Nabokovs Lolita

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav J-h:n » lör 02 dec 2006, 17:44

john-henri skrev:Lolita av Vladimir Nabokov, ett av det senaste seklets få odiskutabla litterära mästerverk och dessutom en fruktansvärt rolig bok. För en gångs skull är jag partiellt oense med J-h:n, men det kan ju bero på att jag är en fullständigt amoralisk läsare; jag läser för litterär upplevelse, och sådan erbjuds i sällsynt rikt mått av Nabokov.

Absolut! Vi är nog inte så oense, jag menade förstås att Lolita är djupt obehaglig på ett bra sätt. Fast du kanske inte tycker den är ett dugg obehaglig på något sätt, vad vet jag. Man reagerar så olika.
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » lör 02 dec 2006, 19:41

Jag trodde nog inte det heller. Men möjligen har jag större toleranströskel än du, eller vad man nu ska skalla det; den enda roman om sex som någonsin bekommit mig illa är såvitt jag kan komma ihåg Delanys Hogg, och det beror nog på att jag har väldigt svårt för att finna bajs och snor särskilt sexigt. Annars tror jag att sånt här mycket beror på ens personliga gränser; vad människor än får för sig att ägna sig åt är okej för mig så länge det är frivilligt för alla inblandade. Medan jag å andra sidan har låg toleranströskel för tvång och våld; jag har känt betydligt större vämjelse inför romaner som hyllar totalitarism i någon form än jag någonsin känt inför några skildrade "perversiteter". Lolita är en tragikomedi, men den verkligt tragiska gestalten i den är förstås Humbert, samtidigt som det är honom man skrattar åt. Och redan det är väl ett gott betyg åt Nabokovs mästerskap.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav åka » lör 02 dec 2006, 23:04

Jag uppfattade nog Lolita lite annorlunda. Berättarperspektivet är ju det intressanta, man får ju veta allt ur huvudpersonens synvinkel, han berättar ju själv. Det gör att man (jag) lätt börjar ifrågasätta om hans version verkligen är fullständig och rättvisande. Gick det verkligen till så där? Var har han utelämnat vissa saker, eller tolkat något på sitt eget sätt? Hur framställer han sig själv egentligen? Jag började med att identifiera mig med berättaren (som läsare sitter man ju liksom i hans huvud) och acceptera hans bild av sig själv, men blev så småningom allt mer säker på att han skulle vara otrevlig, eller i alla fall svår, i verkligheten. Det var det som gjorde boken lite obehaglig. Den där tvekan om vilket perspektiv jag skulle ta. (Förresten, det är faktiskt så att tjejen är i beroendeställning när de är ute och åker, så helt jämbördiga parter är de hur som helst inte.)

Med viss reservation för att detta grundas på de delar av mina subjektiva intryck som överlevt i minnet. (Jag läste boken när jag satt uppe på nätterna med andnöd, innan jag kom på att jag borde gå till doktorn och fick reda på att det var astma jag hade råkat ut för. Vintern 2001-2002 någon gång. Det var en bok jag råkade nå från fåtöljen där jag satt.)
åka
Fan

Inläggav Skäggmonstret » lör 02 dec 2006, 23:40

john-henri skrev:Annars tror jag att sånt här mycket beror på ens personliga gränser; vad människor än får för sig att ägna sig åt är okej för mig så länge det är frivilligt för alla inblandade.

Vänta nu. Först reagerade jag inte, men Åkas kommentar öppnade en ny tolkning åt mig. Menar du att det är ok för vuxna män att göra vad de vill med småflickor, bara ungen är med på det, eller menar du att vuxna människor får roa sig med varandra bäst de vill?
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav J-h:n » lör 02 dec 2006, 23:58

Jag har väldigt hög toleranströskel för sexskildringar av alla de slag så länge det handlar om vuxna människor, men Lolita, herregud, tjejen är tolv. Och som Åka säger, Humbert känns som en höggradigt opålitlig berättare, det är svårt att bli fri från misstanken att det finns en historia bakom hans historia. Vilket förstås är högst medvetet av Nabokov.
Letterhack

Inläggav john-henri » sön 03 dec 2006, 00:25

Åka har fullständigt rätt, förstås; Humbert är synnerligen opålitlig (man får ju inte glömma att texten i Lolita sägs vara hans försvarsskrift, skriven i fängelset under väntan på en mordrättegång). Han är dessutom full av självömkan och samtidigt gränslöst pretentiös: ett utsökt, mångbottnat och hela tiden avslöjande porträtt. Nu ska jag försöka låta bli att veckla in mig ändlöst; vad jag menar är ungefär så här: i varje fall jag betraktar Lolita som en verkligt mästerlig roman, ett under av stilistisk finess, berättarkonstruktin, både pastisch och originalitet, dessutom samtidigt satirisk, rörande och tragisk.

Sen, och med adress också till det värderade Skäggmostret: vi talar väl om litteratur här, trodde jag. När jag säger att det är okej för människor att göra precis vad de har lust förutsatt att det är frivilligt för alla inblandade avser jag – om vi talar om verkligheten – människor som i någon bemärkelse är vuxna, vad det nu än råkar betyda. Det innefattar dock inte, även om många gränser kan vara mycket svårdragna, att man får bete sig hur som helst mot personer som kan övertalas att gå med på det men inte kan antas begripa några av konsekvenserna.

Men en författare, eller bildkonstnär, eller filmskapare, får naturligtvis skildra inte bara beteenden som är okej i verkilgheten, utan också allt annat han eller hon kan föreställa sig. Lolita är dessutom, tycker jag, intressant genom att vara precis det Åka säger: en totalt ickemoraliserande roman, i dubbel bemärkelse genom att det fejkade förordet av den enfaldige och hycklande "John Ray" dessutom mycket effektivt drar undan mattan för moralistiska läsarter, samtidigt som berättaren Humbert är, som noterat, uppenbart opålitlig. Jag håller med Amy Tan: "För mig har Lolita inget budskap, inget annat syfte än att existera som ett mirakel av litterär skaparkraft. Den har humor, intelligens och stil. Mycket avsiktligt för den inga försök att tjäna något överställt moraliskt syfte, och kritikernas försök att finna något har visat sig groteskt löjliga."

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav OsloPC » sön 03 dec 2006, 16:12

Nabokov synes meg å ha yndet å ta med seksuell dragning av den typen mange nok finner ubehagelig i sine bøker. I Pale Fire er en av hovedpersonene, en godt voksen mann, fascinert av ynglinger og ynglinger som trekkes til hverandre (mange finner vel den godt voksne mannens fascinasjon ved temaet mindre tiltrekkende enn de unge mennenes fascinasjon av hverandre). I Ada, or Ardor er det unge paret halvsøsken (offisielt fetter og kusine). Noen vil da lure på om dette representerte noe hos forfatteren, eller om forfatteren først og fremst var interessert i å trykke på knapper hos leseren. Etter moderne litteraturvitenskap er det førstnevnte spørsmålet mindre interessant, mens det sistnevnte er mer interessant.
OsloPC
Letterhack

Inläggav john-henri » sön 03 dec 2006, 20:16

Jag håller gärna med PC; Nabokov facinerades av människors sexualitet och kanske ännu mer av alla de tabun och den irrationella upprördhet som kringgärdar människors syn på *andras* sexualitet. Inte minst Nabokovs tidiga noveller är fulla av "utmanande" realtioner och attraktioner. Man hittar ungefär samma fenomen hos Theodore Sturgeon, som de få gånger han kom undan med det i sina berättelser (nästan hela livet tvingades han ju anpassa sig till de extremt restriktiva sf-magasinnormerna) gärna skriver om bisexualitet, homosexualitet och incest. Hur stora individpsykologiska växlar man ska dra på det här är jag mycket osäker på. I första hand misstänker jag helt enkelt att författarna verkligen vill trycka på läsarnas knappar, utmana och provocera dem, förhoppningsvis i syfte att få dem att fundera. För merparten av alla sexuella tabun är såvitt jag kan tro bara ett utslag av någon olycksalig kombination av rädsla, religiösa fördomar och unken moralism.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 04 dec 2006, 15:15

Och där knoppade vi av diskussionen om sexualitet och tabun: http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?t=161
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Kulturkvarten