Deckare

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav pinkunicorn » fre 01 maj 2009, 21:24

john-henri skrev: I själva verket är jag ingen stor diggare av thrillers eller deckare, ett faktum som förstås kan låta konstigt med tanke på att jag får betalt för att recensera den sortens böcker. Men de klassiker i formerna jag verkligen uppskattar är relativt få: Dorothy Sayers, Dashiell Hammett, Patricia Highsmith, Fredric Brown, Josephine Tey, John D. MacDonald. Som guilty pleasure Rex Stout. Förmodligen finns det några till, men de nämnda är de primära och de jag då och då återvänder till lite på samma sätt som jag kan återvända till sf-författare jag upptäckte för årtionden sedan.

Nu måste jag undra vilka av de svenska deckarförfattarna du tycker är bäst.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » lör 02 maj 2009, 10:00

Särskilt många svenskar har jag inte läst, och de flesta av dem jag läst har jag aldrig känt någon lust att läsa mer av. Fullständigt frivilligt har jag dock läst alla Leif G W Perssons böcker, liksom Stiegs. Inger Frimansson var riktigt duktig. Peder Carssons och Dan Glimnes thriller Lastdjuret tyckte jag höll god internationell klass. Oklart om jag kommer på så många fler på rak arm.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 02 maj 2009, 17:09

john-henri skrev:Fullständigt frivilligt har jag dock läst alla Leif G W Perssons böcker, liksom Stiegs. Inger Frimansson var riktigt duktig. Peder Carssons och Dan Glimnes thriller Lastdjuret tyckte jag höll god internationell klass.i

Stieg Larsson håller jag med om. Leif GW Persson har jag läst två böcker av: en gammal som jag gillade och en ny som jag tyckte var ofantligt pladdrig. De övriga har jag inte läst alls. Själv gillar jag Roslund & Hellström.

Ett av de säkrare korten i genren tycker jag är Karin Fossum som visserligen inte är svensk, men i alla fall inte anglosaxisk.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » lör 02 maj 2009, 19:36

Glömde Roslund & Hellström; där håller jag med dig.

Fossum är fusk att komma dragandes med. Du frågade efter svenskar. I så fall finns ju Dan Turéll i Danmark, liksom andra danskar och vad det beträffar också andra norska författare som inte sällan är klart överlägsna de svenska.

Å tredje sidan har jag inga problem med att läsa anglosaxiska författare. Så länge de ofta håller högre klass än några jag hittar från något annat språkområde är de väl bara att gratulera. Och läsa.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 02 maj 2009, 20:29

john-henri skrev:Glömde Roslund & Hellström; där håller jag med dig.

Jag ser fram emot att börja med deras senaste som jag fick ett recensionsexemplar av häromdagen, men jag måste se till att läsa ut några av alla halvlästa böcker som ligger och skräpar överallt först innan jag börjar på en till...

john-henri skrev:Fossum är fusk att komma dragandes med. Du frågade efter svenskar.

Mjo, det är sant. Men hon är bra.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » sön 03 maj 2009, 10:28

pinkunicorn skrev: ... men jag måste se till att läsa ut några av alla halvlästa böcker som ligger och skräpar överallt först innan jag börjar på en till...

Litteraturgiganten Dr. Johnson sa annars "I've never finished a book"...
Svensson
Trufan

Inläggav tompe » mån 04 maj 2009, 00:16

Jag gillar Björn Hellberg då böckerna fokuserar på samhållet och samhällskritik istället för att vara relationsdraman maskerade som deckare. Samma sak kan väl sägas om Roslund & Hellström.

Annars så läser jag just Peter Robinsons Inspector Banks-serie och den tycker jag är överlägsen nästan alla nyare svenska deckare.

För övrigt är alla författare som john-henri räknade upp stora favoriter för mig också (förutom Dashiel Hammet som jag nog aldrig kom igång att läsa mer än någon enstaka bok av). Några jag skulle vilja lägga till är Raymond Chandler, Craig Rice och Sara Paretski.

Däremot undrar jag varför Rex Stout är ett "guilty pleasure". Jag känner mig inte "skyldig" för att jag tycker dessa böcker är ganska bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav pinkunicorn » mån 04 maj 2009, 08:47

Jag är inte överdrivet känslig för tafflig prosa, men Björn Hellberg har jag svårt för. Det är möjligt att hans styltigheter (till skillnad från många av hans kollegors) är medvetet konstruerade, men för mig som ska läsa dem gör det ingen större skillnad.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » mån 04 maj 2009, 10:38

"Guilty pleasure" därför att Stout gradvis kom att gå så oerhört mycket på tomgång. Hans gåtlösning är dessutom mest fusk, så som traditionella detektivromaner håller böckerna knappast. Men stämningen, miljöerna och personerna i dem är envist sympatiska och tilltalande, så jag erkänner ju öppet.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav tompe » mån 04 maj 2009, 11:10

pinkunicorn skrev:Jag är inte överdrivet känslig för tafflig prosa, men Björn Hellberg har jag svårt för. Det är möjligt att hans styltigheter (till skillnad från många av hans kollegors) är medvetet konstruerade, men för mig som ska läsa dem gör det ingen större skillnad.

När du nämnde detta om styltig prosa för ett tag sedan kollade jag lite extra noga i nästa bok jag läste men märkte inget som störde mig. Så jag tror jag får be dig om exempel vid tillfälle för att kolla om jag är underkänslig eller om du är överkänslig...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » mån 04 maj 2009, 11:14

john-henri skrev:"Guilty pleasure" därför att Stout gradvis kom att gå så oerhört mycket på tomgång. Hans gåtlösning är dessutom mest fusk, så som traditionella detektivromaner håller böckerna knappast. Men stämningen, miljöerna och personerna i dem är envist sympatiska och tilltalande, så jag erkänner ju öppet.

Fast gåtlösningen är ju fusk i så gott som alla alla deckare. Det finns alltid en annan lika plausibel teori som stämmer med de presenterade observationerna (som illustreras vackert i The Poisoned Chocolates Case av Anthony Berkeley).
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » mån 04 maj 2009, 20:25

Förvisso. Men Stout fuskar mer än de flesta, misstänker jag. (Mindre fusk hittar man hos Ellery Queen eller John Dickson Carr, men i Carrs fall är det så bedrövligt uppenbart att han börjat med att hitta på en omöjlig mordmetod och sedan skrivit sig bakåt medan han omsorgsfullt placerat ut ledtrådarna på ett så gott som oupptäckbart sätt.) Hur som helst var det här inte tänkt som något klankande på Stout, utan faktiskt tvärtom; de flesta av de "klassiska" deckarmästarna klarar jag inte av att läsa längre, eftersom de skrev så taffligt, hade så livlösa personer eller fullständigt saknade annat än just gåtlösningen. Men Stout har jag läst om så gott som komplett åtminstone två gånger de senaste tjugo åren, och lär nog läsa om igen vad det lider.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Eir » tis 12 maj 2009, 10:52

Sjöwall Wahlöö! Jag har läst alla Martin Beck-böckerna flera gånger. Längesen nu, dags att börja om? :wink:
Nerds have more fun!
Eir
WAHF

Inläggav J-h:n » tis 12 maj 2009, 20:34

Eir skrev:Sjöwall Wahlöö! Jag har läst alla Martin Beck-böckerna flera gånger. Längesen nu, dags att börja om? :wink:

Träffsäkert av Kalle Lind om Sjöwall-Wahlöö på mycket läsvärda bloggen En man med ett skägg (med kommentar av eder förbundne):

http://kulturarbete.blogspot.com/2009/0 ... krimi.html
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Svensson » tor 14 maj 2009, 07:29

J-h:n skrev:
Eir skrev:Sjöwall Wahlöö! Jag har läst alla Martin Beck-böckerna flera gånger. Längesen nu, dags att börja om? :wink:

Träffsäkert av Kalle Lind om Sjöwall-Wahlöö på mycket läsvärda bloggen En man med ett skägg (med kommentar av eder förbundne):

http://kulturarbete.blogspot.com/2009/0 ... krimi.html

Den där bloggaren hade förvisso rätt: när Sjöwall-Wahlöö var bra så var de bra, men de tappade mycket mot slutet.
Svensson
Trufan

Återgå till Kulturkvarten