamla goda tiden skulle
ha kastat oss över den här möjligheten om vi hade haft den. I själva
verket är det dock så att vi faktiskt inte ens kunde föreställa oss
den. För på den tiden var framtidens datorer fortfarande bara en till
antalet och stor som ett helt kvarter och hette Multivac och var, som
vi förutsatte, korrekt förutspådd av Isaac Asimov.

Vi hade aldrig kunnat föreställa oss sådant som Internet och bloggar
och e-postlistor och fora och...

Det var helt enkelt ren science fiction.

Kör hårt,
Sheriffen

* Ökade till 446 minuterna efter det att jag lagt ut den här texten på Fanac.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 10 mar 2009, 06:40

jophan skrev:Etiketter använder du för att tala om vad ett inlägg handlar om, så att man lätt kan sortera fram alla inlägg som nämner en viss sak. Exempel på lämpliga etiketter för varje inlägg är regissör och skådespelare som nämns vid namn i inlägget, kanske även miljön som den utspelas i. För Young Adam skulle alltså en lämplig sträng etiketter kunna vara: David Mackenzie, Tilda Swinton, Ewan McGregor, Emily Mortimer, Skottland, Edinburgh

Filmrecensionerna på Kintematografi är nu försedda med etiketter! Jag har valt att genomgående köra etiketter med namn på regissörer och skådespelare och författare som antingen ingått i filmteamet eller som nämns i den aktuella recensionen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 11 mar 2009, 04:18

Om man tittar på kommentarerna på Kinematografi så finns det en liten ruta i övre högra hörnet på dem. Min är något slags förprogrammerat mönster och de flesta andras också. Men Johan Anglemark har en liten gubbe där. Och det tyckte jag var rätt roligt, så jag har letat rätt på en egen bild ute på nätet.

Nu har jag följt anvisningarna i Inställningar och laddat upp den här bloggbilden, som den kallas. Den sägs ska bli min bild överallt på WordPress och då även, föreställde jag mig, på Kinematografi. Men mina kommentarer pryds inte av den här bilden i övre högra hörnet. Det är bara det förprogrammerade mönstret, fortfarande. Jag trodde först att det kanske berodde på att de kommentarerna redan är skrivna och postade, så jag testskrev en ny - men bilden kom inte med där heller.

Någon som kan tala om vad jag har missat och hur?

Jag fick bekräftat att bloggbilden var uppladdad, så det är inte där problemet ligger. Tror jag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 11 mar 2009, 14:33

Sheriffen skrev:Mitt prydlighetssinne (jo, i vissa enstaka fall har jag ett sådant) störs lite.

När jag publicerade recensionen av The Lost World på Kinematografi råkade jag till skillnad från i samtliga andra fall skriva kategorin inte enbart med versaler, utan med versaler och gemena. Nu kan jag inte ändra det. Vad jag gjorde var att gå in på redigera, avmarkera kategorin, skapa en ny kategori och skriva med versaler. Det gick inte. Då markerades bara den avmarkerade.

Så jag skapade kategorin LOST WORLD och avmarkerade The Lost World. Och det gick. Då stod det LOST WORLD i listan till höger och The Lost World var försvunnen. Sedan redigerade jag igen, avmarkerade LOST WORLD och skapade kategorin THE LOST WORLD. Och LOST WORLD försvann, men The Lost World kom tillbaka.

Kan jag inte bara radera den där kategorin och skapa en ny, liksom? Jag har letat på mitt Dashboard, som de kallar det, men hittar ingen avdelning som heter "Hjälp" eller så, som i Word.

Någon som vet...?

Ja, jag själv numera. Jag lyckades hitta stället i Inställningar där man kan radera kategorier. Så nu är listan i högerkant genomgående prydlig igen, för första gången sedan recensionen av The Lost World publicerades.

Det märkligaste av allt är att till och med jag drabbas av insikten att det här faktiskt inte är så svårt, bara man tar sig tid att titta lite på de olika funktionerna på bloggen.

Och roligt är det ju så att det förslår.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 13 mar 2009, 20:04

På den rörliga bildens blogg står det inte stilla, så häng med:

Be seeing you - at Kintematografi!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 15 mar 2009, 05:57

Nu har det hänt något ovanligt på den rörliga bildens blogg. Samma film har recenserats en gång till. Men den är en annan film. Och inleds dessutom med en kommentar till recensionen av den första filmen, som är samma film men en annan film.

Hur det här går ihop?

Se efter själva.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Och ni som prenumererar på inläggen och får dem i er e-brevlåda bör kanske också besöka själva hemsidan. Det händer att inläggen förändras över tid. Som detta. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 16 mar 2009, 06:55

Jag vill verkligen inte klaga på antalet besökare på Kinematografi hittills, men misstänker att de kan vara ännu fler än vad statistiken utvisar. I natt hade jag nämligen tillfälle att konstatera att en visning av sidan som det inte kan råda några tvivel om, eftersom besökaren - Thette - skrev en kommentar till recensionen av refaken av The Thomas Crown Affair, inte gav något utslag alls i statistiken.

Hm.

Hur som helst, alla som gillar the coolest guy in movie business kan ta sig en titt på den i skrivande stund senaste recensionen. This is the coolest guy being himself. Watch and learn, all you wannabe girl chasers out there.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tis 17 mar 2009, 12:44

Det enda man saknar på Kinematografi är kanske bilder.

Jag menar, vad vore gamla VÄ och Kolon utan alla fillos, Rotslerteckningar mm?

Enkla bilder alltså. Behöver inte ens ansluta till den film som recenseras (har själv märkt att just filmbilder, bilder på skådisar inte alltid går att sno och ladda ner).

Så om du vill ha en bild på "vad som helst, bara något för att lätta upp layouten" - säg om du vill ha en bild på en ölburk, då kan man googla "ölburk wikipedia" så brukar man hitta nåt. Typ. Bara att högerklicka "spara bild på skrivbordet", sedan föra bilden till ens bildarkiv, och resten torde ge sig själv enligt bloggverktygen.
Svensson
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten