Amanda Jenssen

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Amanda Jenssen

Inläggav Sheriffen » tor 19 nov 2009, 19:50

Följande händer.

Jag tittar på Go'kväll, som ibland har intressanta inslag.

Och får se det här:

http://www.youtube.com/watch?v=vMycPHH7_uM

Tjejen som sjunger det här tunga, melodiösa, sorgsna bluesässet heter Amanda Jenssen.

Det visar sig att hon har varit med i det där programmet Idol.

Men hon vann inte. Det gjorde, när man undersöker saken närmare via Google, en tjej som heter Marie Picasso.

Fast den senare har inte gjort någon karriär.

Det har uppenbarligen däremot Amanda Jenssen.

Inte så konstigt. Den här tjejen sjunger kanonbra. (Den andra har jag inte hört, så jag vet inte om hon är bra i och för sig.)

Och hon skriver låtarna själv, inklusive ovanstående.

Men så köper jag skivan, för det där framträdandet i Go'kväll är ju verkligen helt kanon.

Och det visar sig förstås att låten framförs i en helt annan version på skivan.

Inte alls lika bluesig.

Snarare B-kopia av Vaya Con Dios. Vilket ju inte behövs, eftersom Vaya Con Dios är kanonbra och oöverträffade i sitt slag.

Så synd.

Men sjunger jävligt bra gör hon i alla fall, Amanda Jenssen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 20 nov 2009, 23:30

Jo. Som några av oss här talade om för dig och andra när hon var med i Idol för två år sedan. Och bland annat sjöng Cohen.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Henke » lör 21 nov 2009, 16:49

Kan verkligen rekommendera hennes platta Happyland - finns på Spotify - http://open.spotify.com/album/7j8E6b285uWVYo4Rh6w2Mx och via youtube http://www.youtube.com/watch?v=Qv4hqi1gvOY kan man se henne framföra Leonard Cohens låt Hallelujah från Idol.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 26 nov 2009, 09:59

Ja, jo, jag har säkert fått veta att hon var med i Idol, men jag håller verkligen inte reda på sådant där och har dessutom uselt namnminne.

Happyland växer med lyssnandet och är en i många stycken förträfflig platta, även om jag håller fast vid att det är kanske lite väl mycket Vaya Con Dios i arrangemangen. Det är i sig förstås ingen dum grej, men problemet är nu en gång det att Vaya Con Dios är så enastående att det är svårt att nå samma höjder som dem, i synnerhet med musik som liknar deras egen.

Det därhän så finns på Happyland den tunga bluesen också, i modern tappning. Och ett stråk stark personlighet från Amanda Jenssen, förutom den lysande rösten.

Mycket överraskande och mycket bra, i synnerhet för att vara en platta av en modern, svensk artist. De flesta i den kategorin tycker jag är urtrista, inklusive hyllat folk som The Ark (tja, de är väl kanske inte så nya längre, men i alla fall) och Brolle och annat sådant där trams.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten