Oscar 2010

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Oscar 2010

Inläggav john-henri » ons 06 jan 2010, 19:45

Än är det ett par veckor kvar innan årets Oscarnomineringar offentliggörs.

Men Golden Globe-nomineringarna är offentliggjorda sedan en tid, och de brukar ge en del fingervisningar. Nominerade till priset för bästa långfilm är:

I kategorin drama:
The Hurt Locker (Kathryn Bigelow)
Inglorious Basterds (Quentin Tarantino)
Precious, Based on the Novel Push by Sapphire (Lee Daniels)
Up in the Air (Jason Reitman)

I kategorin komedi/musical:
(500) Days of Summer (Marc Webb)
The Hangover (Todd Phillips)
It's Complicated (Nancy Meyers)
Julie & Julia (Nora Ephron)
Nine (Rob Marshall)

Det troligaste är att man bland de här filmerna hittar de som tar hem Oscar till bästa film, bästa regissör, bästa producent och inte osannolikt också bästa manus och ett eller ett par av skådespelarpriserna.

Men sen kan man ju önsketänka också. Och hålla sig med personliga favoriter. Fjolårets bästa filmer enligt min egen uppfattning? Visst, med förbehåll för att jag inte har sett mer än ett uval av förra årets filmer håller jag ändå på de här:

The Bad Lieutenant (Werner Herzog)
Crazy Heart (Scott Cooper)
An Education (Lone Scherfig)
A Serious Man (Ethan & Joel Cohen)
Trucker (James Mottern)

Fast jag ska tillägga att det inte heller vore någon katastrof om Kathryn Bigelows Golden Globe-nominerade film vann.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 06 jan 2010, 19:56

Till detta måste läggas att Golden Globes i all ära, men det är Oscars som gäller.

Inse, alla.

The Greatest Show on Earth.

There is no comparison.

Startfältet kungörs den 2:a februari. Då ska ni sitta klistrade vid den här länken:

http://www.oscars.org/

Men riktigt klistrade ska ni sitta vid TV-apparaterna den 7:e mars. För då är det dags för själva galan.

Får aldrig missas.

Har aldrig missats.

Eller hur?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 18 jan 2010, 19:20

Så har Golden Globe-priserna delats ut. För den som eventuellt inte sett listan över pristagare ser den ut så här:

Bästa film, drama: Avatar
Bästa film, komedi eller musical: The Hangover
Bästa animerade film: Up
Bästa ej engelskspråkiga film: Das Weisse Band
Bästa kvinnliga filmhuvudroll, drama: Sandra Bullock, The Blind Side
Bästa kvinnliga filmhuvudroll, komedi eller musical: Meryl Streep, Julie & Julia
Bästa manliga filmhuvudroll, drama: Jeff Bridges, Crazy Heart
Bästa manliga filmhuvudroll, komedi eller musical: Robert Downey, jr, Sherlock Holmes
Bästa kvinnliga filmbiroll: Mo’nique, Precious: Based on the Novel Push by Sapphire
Bästa manliga filmbiroll: Christoph Waltz, Inglorious Basterds
Bästa regi, långfilm: James Cameron, Avatar
Bästa manus, långfilm: Jason Reitman & Sheldon Turner, Up In the Air
Bästa originalmusik, långfilm: Michael Giacchino, Up
Bästa originalsång, longfilm: ”The Weary Kind”, Crazy Heart, Ryan Bingham & T Bone Burnett
Bästa TV-serie, drama: Mad Men
Bästa TV-serie, komedi eller musical: Glee
Bästa kvinnliga huvudroll, TV-dramaserie: Julianna Margulies, The Good Wife
Bästa kvinnliga huvudroll, TV-komedi- eller musicalserie: Toni Collette, United States of Tara
Bästa manliga huvudroll, TV-dramaserie: Michael C. Hall, Dexter
Bästa manliga huvudroll, TV-komedi- eller musicalserie: Alec Baldwin, 30 Rock
Bästa långfilm eller miniserie, TV: Grey Gardens
Bästa kvinnliga huvudroll, långfilm eller miniserie, TV: Drew Barrymore, Grey Gardens
Bästa kvinnliga biroll, långfilm eller miniserie, TV: Chloë Sevigny, Big Love
Bästa manliga huvudroll, långfilm eller miniserie, TV: Kevin Bacon, Taking Chance
Bästa manliga biroll, långfilm eller miniserie, TV: John Lithgow, Dexter

Här finns några överraskningar. En av dem är det kuriösa förhållandet att man tydligen valt att kalla Sherlock Holmes för en komedi för att kunna prisbelöna Robert Downey för hans rollprestation. En annan är att man belönat Sandra Bullock för hennes salvelsefulla huvudroll i den föga imponerande The Blind Side. Och en, illavarslande, är förstås de båda priserna till Avatar.
Å andra sidan är priset till Jeff Bridges mycket välförtjänt. Liksom några av de andra priserna, inte minst det till TV-serien Mad Men. Nu väntar vi på Oscarutdelningen.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 18 jan 2010, 20:34

Jag får anmäla att jag håller med John-Henri om att Jeff Bridges är en för det mesta förträfflig skådespelare, även om jag inte sett honom i denna roll.

Dessutom håller jag med om att nu väntar vi på Oscars.

För det är Oscars. Som. Gäller.

There is no comparison.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Frost » tis 19 jan 2010, 16:20

Det är många av filmerna jag inte sett (inklusive, än så länge, Avatar, som jag dock ämnar se innan den försvinner från biodukarna här om jag kan). Jag kan inte uttala mig om huruvida priserna till Avatar är illavarslande eller inte, men man kan i alla fall glädja sig åt ett par välförtjänta priser. Sedan må det vara hur komiskt som helst att man slagit knut på sig själva fullständigt för att kunna belöna Robert Downey Jr, även om Sherlock Holmes onekligen är en film som bygger på humor och underfundighet utan att vara en komedi.

Mest glädjande är priset till Up för bästa animerade film. Kanske inte en fantastisk film, men definitivt en av 2009 års större filmupplevelser, och ett stort lyft från det mesta jag sett av animerad film på ganska länge.
Frost
WAHF

Inläggav Merry » tis 19 jan 2010, 20:36

Frost skrev:Det är många av filmerna jag inte sett (inklusive, än så länge, Avatar, som jag dock ämnar se innan den försvinner från biodukarna här om jag kan). Jag kan inte uttala mig om huruvida priserna till Avatar är illavarslande eller inte

Det beror väl på vad man betraktar som illavarslande, men personligen håller jag med Holmberg. Jag tyckte inte att det var bortkastat att se Avatar, eftersom specialeffekterna och designen verkligen är mycket bra. Plotten, däremot, var precis så intetsägande som man kan vänta sig av en film som kostat så mycket pengar att ingen vågar ta några som helst risker.

Frost skrev:Mest glädjande är priset till Up för bästa animerade film. Kanske inte en fantastisk film, men definitivt en av 2009 års större filmupplevelser, och ett stort lyft från det mesta jag sett av animerad film på ganska länge.

Har du sett några av de andra nomineringarna till bästa animerade film? Har inte sett dem själv (utom Coraline), men har hört bra saker om Fantastic Mr. Fox. Jag tyckte personligen att även om Up hade sina stunder, så var den förutsägbar, vilket är ett tragiskt öde för en film som så tydligt vill vara fantastisk (i betydelsen "full av fantasi").
Merry
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 03 feb 2010, 08:08

Eventuella okulturella slöfockar som ännu inte har gjort det bör genast - för nu är det hög tid! - gå hit och kolla in årets Oscarsnomineringar:

http://www.oscars.org/

Vänligen gör er dock inte till fån och åtlöjen genom att här i forumet offentligt medge att ni inte satt som klistrade redan första minuten när nomineringarna offentliggjordes i går.

Det är så pinsamt och ger mig svåra, ställföreträdande skamkänslor när folk genom underlåtenhet beter sig så dumt, nämligen.

Säg i stället världsvant att det är bra att jag påminner den sinnesslösa populasen om det som är självklart för alla oss kulturmedvetna cineaster.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 03 feb 2010, 14:34

Det är så pinsamt och ger mig svåra, ställföreträdande skamkänslor när folk genom underlåtenhet beter sig så dumt, nämligen.

Tja, genom den här tråden märker jag ju faktiskt vilka som vinner. Det har jag aldrig noterat förr.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 03 feb 2010, 14:49

Johan skrev:

Tja, genom den här tråden märker jag ju faktiskt vilka som vinner. Det har jag aldrig noterat förr.

Vilken fullständig tragik.

Säg mig, vad innehåller ditt liv egentligen?

Om du vill upptäcka att tillvaron faktiskt har något att erbjuda innan du hinner begå självmord, så vänta till den 7 mars och se Oscarsgalan.

The Greatest Show on Earth.

There is no comparison.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » lör 06 feb 2010, 01:32

På fronten filmpriser tycker jag att den hittills bästa nyheten är att Directors Guild of America belönade Bigelow. The Hurt Locker är en av de mycket få biofilmerna* på senare tid som inte lämnade mig huvudsakligen kall och/eller uttråkad. (Nu har jag visserligen inte sett Precious och An Education, så det kanske bättrar sig. )

För att hylla film har jag gått på Göteborgs filmfestival. Oscarsgalan tänker jag nog mest notera om de gör något oväntat.

* SF:s vanliga utbud.
Merry
Fan

Inläggav john-henri » sön 07 mar 2010, 16:18

Det drar ihop sig.

Men frågan är i år, faktiskt i högre utsträckning än jag kan minnas på mycket länge, om det blir några överraskningar alls.

För åtminstone i de diskussioner jag sett verkar det knappt längre ens förekomma några delade uppfattningar om vilka som ska ha Oscar i de viktiga kategorierna.

Bästa icke engelskspråkiga film blir synbarligen utan någon egentlig konkurrens den tyska Das Weiße Band.

Bästa animerade långfilm verkar lika självklart bli Pixars Up.

Bästa manliga birollsprestation är en kategori där synbarligen ingen ens reflekterar över någon av de andra fyra som nominerats; vinnaren blir tydligen enhälligt Christoph Waltz (som spelade judejagande SS-officer i Tarantinos Inglorious Basterds).

Bästa kvinnliga birollsprestation ska tydligen gå till Mo'Nique för hennes roll i Precious.

Bästa manliga huvudrollsprestation verkar lika entydigt klar: Jeff Bridges som den avdankade countrysångaren Bad Blake i Crazy Heart.

Bästa kvinnliga huvudrollsprestation tycks lika förhandsklar: Sandra Bullock som Leigh Anne Tuohy, den medkännande och stöttande kvinnan som hjälpte en hemlös och traumatiserad tonårspojke att bli fotbollsstjärna, i John Lee Hancocks snyftare The Blind Side.

Bästa regi är också det en kategori där egentligen ingen svävat på målet de senaste månaderna. Här ska tydligen Kathryn Bigelow belönas för jobbet med The Hurt Locker.

Den enda kategori där det fortfarande känns som om vinnaren inte är helt och hållet given tycks vara den sista och tyngsta, Bästa film. Fram till för en månad sedan visste synbarligen alla att den filmen var James Camerons Avatar. Men det är den inte nu längre; nu är det Bigelows The Hurt Locker som blivit bästa film. Frågan är väl om alla de röstande hängt med i den utvecklingen, så här finns möjligen skäl till en gardering.

Men annars? Självklart hoppas jag att jag feltolkat läget och att det inte blir så promenadklart som det verkar. Några av de förmodade vinnare jag listat ovan förtjänar odiskutabelt sina pris (mest definitivt av alla Jeff Bridges), men i andra fall skulle åtminstone jag bli betydligt gladare – till exempel om det skulle råka visa sig att Maggie Gyllenhaal fick pris för bästa kvinnliga biroll (som journalisten Jean Craddock, också i Crazy Heart). Eller om under över alla under varken Avatar eller The Hurt Locker råkade få priset till bästa film, utan i stället Lone Scherfigs An Education eller bröderna Coens A Serious Man.

(Den tristaste krocken är nog annars den mellan Jeff Bridges och Colin Firth, för Firth är fenomenal i Tom Fords A Single Man. Men inte mer fenomenal än Bridges, som bör få det.)

Som sagt vore det kul att bli överraskad. Allra särskilt som jag känner mig så ovanligt säker på att jag inte kommer att bli det.

Med andra ord som vanligt ett perfekt skäl att se fram mot evenemanget.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 07 mar 2010, 19:08

Jag har inte följt med i några diskussioner kring vinnarna. Jag brukar aldrig göra det, för även i det fallet är jag så att säga spoilerkänslig - jag vill inte få förutfattade meningar om prestationerna innan jag sett filmerna och jag har ännu inte sett mer än nio filmer, om jag räknat rätt, i startfältet. Här är några som jag önskar får Oscarn i detta *ovanligt* svaga startfält:

Bästa film: Blankt (nej, jag vet, så går det självklart inte, men jag tycker ingen av dem förtjänar en Oscar för bästa film, for chrissake - synd att inte startfältets riktigt bra rulle, A Single Man, är nominerad). Får jag gissa blir det trots allt Avatar, för den har dragit in för mycket (spräng)deg till industrin för att kunna förbigås.

Bästa regi: Tom Ford

Bästa manliga huvudroll: Colin Firth

Bästa kvinnliga huvudroll: Inte Meryl Streep

Bästa manliga biroll: Christoph Waltz, då, för hans prestation är den enda jag sett i den här kategorin, trots nio sedda filmer i startfältet

Bästa kvinnliga biroll: Den inte alls anmärkningsvärda som Vera Farmiga gör, men vad fan finns det att välja på, liksom?

Bästa originalmanuskript : A Serious Man

Bästa manuskript efter förlaga: Up In the Air

Bästa foto: Här vore det nog dumt att inte säga Avatar, faktiskt, men det beror ju på 3D-effekten (se vidare recensionen på Kinematografi om i skrivande stund ytterligare en stund)

Bästa specialeffekter (som har sabbat ytterligare en film): Avatar

Äsch, på det hela taget är det ett mycket slätstruket startfält i år. Se vidare recensionerna på Kinematografi under de senaste dagarna. A Single Man är en jävligt bra film, men resten? Slätstruket. Dåligt filmår.

Men själva OSCARSGALAN är förstås...

THE GREATEST SHOW ON EARTH.

Never mind the fucking movies.

Don't miss Jack.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 08 mar 2010, 00:31

Jag vet förstås inte vad för slags sändning ni har i Sverige, men här har otrc pågått i en halvtimme redan. Dvs. från midnatt svensk tid. Hittills anlända är bland andra Anna Kendrick och Mariah Carey och James Cameron. Sällsynt med så pass stora namn så tidigt, men Anna Kendrick är förstås förstagångare.

Oscar night!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 08 mar 2010, 05:02

Just det. Oscar Night.

Det här är verkligen beklämmande.

Årets Oscarsgala är hittills, två och en halv timme in, en fullständig katastrof.

My goodness.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 08 mar 2010, 09:46

Jaha.

En "överraskning". En.

Tyska Das weißes Band fick inte priset till bästa icke engelskspråkiga film.

Det gick i stället till den argentinska El secreto de sus ojos. Som jag inte har sett och därför inte har någon uppfattning om.

Det här var inte särskilt kul. Sandra Bullock är på något sätt symptomatisk. Hon verkar hemskt trevlig. Hon ger intryck av att vara enormt sympatisk. Hon är riktigt duktig. Men det hon gör är ofarligt, förutsebart, tryggt, precis som filmerna hon medverkar i. Tanken på att hon skulle kunna få pris för något års främsta skådespelarprestation har ärligt talat aldrig ens fallit mig in.

Så jag erkänner. Till slut gick jag och lade mig.

John-Henri
john-henri
BNF

Nästa

Återgå till Kulturkvarten