Vem är vilken klassisk kompositör?

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Vem är vilken klassisk kompositör?

Inläggav margl » lör 02 maj 2009, 22:27

Från samme man som gjort testet om vilken science fiction-författare du är, som jag tror de flesta här svarat på, presenteras här ett i samma humoristiska stil fast med klassiska kompositörer;

http://paulkienitz.net/composer.html

Själv hoppas jag på att jag skulle bli något roligt extremromantiskt som Tjakovskij, men det visade sig att jag - liksom min gamle mentor som också gjort testet - är Giuseppe Verdi. Jag friskar upp mitt Verdi-minne just nu med att titta på en visuellt vällustig variant av Rigoletto som jag en gång kom över för en billig penning. I denna av kostymprakt och renässanspalats upplysta version återfinns Ingvar Wixell i titelrollen och Luciano Pavarotti som hertigen av Mantua. Själva operan är en riktig opera med allt som bör rymmas i en sådan; en lastbar hertig, en puckelryggig hovnarr, en oskyldig ungmö, en lömsk lönnmördare, nattliga äventyr, kidnappningar, mordkomplotter, amorösa förvecklingar och en tragisk upplösning.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » lör 02 maj 2009, 23:42

Nå. Jag är inte missnöjd:

Igor Stravinsky
He revolutionized ballet with his powerful and visceral music, which brought popular audiences fully into the twentieth century.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Rymd-Olov » sön 03 maj 2009, 07:15

Jag blev också Stravinsky.

Bild

Jag kan se vissa likheter.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Nostromo » sön 03 maj 2009, 13:36

Även jag blev Igor Stravinskij. Inte heller jag blev missnöjd, även om jag inte har annat än en sporadisk relation till hans musik.
Nostromo
WAHF

Inläggav Johan » sön 03 maj 2009, 14:08

Missnöjd och missnöjd – jag skulle anta att varje tänkbart svar är ett steg uppåt i musikalisk talang jämfört med nuläget.

(Beethoven.)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 03 maj 2009, 19:55

Eftersom den här enkäten är så korkad så blir jag inte Joseph Haydn hur jag än försöker, men eftersom Joseph Haydn var just Joseph Haydn är det honom jag vill bli. Hans stråkkvartetter? Absolut perfekta. För alltid oöverträffade. Hans symfonier? Vad ska man säga, han uppfann till och med formen. Sedan kom alla halvmessyrerna och dundrade på i skramligt megalomanformat, sådana som Ludvig van Beethoven, tuggummipoppisen Wolfgang Amadeus Mozart och den fullständigt (med undantag av tredje satsen i första symfonin) makabert anskrämlige Gustav Mahler. Och låt mig säga så här, Igor Stravinsky och Sergei Prokofiev med sina atonala tonkrevader är verkligen inga höjdare, typ.

Så jag blev Joseph Haydn, envisas jag bestämt med.

Bild

Jag ber att få noterat att den här bilden bara är proportionellt mycket större än den på Igor Stravinsky, för att på så sätt klargöra förhållandet mellan de båda kompositörernas genialitet.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Stackars den sate som blir Robert Schumann. Varenda ton av honom är ett fullgott skäl att begå självmord. D.S.

P.P.S. Fast det är klart att det finns andra väldiga kompositörer förutom Joseph Haydn. Han är bara väldigast. Men Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Tomaso Albinoni, Antonin Dvorák, Arcangelo Corelli, Franz Schubert (fast endast den ofullbordade), Antonio Vivaldi för att nämna en handfull av många, och från äldre tid förstås mässkompositörer som Giovanni Pierluigi från Palestrina, Pierre de La Rue, Jacob Obrecht, Jacob Clemens (non Papa), och många fler. Och så vår tids Arvo Pärt, förstås. Och John Tavener. En handfull bara. Fler finns. D.S.
Senast redigerad av Sheriffen sön 03 maj 2009, 20:21, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » sön 03 maj 2009, 20:15

Sheriffen skrev:Fast det är klart att det finns andra väldiga kompositörer förutom Joseph Haydn. Han är bara väldigast. Men Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Tomaso Albinoni, Antonin Dvorák, Arcangelo Corelli, Franz Schubert (fast endast den ofullbordade), Antonio Vivaldi för att nämna en handfull av många

Detta är glädjande nyheter för min mor, som blev Vivaldi i testet, och min fästmö, som blev Mendelssohn. Såsom varande en Verdi (eller i mina önskedrömmar, en Tjakovskij) får jag väl slå mig till ro med att vara en hopplös medelmåtta.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » sön 03 maj 2009, 21:50

Jaja. Huruvida mitt favoritalternativ ens finns med som möjligt resultat vet jag inte, men skulle jag vara tvungen att välja en klassisk kompositör jag ytterst ogärna skulle vilja leva förutan vore det Sergej Rachmaninov, den siste och störste av de romantiska tonsättarna och en oöverträffat virtuos pianist.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 08 maj 2009, 14:49

john-henri skrev:Jaja. Huruvida mitt favoritalternativ ens finns med som möjligt resultat vet jag inte, men skulle jag vara tvungen att välja en klassisk kompositör jag ytterst ogärna skulle vilja leva förutan vore det Sergej Rachmaninov, den siste och störste av de romantiska tonsättarna och en oöverträffat virtuos pianist.

Jag måste medge att jag själv storligen föredrar Sergei Rachmaninovs egen favorit, Nikolai Medtner. En uppriktigt sagt mycket mångsidigare och avgjort mer suggestiv kompositör. Även han pianist, för övrigt. Sergei Rachmaninov tycker jag är faktiskt är rätt fadd.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 08 maj 2009, 15:09

I den här tråden ska man förstås inte glömma att nämna ett barn som föddes 1098 och steg rakt in i 1100-talet som ett av mänsklighetens stora genier.

Hon hette Hildegard och som hon kom att grunda ett kloster i Bingen har hon kommit att kallas Hildegard av Bingen. Abbedissan Hildegard av Bingen var naturvetenskapare, pjäsförfattare, diktare, konstnär, filosof, visionär och mystiker, och kompositör. I fullständigt stilbrott med sin tids musik kom hon att komponera 77 liturgiska sånger, som ska sjungas a capella av kvinnoröst(er) (eftersom de komponerades åt systrarna i hennes kloster). Dessa liturgiska sånger har inte bara överlevt in i vår tid; de framstår som bland den mest sublima musik som komponerats i världshistorien.

Hildegard av Bingen, en kvinna på 1100-talet, tvekade inte att ta kejsare och påvar i upptuktelse, bland annat för korruption. Sin egen kung fördömde hon som sinnessjuk. Få vågade gå henne emot. De som gjorde det, förlorade. Inte för att hon använde någon form av vapenmakt (tvärtom fördömde hon det andra korståget som barbariskt), utan för att de inför denna okuvliga kvinna tvingades ge efter och gå med på hennes (rättmätiga) krav.

Hildegard av Bingen är en av historiens portalgestalter, ett av dess genier. Som kompositör (helt outbildad) är hon i många stycken fortfarande oöverträffad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » sön 10 maj 2009, 13:57

You are:

John Cage
The composer who refused to write actual music. He created largely random soundscapes in an attempt to induce the audience to listen mindfully to everyday noises.

Jag hade inte trott att han var ett alternativ i quizzet, men det passade mig utomordentligt väl. :)
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 31 maj 2009, 22:47

http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=2482

Musikalisk fest!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 02 jun 2009, 03:40

Nu bör det kanske påpekas att det i länken i inlägget ovan alltså är Europeiska radiounionens Joseph Haydn-dag jag menar, inte den senare tillkomna norska konserten.

Joseph Haydn-dagen går fortfarande att lyssna på.

Välkommen till en strålande musikfest!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten