Pseudonym

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Pseudonym

Inläggav Svensson » fre 04 sep 2009, 08:00

Det fanns en sf-författare som hette Alice Sheldon. Hon gillade anonymiteten, därför kallade hon sig "James Tiptree, Jr".

Författare har rätt att vara anonyma. Tydligen. Men hur är det med journalister? En viss Urho Kekkonen var till exempel krönikör i en tidning jämte sitt politiska donande, han hade aliaset "Ville Pessi" som skribent. Man gissade vem denne kunde vara men sekretessen höll visst.

Men vad är reglerna för såna här pseudonymer? I tidningspress, inom journalistiken? Ansvarig utgivare ansvarar för innehållet, men även skribenten har väl ansvar på ett ideellt plan.

Men bortsett från det: får man ha pseudonym i svensk press? Hur funkar det, juridiskt och sedemässigt, dvs FINNS överhuvud taget aliasskribenter numera i träddödarmedia?
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 05 sep 2009, 06:59

Ingen som vet nåt? Ingen som jobbar som journalist? Fans kan väl skriva?

Oh well, jag har bara fått den här saken på hjärnan. Antagligen är det fritt fram att använda pseudonym för kåsörer och likställda, typ "Red Top", "Cello" och annat som var vanligare förr, men som väl ännu är tillåtet.

Och så har vi ju "osignerade ledare", smärre ledarstrick med bana åsikter som inte kräver underskriftens insegel.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » lör 05 sep 2009, 21:04

Jag kommer bara, föga förvånande, att tänka på alla de av pulptidens författare som använde sig av pseudonymer, tex så använde sig Edmond Hamilton förutom av sitt eget namn också av Hugh Davidson, Brett Sterling, Robert Castle, Will Garth och Alexander Blade. Jag vill minnas att jag läst någonstans att under en period i den amerikanska fantastiken visade sig att nästan alla nya och intressanta författarnamn som dök upp var pseudonymer använda av Henry Kuttner och att Jack Vance i början av sin karriär blev misstänkt för att vara en sådan. En av pulptidens mest populära och produktiva författare, Frederick Schiller Faust använde sig av ett flertal pseudonymer, tex George Owen Baxter, George Evans, David Manning, John Frederick och Peter Morland, men en - Max Brand - bet sig fast så envist att det blev mer känt än hans ursprungliga namn och han återfinns på wikipedia under den pseudonymen.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » sön 06 sep 2009, 06:25

Intressant.

Ett besläktat fenomen är ju att författare förr, säg under förra halvan av 1900-talet, måste byta namn till något mer snofsigt. Artistnamn, allt för att ta bort bonnigheten i ett "son"-namn. T ex Stein Riverton, han hette egentligen något annat, jag har glömt vad.

Och "Stig Dagerman" var ett antaget namn. Obs ingen pseudonym, alla visste ju vem han var - men han föddes inte som "Stig Dagerman".

Dylika namnbyten skedde inte bara hos oss utan även utomlands. Sax Rohmer istf Arthur Ward är ett exempel.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » sön 06 sep 2009, 08:43

Svensson skrev:Ett besläktat fenomen är ju att författare förr, säg under förra halvan av 1900-talet, måste byta namn till något mer snofsigt. Artistnamn, allt för att ta bort bonnigheten i ett "son"-namn. T ex Stein Riverton, han hette egentligen något annat, jag har glömt vad.

Och "Stig Dagerman" var ett antaget namn. Obs ingen pseudonym, alla visste ju vem han var - men han föddes inte som "Stig Dagerman".

Dylika namnbyten skedde inte bara hos oss utan även utomlands. Sax Rohmer istf Arthur Ward är ett exempel.

Det finns också ett par teorier om varför Ward valde just det namnet. Det enda jag kommer ihåg just nu är att Sax ska stå för saxare eller svärd och att Rohmer ska föra tanken till "roamer", kringströvare, och således ska Sax Rohmer betyda "kringströvande saxare/svärd".

Stein Riverton var pseudonym för Sven Elvestad (kunde inte låta bli att kolla upp) och fortfarande har jag inte läst några av hans verk.
Senast redigerad av margl sön 06 sep 2009, 13:46, redigerad totalt 1 gång.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » sön 06 sep 2009, 12:49

Sax Rohmer... där ser man. Varje dag lär man sig något nytt.
Svensson
Trufan

Återgå till Kulturkvarten