Kinematografi

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Re: Kinematografi

Inläggav Sheriffen » tis 28 dec 2010, 13:31

Nu är vi inne på det helt bisarra i datorvärlden igen.

När jag loggar in på Kinematografi och tittar på bloggen, så har den senaste recensionen - Music and Lyrics - helt plötsligt försvunnit.

När jag använder mig av länken jag själv postat ovan finns den kvar.

Och även när jag är inloggad står filmen kvar i spalten med länkar i bokstavsordning till höger och där kan jag klicka på och få fram den.

Men den står inte kvar högst på på bloggens förstasida, som den förstås gjorde tidigare i dag.

Vad händer?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 28 dec 2010, 13:44

Det kanske jag skulle nämna också. Stapeldiagrammet i statsen syns inte alls längre. Det syntes en kort stund tidigare i dag, när jag lagt in recensionen, men sedan dess visas statssidan utan just stapeldiagrammet.

På supporten har de ledigt till 3:e januari, låter de meddela.

Vilket förvånar, för det är när gänget bakom bloggen inte är där och lagar sådant som inte är trasigt eller förser oss med visselpipor, gungor och fyrverkerier som ingen har saknat som bloggarna brukar braka ihop. Att de kan göra det alldeles av sig själva är faktiskt besynnerligt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 28 dec 2010, 19:40

Sheriffen skrev:Nu är vi inne på det helt bisarra i datorvärlden igen.

När jag loggar in på Kinematografi och tittar på bloggen, så har den senaste recensionen - Music and Lyrics - helt plötsligt försvunnit.

Den syns för mig. Testa att ladda om sidan. (Tangenten F5 högst upp på tangentbordet på en PC.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 29 dec 2010, 09:03

Det där felet var något konstigt tillfälligt och det gick faktiskt över efter ett tag. Och nu, i dag, syns även stapeldiagrammet på statssidan.

Hur som helst, det har ibland hänt mig att jag publicerat en ny recension bara för att få se den trots bekräftelse inte dyka upp. Den har helt enkelt inte funnits på sidan när jag kollat. Men då har det gällt både om jag varit inloggad och om jag varit utloggad (i det senare fallet alltså kollat av sidan på samma sätt som någon av mina läsare).

Det var konstigt med en recension som fanns i det ena fallet men inte i det andra.

Fast det här är ju den oförutsägbara datorvärlden och man får väl vara glad att verkligheten utanför skärmen inte fungerar på samma sätt! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 02 jan 2011, 09:42

Jag kan tala om att jag just fick de officiella statsen från blogghotellet WordPress. I tårtdiagrammet över bloggars besöksfrekvens hamnar Kinematografi i kategorin Wow!

Wow, liksom. De räknar antalet besökare i antal fyllda Boeingplan (med angivande av hur många som får plats i ett Boeingplan). Kinematografi har *många* Boeingplan, kan jag så här i förtroende avslöja.

Det visar sig också att jag tydligen har skrivit 55 recensioner under året, vilket jag själv finner vara på tok för lite. Skärpning, bot och bättring under 2011 utlovas härmed. Bara en liten bråkdel fler än en i veckan duger förstås inte alls. Under 2011 får vi se minst det dubbla.

Thank you for being with us, film lovers! We'll be back next week, we hope, with some more sweet and swinging reviews for your reading pleasure!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 27 jan 2011, 00:19

Ni som såg att det finns ett nytt inlägg i den här tråden och klickade er hit och väntar på uppladdningen inför Oscars och trodde att det var den jag nu skulle tala om har inletts, får tyvärr vänta lite till. Jag är för närvarande i full gång med att döda deadlines, och har helt enkelt inte tid. Men om bara några dagar...

Det blir värt att vänta på. I år kör vi en verklig Oscarsfestival!

Hur som helst, vad jag tänkte säga här är att jag har blivit alltmer fascinerad av bloggfenomenet sedan jag började med Kinematografi. Jag var länge oerhört skeptisk och det tog verkligen tid innan jag skaffade mig en blogg. Det kryllar av bloggar, det finns miljoner, och jag såg hela tiden publicering på papper som det enda raka.

Nu är jag inte längre av riktigt samma uppfattning. Publicerar man på papper - enkannerligen främst tidskrifter och dagstidningar när det gäller material av det slag jag publicerar på Kinematografi - får det man publicerat läsare under en månad eller en dag, och därpå enstaka potentiella läsare när någon hittar ett gammalt tidskriftsnummer i väntrummet hos tandläkaren eller bläddrar i någon gammal dagstidning på mormors vind. Men där stannar det.

Bloggen, å andra sidan, ligger ute dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år, och allt materialet finns kvar och är hela tiden tillgängligt.

Kinematografi är numera uppe i en genomsnittlig, daglig besöksfrekvens som förbluffar mig. I det numera årliga, utförliga statistikmeddelandet från WordPress (som de började med i början av detta år) hamnade jag i besöksstatistiken för förra året i kategorin "Wow!". I "tävling" med alla andra som bloggar där. Mina siffror var, ja, ganska höga, liksom.

Det som fascinerar mig är att de stadigt ökar och numera antingen jag har skrivit något nytt eller inte. Det är snart en månad sedan jag recenserade en film senast, men det har ingen märkbar, negativ effekt. Jag har massor av besökare hela tiden i alla fall, med bara någon enstaka dag som dippar nedåt då och då.

Väldigt ofta är det förstås folk som söker på någon film och nu har jag själv kollat på många av sökorden. I träffbilden på Google ligger Kinematografi numera bland de tio första, inte så sällan högst upp.

Storfavorit i nu snart ett år är Döden i Venedig. Jag är fortfarande helt förbluffad och förstår inte varför, men gläds naturligtvis. Men det finns tätpositionsjägare. De 400 slagen. Hiroshima Mon Amour. Semestersabotören. Annie Hall. Meet Joe Black. Bagdad Café. Pandoras ask. Och flera till.

Det som verkligen gläder mig med det är förutom frekvensen även att jag når mitt mål. Uppenbarligen når jag ut till cineaster, folk som söker på det jag anser är kvalitetsfilm.

Och allt det här gör jag gratis och för mitt eget höga nöjes skull.

Som att utge fanzines.

Fast å andra sidan hävdar Wordpress att den mest lästa recensionen på Kinematografi förra året var Avatar.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 27 jan 2011, 17:22, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 27 jan 2011, 08:37

Sheriffen skrev:Det som verkligen gläder mig med det är förutom frekvensen även att jag når mitt mål. Uppenbarligen når jag ut till cineaster, folk som söker på det jag anser är kvalitetsfilm.

Det där är säkert bra, men på vår blogg är vi lite mer jordnära och skriver för folk som söker på penis, Tom Cruise och hängselbyxor. Nej, nej, jag är inte bitter. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav J-h:n » tor 27 jan 2011, 23:04

Rymd-Olov skrev:Det där är säkert bra, men på vår blogg är vi lite mer jordnära och skriver för folk som söker på penis, Tom Cruise och hängselbyxor. Nej, nej, jag är inte bitter. :-)

Får ni verkligen besökare som sökt på [+penis +"Tom Cruise" +hängselbyxor] tycker jag ni kan känna er ganska stolta.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 28 jan 2011, 00:54

J-h:n skrev:
Rymd-Olov skrev:Det där är säkert bra, men på vår blogg är vi lite mer jordnära och skriver för folk som söker på penis, Tom Cruise och hängselbyxor. Nej, nej, jag är inte bitter. :-)

Får ni verkligen besökare som sökt på [+penis +"Tom Cruise" +hängselbyxor] tycker jag ni kan känna er ganska stolta.

Bland de åtta träffarna hamnar man bland annat här:

http://www.scifinytt.se/forum/index.php?showtopic=5241

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » fre 28 jan 2011, 09:05

J-h:n skrev:

Tyvärr var det fråga om tre olika sökningar. :-)

Men kanske borde vi, istället för sådana här läslöften som bokbloggare slänger ut varje nytt år ("I år ska jag läsa tre nobelpristagare, fem deckare med kvinnliga huvudpersoner och minst en bok om en jättelik gnagare som terroriserar en småstad"), göra en lista över söktermer vi vill ha med i inlägg? Typ ett inlägg vardera med [sophögsmutanter], [helfläskigt] och [+redneck-nazism +göttande +"valfri korrupt suput"].

Annars har jag tre tips till den som vill ha besök för besöksstatistikens skull. 1) Använd ordet penis ofta, 2) skriv om film, helst om kommande filmer och 3) se till att få en länk från någon svennig sida, typ familjeliv.se.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » sön 30 jan 2011, 11:10

För att återgå till ämnet så är det självfallet glädjande att Kinematografi har besökare som inte kan räknas till besökare bara för statistikens skull, utan sådana som är genuint intresserade av de filmer det skrivs om. Och om Avatar är den mest besökta recensionen är det inte så märkligt. Det var ju en av årets största publiksuccéer. Men kanske är många Avatar-besökare just sådana människor som skulle kunna ha glädje av att upptäcka smalare film?
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 26 feb 2011, 00:59

Rymd-Olov skrev:För att återgå till ämnet så är det självfallet glädjande att Kinematografi har besökare som inte kan räknas till besökare bara för statistikens skull, utan sådana som är genuint intresserade av de filmer det skrivs om. Och om Avatar är den mest besökta recensionen är det inte så märkligt. Det var ju en av årets största publiksuccéer. Men kanske är många Avatar-besökare just sådana människor som skulle kunna ha glädje av att upptäcka smalare film?

Sådant är förstås vad jag hoppas. I själva verket är kanske den sortens besökare ännu viktigare - de som inte redan har upptäckt filmer av en sort som i längden för de allra flesta har mycket mer att ge, bara de upptäcker dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 26 feb 2011, 01:04

När första skottet avlossas, faller hela stridsplanen samman.

Välkänt bland militärer.

I enlighet därmed måste jag konstatera att min plan för Kinematografis förväntansfulla vaka inför årets Oscarsgala på grund av ohygglig arbetsbelastning helt enkelt inte gick att genomföra.

Liksom skickliga strateger har jag nu därför ändrat på planen. Kinematografi kommer att recensera inför årets Oscarsgala och i Oscarsgalans efterdyningar. Nominerade och prisvinnande filmer i de väsentliga kategorierna kommer att tas upp.

Och nu har filmvakan inletts, men kanske lite oväntat. Med en historisk tillbakablick. Om just militärer.

Under helgen kommer ett antal av årets nominerade filmer att tas upp.

Välkomna!

http://moviehead.wordpress.com/

Be seeing you - at Kinematografi!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 26 feb 2011, 21:10

Så har vi då kommit till den första av årets nominerade filmer i årets Oscarsodyssé, som alltså kommer att löpa både före och efter Oscars.

Välkomna:

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 27 feb 2011, 03:59

I år har jag inte haft tid att se de Oscarsnominerade filmerna på bio. Och när jag bara har vad som faktiskt är timmar på mig tills Oscarsgalan börjar, är det DVD som gäller. Det kan ställa till problem. Man kan få dåliga DVD:er. Rent mekaniskt dåliga, alltså. Två försök fick avbrytas, The King's Speech och Winter's Bone. Jag ska försöka åtgärda det.

Men det betyder inte att det inte finns en ny film ur startfältet på Kinematografi.

Välkomna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten