Pseudonym

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Pseudonym

Inläggav Svensson » fre 04 sep 2009, 08:00

Det fanns en sf-författare som hette Alice Sheldon. Hon gillade anonymiteten, därför kallade hon sig "James Tiptree, Jr".

Författare har rätt att vara anonyma. Tydligen. Men hur är det med journalister? En viss Urho Kekkonen var till exempel krönikör i en tidning jämte sitt politiska donande, han hade aliaset "Ville Pessi" som skribent. Man gissade vem denne kunde vara men sekretessen höll visst.

Men vad är reglerna för såna här pseudonymer? I tidningspress, inom journalistiken? Ansvarig utgivare ansvarar för innehållet, men även skribenten har väl ansvar på ett ideellt plan.

Men bortsett från det: får man ha pseudonym i svensk press? Hur funkar det, juridiskt och sedemässigt, dvs FINNS överhuvud taget aliasskribenter numera i träddödarmedia?
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 05 sep 2009, 06:59

Ingen som vet nåt? Ingen som jobbar som journalist? Fans kan väl skriva?

Oh well, jag har bara fått den här saken på hjärnan. Antagligen är det fritt fram att använda pseudonym för kåsörer och likställda, typ "Red Top", "Cello" och annat som var vanligare förr, men som väl ännu är tillåtet.

Och så har vi ju "osignerade ledare", smärre ledarstrick med bana åsikter som inte kräver underskriftens insegel.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » lör 05 sep 2009, 21:04