Den vita stenen

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Den vita stenen

Inläggav Sheriffen » lör 27 jun 2009, 19:01

Jag sitter i Athen och tittar i datorn på första avsnittet av Den vita stenen, tv-seriefilmatiseringen från 1973 av Gunnel Lindes roman. SVT har den goda smaken att på nytt reprissända denna en av svensk tv:s allra främsta produktioner genom tiderna och om det till äventyrs finns någon som inte sett den så är det bra läge att göra det nu i sommar. Hittills har de båda första avsnitten visats och de går att se på SVT:s hemsida, sedan kan ni som är i Sverige se resten i apparaten när de visas.

Det här är vindunderligt bra och inte minst enastående väl spelat av de båda huvudrollsinnehavarna, Julia Hede och Ulf Hasseltorp. Tidstroget förra sekelskifte, bra berättelse, snyggt fotograferat, lysande dekor.

Samtidigt vill jag passa på att uttrycka min sympati med Julia Hede och Ulf Hasseltorp, som fick en engångssumma på 7000:- var plus 5:- om dagen i traktamente för ett halvårs heltidsjobb, men eftersom de hade barnkontrakt inte har sett en krona i ersättning för alla reprissändningar (det här är sjunde gången, om jag tar rätt), inte fått något av intäkterna när serien sålts till otaliga andra länder och inte fått ersättning för VHS- och DVD-upplagor. I alla fall inte såvitt jag vet; det här var fallet förra gången serien reprissändes och jag tror inte att någon ändring har skett.

Men det är och förbir en vidunderligt bra tv-serie, främst på grund av just Julia Hede och Ulf Hasseltorp. Otroligt skickliga skådespelare vid obegripligt unga år, båda två.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten