Citizen Schein

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Citizen Schein

Inläggav Sheriffen » sön 07 feb 2010, 11:01

I år kommer boken Citizen Schein, där en lång rad filmmänniskor - även min mor - bidrar med sina minnen av och kring och med Harry Schein. I anslutning till boken har man lagt ut en rad film- och tv-klipp med huvudpersonen på nätet. Titta inte minst på sekvensen ur Här är ditt liv, där Harry berättar hur snabb han är när han spelar tennis. Varpå Lasse Holmqvist visar honom och tv-publiken en smygfotograferad sekvens av en match mellan honom och Olof Palme, och Harry börjar rya om att sekvensen körs i ultrarapid, för så där långsam är inte han. Han är *snabb*!

Självklart körs sekvensen i normal hastighet.

Obetalbart.

Här är länken, som innehåller många fler klipp än ovanstående - och en inledning i ren Citizen Kane-stil:

http://www.kb.se/schein/

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Ovanstående sekvens må vara dråplig, men ingen ska missta sig på att Harry Schein var ett fenomenalt dådkraftigt geni. Bara i förbifarten kan nämnas att han redan i dryga tjugoårsåldern blev ekonomiskt oberoende genom att uppfinna reningssystemet för simbassänger, varpå han kunde ägna sig åt det han ville - filmkulturen - och gick åstad och grundade Svenska Filminstitutet. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 07 feb 2010, 16:54

Dråpligheterna, även i litet format, kan drabba en på olika sätt. Ovan stod det under dagen att min mor heter Aina Sheriffen. Det gör hon förstås inte. Jag glömde att mitt efternamn automatiskt görs om till Sheriffen här på forumet. Hur som helst, hon heter som jag i efternamn, men nu får hon stå ovan som endast min mor. Ni vet nog ändå vem hon är om och när ni slår upp boken Citizen Schein och läser essayerna. Vilket ni bör göra, för övrigt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Citizen Schein

Inläggav jophan » lör 09 okt 2010, 20:19

Jag såg att den bisarra rättegången om arvet efter Harry Schein tog slut häromdagen, med att pengarna går till Eva Fischer och inte till de bedragare som förfalskat ett testamente som de försökt få rätten att godta:

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/sc ... -1.1183957

Tack och lov!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Citizen Schein

Inläggav Sheriffen » lör 09 okt 2010, 20:31

Jag instämmer: tack och lov!

Det här är en rättstvist som en del av oss förstås har följt löpande och det är en stor lättand att Eva Fischer fick rätt. En av de bisarraste omständigheterna med det förfalskade testamentet är ju för övrigt att det så uppenbart inte var skrivet av Harry Schein, eftersom språkbruket var ett helt annat än hans.

Man ska inte vara skadeglad, men ibland är man det ändå. Därför gläder det mig att bedragarna får betala Eva Fischers rättegångskostnader.

Tre och en halv miljon kronor.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten