Long live the Skeksis!

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Long live the Skeksis!

Inläggav margl » mån 18 maj 2009, 19:36

Somliga fantasynördar tycker att orcher är onda varelser. Bah! De är klantiga amatörer i jämförelse med skekserna. Dessa groteska och fantastiska varelser från Jim Hensons The Dark Crystal(1982) är något av en ondskans klimax i fantasy - förvridna och grymma, maktgalna och intriganta, med ett utseende som enligt deras designer Brian Froud var tänkt att bli "part reptile, part predatory bird, part dragon". Ursprungligen var det tänkt att skekserna skulle prata ett eget språk, givetvis skulle det spegla deras onda karaktär (detta gör de i A C H Smiths romanversion av filmen), men under produktionens gång beslöt man sig antagligen för tittarvänlighetens skull låta dem prata engelska - en hotfull stackato-engelska. Men på Youtube finns det klipp där de fortfarande talar det planerade språket, i detta samlas skekserna för att utse en ny kejsare efter den gamles död vilket leder till en konfrontation mellan generalen och hovmarskalken. Det enda dåliga är att bildkvaliten inte är den bästa.

http://www.youtube.com/watch?v=qUryY7oN ... 56&index=8

För de som vill ha mer information om skekserna finns denna artikel på Wikipedia;

http://en.wikipedia.org/wiki/Skeksis
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 18 maj 2009, 19:43

Här ska jag förvåna dem som har läst mina utläggningar om Mr. Special Visual Effects och hans förödande inverkan på filmkonsten och meddela att jag anser att The Dark Crystal är en enastående film. Trots att den är ett enda specialeffektsinferno används specialeffekterna på ett närmast genialt sätt och gör precis det specialeffekter ska göra - underbygga och förstärka tema och intrig. Det här är nog den film som mer än någon annan är ett kolossalt undantag från min proklamerade regel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » mån 18 maj 2009, 19:48

Sheriffen skrev:Här ska jag förvåna dem som har läst mina utläggningar om Mr. Special Visual Effects och hans förödande inverkan på filmkonsten och meddela att jag anser att The Dark Crystal är en enastående film. Trots att den är ett enda specialeffektsinferno används specialeffekterna på ett närmast genialt sätt och gör precis det specialeffekter ska göra - underbygga och förstärka tema och intrig.

Ah! Du gör mig så glad! Jag håller med dig helt och hållet (om man med tema och intrig inkluderar filmens planerade stämning).
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » mån 18 maj 2009, 22:11

Får jag också hålla med, i all blygsamhet. En av de alldeles för få fantasyfilmer som faktiskt fungerar helt och hållet och gör det på hög nivå. Synd att inte den fick bli stilbildande i stället för Star Wars.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » mån 18 maj 2009, 23:28

Det finns en sekvens räddad på Youtube som blev nästan helt bortklippt ur den färdiga filmen, detta är ganska synd för den illustrerar mycket snyggt kulturskillnaden mellan skekserna och deras motståndare, mystikerna. Sekvensen visar begravningen av skeksernas kejsare och sedan mystikernas farväl av sin bortgångne ledare, begravningen är en pompös och rangmedveten hovceremoni som äger rum till dånande barockmusik medan mystikernas farväl är en enkelt respektfull historia med toner från harpa och flöjt.

http://www.youtube.com/watch?v=fCLJWYc_Zwk
Martin Glännhag

margl
Trufan

Återgå till Kulturkvarten