Kinematografi

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Re: Kinematografi

Inläggav Sheriffen » fre 26 aug 2011, 20:23

Jag recenserar Sam J. Lundwalls science fiction-film Dödens ö på Kinematografi:

http://moviehead.wordpress.com/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 17 sep 2011, 11:37

De båda senaste filmerna jag i den här tråden tipsade om har tagits upp på Kinematografi är Changeling av Clint Eastwood och Dödens ö av Sam J. Lundwall.

Men mellan de båda och efter den senare har det tagits upp en del andra filmer. Jag listar dem här, i ordning fallande nedåt precis som på bloggen, så kan dem av er som inte är frekventa Kinematografibesökare men kanske har intresse av att se vad jag säger om någon eller några av filmerna känna er tipsade om saken:

Saving Private Ryan av Steven Spielberg
Dear Frankie av Shona Auerbach
Mannen utan öde av Lajos Koltai
Pale Rider av Clint Eastwood
Korridoren av Jan Halldoff
Modern Times av Charlie Chaplin
Maktens rus av Claude Chabrol
Murderland av Catherine Morshead
Behind the Screen av Charlie Chaplin
Tiden som finns kvar av Francois Ozon

Be seeing you - at Kinematografi!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 19 sep 2011, 02:13

Två nya uppe:

City Heat av Richard Benjamin
Creature From the Black Lagoon av Jack Arnold

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 30 sep 2011, 23:27

Det här är förstås väldigt glädjande, men inte riktigt begripligt. Det har hänt minst en gång förut, för övrigt. Alltså, i går var det någon som satt och metodiskt klickade sig igenom 76 recensioner på Kinematografi. Jag kan bara tro att det rör sig om en och samma person, för varje recension var klickad en gång och dessutom var min presentation av mig själv klickad. Sedan fanns det de vanliga besöken på Startsida och de var säkert andra, för det fanns även ett gäng sökträffar som vanligt.

Men vem kan det här tänkas vara? Och varför?

Nåja, roligt är det i alla fall!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Jessica » mån 03 okt 2011, 08:15

Tja, det skulle möjligtvis kunna vara nån läsare från mig som blivit nyfiken på dig.

Jag nämnde ju och länkade ju till dig i fredags av min statistik kan jag se att det i alla fall är ett par som har klickat sig vidare.

Jag skulle t ex kunna tänka mig att någon av de andra svenska filmbloggarna som ingår i nätverket har fattat intresse för din blogg. Du skriver ju så bra så det är väl föga förvånande om någon faktiskt vill kolla upp tidigare inlägg också. (Ja, det där sista lät lite som smörigt smicker, men det är faktiskt sant!)

Länkar och kommentarer är enligt min erfarenhet det som funkar bäst för att skaffa en större läsekrets för sin blogg.
Jessica
WAHF

Inläggav Sheriffen » lör 08 okt 2011, 10:55

Skulle det vara på det viset får jag förstås tacka! Och tackar för berömmet gör jag oavsett!

Samtidigt är det ju förbluffande med någon som sitter och läser 76 recensioner under en och samma dag. Vi ligger på kortromanlängd där...

Eftersom du skriver på engelska hade jag fått för mig att du främst har utländska läsare, men där har jag tydligen misstagit mig...?

Och du har förstås rätt i att länkar och kommentarer är bästa sättet att få fler läsare, men mitt problem därvidlag är tiden. Jag har helt enkelt inte så mycket tid att ägna vare sig bloggläsande eller dito kommenterande att jag kan vara särskilt effektiv på den fronten. Det går bara inte.

Jag har dock, av besöksstatistiken att döma, en inte föraktlig läsekrets. Och en sak gör mig mycket nöjd med mina läsare - det är inte så många som kommenterar, men till min glädje är det skyhögt mycket större klickfrekvens på filmer som tillhör vad jag skulle kalla riktig filmkonst i stället för de (i och för sig rätt fåtaliga) slaskfilmer i form av specialeffektsextravaganzor och sådant jag har tagit upp mest för att exemplifiera. Det förefaller mig som om det stora flertalet av mina läsare i någon eller stor mån (det varierar väl) är tvättäkta cineaster, och det känns faktiskt tillfredsställande.

Däremot kvarstår mysteriet med Döden i Venedig. Sedan i april förra året har den filmen fått oproportionerligt många fler sökträffar än någon annan (än de flesta andra tillsammans, faktiskt!) och trenden verkar inte mattas av. Jag har i kommentarsfältet bett dem som läser recensionen att tala om varför just de sökt på filmen, men inte fått något svar.

Vadan denna väldiga vurm för Döden i Venedig under de senaste arton månaderna i Sverige?

I medier eller ute på nätet i övrigt ser jag inga som helst spår av den, så jag undrar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 02 dec 2011, 19:07

Uppdatering.

Sedan jag sist nämnde i den här tråden vilka filmer som senast recenserats på Kinematografi har följande tillkommit, uppifrån och ned på bloggen, den översta förstås den senaste:

The Damned United av Tom Hooper
Konstgjorda Svensson av Gustaf Edgren (Sveriges första ljudfilm, science fiction från 1929!)
Calendar Girls av Nigel Cole

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 12 dec 2011, 13:01

Nu har det märkliga inträffat att av de båda senaste filmerna som tas upp på Kinematografi så är den ena science fiction men helt ointressant för science fiction-fans, medan den andra inte är science fiction men trots det av högsta intresse för science fiction-fans.

Hur det går till kan man se här:

Välkomna!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 17 dec 2011, 03:05

Familjen av Ettore Scola visar sig efter drygt ett par decenniers beundran vara en besvikelse när den äntligen ses om:

Välkomna!

Be seeing you - at Kinematografi!'

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 17 dec 2011, 11:48

Jag tyckte också om den när jag såg den ny på bio. Jag undrar lite vad jag skulle tycka i dag. Förmodligen något liknande som du.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 18 dec 2011, 02:33

Capote.

Nej, inte Capone.

Capote.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 28 dec 2011, 01:30

Minnesgoda läsare av denna tråd kanske kommer ihåg min förundran över att Döden i Venedig av Luchino Visconti löpande och regelbundet får så många träffar på Kinematografi, regelbundnare och mer oavbrutet än någon annan film över huvud taget. För mer än ett och ett halvt år sedan ställde jag för första gången frågan om varför till Kinematografis läsare. Utan att ha fått ett enda svar upprepade jag frågan ett år senare, nu i år.

Det första svaret har äntligen kommit. Vi har fått gåtan delvis löst och att det kunde vara så här hade inte slagit mig:

http://moviehead.wordpress.com/2009/04/ ... ti-1971-2/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Jessica » ons 28 dec 2011, 11:27

Statistik över träffar och inte minst google-sökningar är en ständig källa till nöje och förundran.
Mina vanligaste sökningar är kanske inte så märkvärdiga, det är helt enkelt titlar på filmer som Lola Rennt och Paranoid Park. De är populära i vissa kretsar men kanske inte direkt kända för den breda allmänheten och inte så jätteomskrivna. Därför har man en hygglig chans att tränga igenom internetbruset.

Men sen finns ju de där lite märkliga sökningarna typ:

"i can say it's by the sea it's a house that used to be the home of a friend of mine"
eller
"my life my rules so keep your nose out of my business"
eller
"example of whereas surprise and sadness can result in being disappointed."

Jag har inte en susning på vilket sätt detta är relaterat till min blogg men Googles vägar är ibland outgrundliga.

Hursomehelst tycker jag det är imponerande hur du orkar metatagga alla dina blogposter med skådespelarnamn etc. Det ger uppenbarligen god utdelning i sökmotorernas värld.
Jessica
WAHF

Inläggav Sheriffen » fre 30 dec 2011, 00:56

Besynnerliga sökningar har jag förstås genom årens lopp också fått på Kinematografi och någonstans långt bak i den här tråden har jag skrivit om den saken. Här dock några av de senaste:

grotesk aina

roligbild.worpress.com

anna oscarsgalan

pansarkryssaren puch

vad var ingmar bergmans filmer vad komiska eller vad vad dom

göra löje av

film fastnar under sten

irländska seder

jack gevär

Dessutom den här, som jag tycker är fascinerande i sig, eftersom det som eftersöks omfattar bokstavligt talat alla som på något sätt är eller har varit inblandade i filmbranschen:

cary grants kollegor

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 01 jan 2012, 19:39

Hans Brüggener är en mycket kunnig och insiktsfull cineast och han har just hittat Kinematografi. Och glädjande nog börjat kommentera i rätt stor omfattning. För den filmintresserade som dels kan tycka det är roligt med ibland mycket annorlunda infallsvinklar på filmerna än jag har och dels kanske själv vill vara med i vad som är bland de intressantaste av diskussioner som förekommit på Kinematografi, kan jag nämna var någonstans Hans har postat några av sina längre kommentarer, nämligen under recensionerna av de här filmerna:

James Dean
Creature from the Black Lagoon
Frankenstein
Nosferatu
Pale Rider

Han har även kommenterat några av de s. k. sidorna, de miniartiklar jag postar i högermarginalen. Där är kommentarerna av naturliga skäl kortare, men han skriver tankeväckande om specialeffekter och filmer man glömmer, till exempel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturkvarten