Kul om Rand

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Kul om Rand

Inläggav Svensson » ons 04 nov 2009, 08:43

En rolig sak, uppsnappad av bloggaren Lars Anders Johansson på Ofvandahls konditori i Uppsala:

Några vänsterstudenter, med alla de sedvanliga attributen, sitter och pluggar tillsammans. Efter en stund glider samtalet in på författarinnan Ayn Rand och hennes verk:

Vänsterstudent 1: Jag vågar inte läsa Ayn Rand.

Vänsterstudent 2: Inte jag heller, hon är farlig!

Vänsterstudent 3: Jag vet, särskilt Atlas shrugged. Folk blir som förbytta när de har läst den!

Vänsterstudent 1: Jag har sett det med egna ögon: kompis efter kompis har läst den och förvandlats till galna nyliberaler!

Vänsterstudent 2: Fy fan! Nej, då ska jag verkligen inte läsa den.

Hela inlägget finns på bloggen "Slottet i saknadens dalar" http://slott.blogg.se/2009/october/att- ... t-etc.html
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » ons 04 nov 2009, 09:28

Både underhållande och lite sorgligt att läsa. "Det finns en bok som får folk att ifrågasätta sina åsikter. Åh, fy fan!"
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » ons 04 nov 2009, 11:08

Ironiskt nog blev jag väldigt sugen på att läsa den!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Johan_L » tor 05 nov 2009, 16:22

Jag underlåter inte att läsa Rand för att hon skulle sprida ondska eller något sådant omkring sig, utan för att allt jag hört och sett om Atlas Shrugged tyder på att det är en erbarmerligt trist bok.

Lite som Min Kamp, som är så tråkig och illa skriven att jag inte kan tänka mig att någon med den genomsnittlige nynazistens koncentrationsförmåga skulle kunna ta sig igenom den.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Sten » tor 05 nov 2009, 23:21

Jag har läst båda. Atlas Shrugged är mycket bättre, både litterärt och som manifest betraktat.

Och jag tycker faktiskt att det är en bra bok, men jag är iochförsig medveten om att det finns folk som inte håller med mig. Du skulle kanske bli glatt överraskad om du försökte.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 05 nov 2009, 23:51

Låt mig i så fall föreslå kompromissen att läsa hennes tidigare roman The Fountainhead, som jag nog alltid tyckt är en markant mycket starkare roman. Möjligen därför att den är avsevärt mycket mindre manifest.

(Självfallet är jag gravt jävig här. Jag började – ironiskt nog därtill tubbad av en oerhört entusiastisk recension som Sam J Lundwall skrivit i sitt fanzine SF Nytt – läsa Rand när jag var fjorton år. Hon gjorde ett överväldigande intryck på mig och jag fortsatte att läsa henne genom åren. På olika förlag var det också jag som under sjuttio- och åttiotalen först publicerade hennes fyra romaner på svenska, och dessutom en av hennes essäsamlingar. När hon dog skrev jag en helsida om henne i Nya Wermlandstidningen. Och i andra sammanhang har jag skrivit och pratat alldeles för mycket om henne.
Men helt oaktat den saken hade hon rätt i mycket och tvingade till eftertanke också när hon – enligt min mening – hade fel. Jämförelsen med Hitler stör mig förstås, eftersom den är enbart och ren smutskastning; den skulle störa mig mindre om de som så outtröttligt släpar fram den någon gång i stället jämförde med andra enkelspåriga och mördande trista propagandasikrifter, som Det kommunistiska manifestet eller några av Sara Lidmans senare proletärromaner.)

En sak som kanske förtjänar att noteras, och som väl Chris Schiabarra var först om att påtala i sin bok om Rand, The Russian Radical, är att Rand skrev sina romaner i den stora ryska 1800-talstraditionen; ska man jämföra henne med andra är den mest rättvisande jämförelsen inte med de samtida modernisterna, som hon hade föga gemensamt med, utan med kanske i första hand Tolstoj: episkt berättande, minutiös omsorg om intriger och miljöer, i de tidiga böckerna lika minutiöst tecknade gestalter. (Medan Atlas Shrugged väl var hennes Krig och fred; mer skisserade porträtt men väl hundratals talroller.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan_L » fre 06 nov 2009, 09:23

john-henri skrev:Jämförelsen med Hitler stör mig förstås, eftersom den är enbart och ren smutskastning;

Hmm... den ena framför ett pseudo-Nietzscheanskt övermänniskoideal långt ut på högerkanten, och den andra är Min Kamp? :wink:

(Naturligtvis är Rand inte H*tler, men övermänniskoidealet och föraktet för svaghet, och demoniserandet av sina motståndare som samhällsförstörande, värdelösa parasiter, det finns där.)

(( Måste dela med mig av den här parodin, förresten. ))

john-henri skrev:den skulle störa mig mindre om de som så outtröttligt släpar fram den någon gång i stället jämförde med andra enkelspåriga och mördande trista propagandasikrifter, som Det kommunistiska manifestet

Nu tycker jag att Det kommunistiska manifestet har en del schwung i språket, och dessutom är föredömligt kort. Däremot är jag övertygad om att det både är tyngre och tråkigare att ta sig igenom Kapitalet än att läsa någon av de tidigare nämnda skrifterna.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
Johan_L
Fan

Inläggav Rymd-Olov » fre 06 nov 2009, 12:36

Om jag skulle läsa någon av Rands längre verk skulle det inte vara för att jag väntar mig en bra roman, utan för att få bättre förståelse för objektivism. Ibland är det väl så att manifestet överlever själva romanen?

Annars har jag läst hennes Hymn, som var en helt okej dystopisk framtidsvision, om än en väldigt typisk sådan. Lagom lång var den också, ca 150 sidor om jag minns rätt.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Frost » fre 06 nov 2009, 14:46

john-henri skrev:Men helt oaktat den saken hade hon rätt i mycket och tvingade till eftertanke också när hon – enligt min mening – hade fel.

En mycket bra sammanfattning, och den absolut bästa anledningen att läsa henne. Ur ett rent skönlitterärt perspektiv är kanske inte hennes böcker särskilt fantastiska (särskilt inte Atlas Shrugged), men för den som önskar sig en dos moral- och politisk filosofi är de utmärkta.

Jag vill också passa på att instämma i rekommendationen att börja läsning av Rand med The Fountainhead, inte bara för att det är en enormt mycket bättre och mer läsvänlig bok än Atlas, utan också för att den lägger den filosofiska grunden för att förstå Atlas (den är dessutom, tycker jag för egen del, filosofiskt både intressantare och avsevärt mer träffsäker). Kort sagt kan man kanske säga att The Fountainhead i huvudsak handlar om människans förhållande till sig själv och om etikens hörnstenar, medan Atlas Shrugged handlar om människan i förhållande till andra och till samhället, och om etikens implikationer för samhällsfilosofin och politiken.
Frost
WAHF

Inläggav Johan_L » fre 06 nov 2009, 15:01

Finns det mycket mer i Ayn Rands filosofi än den allra enklaste sortens naiv realism och egoistisk hedonism? Ingetdera är ju direkt en nyhet på den filosofiska stjärnhimlen...
Senast redigerad av Johan_L lör 07 nov 2009, 02:37, redigerad totalt 2 gånger.
Johan Lundström

Johan_L
Fan

Inläggav john-henri » lör 07 nov 2009, 00:43

Vad som än finns i Rands filosofi, så inte är det hedonism, i alla fall.

Annars kan ju roade kasta en blick på till exempel:

Den Uyl, Douglas & Rasmussen, Douglas, red: The Philosophic Thought of Ayn Rand. University of Illinois Press
Sciabarra, Chris Matthew: Ayn Rand: The Russian Radical. Pennsylvania State University Press
Smith, Tara: Ayn Rand's Normative Ethics: The Virtuous Egoist. Cambridge University Press

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan_L » lör 07 nov 2009, 02:36

john-henri skrev:Vad som än finns i Rands filosofi, så inte är det hedonism, i alla fall.

Jag menar alltså inte vulgärhedonism, utan hedonism i innebörden behovs/preferenstillfredsställelse. Att hon var etisk egoist är ju bortom tvivel.
Johan Lundström

Johan_L
Fan

Inläggav Frost » sön 08 nov 2009, 16:33

Johan_L skrev:Jag menar alltså inte vulgärhedonism, utan hedonism i innebörden behovs/preferenstillfredsställelse. Att hon var etisk egoist är ju bortom tvivel.

Onekligen. Hon är också mycket noga med att definiera exakt vad hon menar med det. Specifikt ägnar hon mycket tid åt att förklara varför egoism och hedonism inte är samma sak och åt att ta avstånd just från hedonistiska tankegångar, något du borde känna till om du läst henne.
Frost
WAHF

Inläggav Johan_L » sön 08 nov 2009, 19:03

Vad jag förstår handlar Rands etik mycket (eller til och med utseslutande?) om behovs- och preferenstillfredsställelse. Om man vill kalla det för något annat än hedonism så får man väl göra det, men jag ser inte riktigt poängen, om man nu inte tror att hedonismen innebär att man vill vältra sig i orgier och skörlevnad (vilket är vad jag refererade till som vulgärhedonism ovan).

Rands definition av 'ultimate value',
An ultimate value is that final goal or end to which all lesser goals are the means

är ju vad utilitaristen - även den hedonistiske utilitaristen - brukar ha som mål att tillfredsställa. Dessutom motsvarar definitionen näranog exakt Aristoteles begrepp Eudaimonia.
Johan Lundström

Johan_L
Fan

Inläggav john-henri » tor 12 nov 2009, 04:26

Okej. Jag förmodar att det kommer att handla om hur brett man vill definiera hedonism. Så här skrev Rand:

To live, man must hold three things as the ruling values of his life: Reason—Purpose—Self-esteem. Reason, as his only tool of knowledge—Purpose, as his choice of the happiness which that tool must proceed to achieve—Self-esteem, as his inviolate certainty that his mind is competent to think and his person is worthy of happiness, which means: worthy of living.

Jag förmodar att man kan se det här som en form av värdeteoretisk hedonism där det intrinsikalt värdefulla inte är njutning, utan förverkligandet av ett människovärdigt liv. Men det är knappast en form av hedonism som normalt förknippas med begreppet; Rand skulle exempelvis med självklarhet hävda att den som till exempel söker berika sig genom att utöva någon form av tvång gentemot andra är moraliskt förkastlig, likaså den som kompromissar med sin övertygelse i syfte att nå något slags framgång eller erkännande, osv. Det är med andra ord på inget sätt så att Rands uppfattning går ut på att individen ska ägna sig åt att tillfredsställa valfria behov och preferenser; tvärtom ses det goda som accepterandet av och det rigorösa försöket att leva i enlighet med en mycket specifik värdeskala.

John-Henri
john-henri
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten