Quentin Tarantino

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav john-henri » tor 11 mar 2010, 10:44

Milda makter.

Fast här misstänker jag att de som gjort sajten har gjort precis som jag skrev ovan: inte hittat någonstans där man kan hejda sig. Har Tarantino tänkt ut allt det här? Det är förstås möjligt. Men har han inte i så fall tänkt tio gånger så mycket också? Man misstänker att referenserna upphör helt enkelt där och på grund av att sammanställarnas kunskapsbas tar slut. En referens är till Argentos City of the Living Dead, där "en kvinna blir levande begravd, liksom Bruden". Jaha. Men varför saknas referens till Ray Bradburys novell "The Screaming Woman", där en kvinna blir levande begravd? Varför finns ingen till Poes novell om hur det känns att vara levande begravd? Det skulle förvåna mig om det inte finns tusentals exempel på levande begravda kvinnor i film, serier, TV och litteratur. Var är alla de andra?

Andra referenser inkluderar sånt som att en burk Mace riktas mot ögonen på Bruden; att Elle har svart lapp för ena ögat (associeras till Christina Lindberg, minsann), att ett av Brudens falska namn är Arlene Machiavelli sägs vara en referens till den italienska skådespelerskan Nicoletta Machiavelli. Och så vidare.

Fast kan inte namnet Machiavelli ses som humor med tanke på att hon är intrigant och det fanns en mer känd Machiavelli än Nicoletta? Hur många personer har haft svarta ögonlappar i film och populärkultur? Vart riktar man Mace om inte mot ansiktet på nån om man vill hota?

Som jag sa, meningslöst alltihop. Och den ende som vet vad som är slump, vad som är avsiktligt, vad som är rätt eller fel är Tarantino själv, som jag misstänker skrattar gott åt alltihop.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 11 mar 2010, 11:16

Förmodligen skrattar Quentin Tarantino och visst, sannolikt är åtskilliga av anspelningarna sådana som han själv inte har tänkt ut och det är ju tydligt att varje anspelning kan ges ett otal andra tolkningar än de som görs. Så hemskt många av dem är säkert inte ens anspelningar annat än i uttolkarnas huvuden. Likheter går rimligen att hitta mellan snart sagt vilka två filmer som helst, till exempel, när man rör sig ned på nivåer som kameravinklar och blomsorter och inspelningsplatsernas utseende och så där.

Men till det kommer att den här meningslösa verksamheten med det myllrande uttolkandet är något Quentin Tarantino själv orsakat, eftersom han bevisligen faktiskt har väldiga mängder kryptiska anspelningar i sina filmer. Och där tycker jag nog att han gör sig själv en otjänst, för filmerna kommer att betraktas som primärt sådana här pussel av en rimligen växande skara människor - dels hypernördarna som utgör hans kultfandom, men så småningom ett stigande antal vanliga, vettiga filmtittare som googlar på Tarantino och hittar deras hemsidor. Och den senare kategorin tittare misstänker jag kommer att slå sig för pannan, anse att Quentin Tarantino är sinnessjuk och tycka sig ha hittat förklaringen till att de flesta av hans filmer är så mycket yta och så lite innehåll. För det är de ju, trots allt, men förhoppningsvis av andra skäl.

Och till detta kommer det man ändå ska hålla i minnet och som jag nämnt tidigare, att Quentin Tarantino är en bisarrt detaljkunnig film- och populärkultursnörd själv. Det kan hända att fler av anspelningarna verkligen är uttänkta än man först vill tro. Faktiskt.

Nu tycker jag verkligen att det är dags för honom att göra en film utan allt det där joxet, om inte annat för att störtchocka sin kultfandom.

Som å andra sidan förstås skulle hitta femtiotusen anspelningar i alla fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 11 mar 2010, 11:29

Jag har ingen koll på Tarantino, men det fanns en sida där folk samlat referenser till olika myter, seder, historiska händelser och annat som gick att hitta i Robert Jordans Wheel of Time-böcker. Om den ska Jordan ha sagt att den var 1/3 rätt, 1/3 delvis rätt och 1/3 uppåt väggarna. Men i Tarantinosidans fall kanske den sistnämnda kategorin är större.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 11 mar 2010, 11:53

Rymd-Olov skrev:Jag har ingen koll på Tarantino, men det fanns en sida där folk samlat referenser till olika myter, seder, historiska händelser och annat som gick att hitta i Robert Jordans Wheel of Time-böcker. Om den ska Jordan ha sagt att den var 1/3 rätt, 1/3 delvis rätt och 1/3 uppåt väggarna. Men i Tarantinosidans fall kanske den sistnämnda kategorin är större.

Kanske och förmodligen, men mycket svårt att säga utan att fråga Tarantino själv. Och han kanske skulle chocka en med att säga att allt är rätt men att de bara har hittat en tiondel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Bbeccarii » fre 12 mar 2010, 12:18

Sheriffen skrev:Det här myriadpusslet gör den inte spåret bättre, men möjligen obegripligare (och därför strängt taget sämre) - i alla fall om Quentin Tarantino förutom att han tycker det här är hemskt skojigt så att säga lägger in betydelsebärande element i referenserna. För då missar 99.9% eller fler av hans tittare vad filmen egentligen, på det mer sofistikerade/långsökta/nördiga planet, handlar om.

Det slog mig att man kanske kunde plocka ett litterärt resonemang, och vända på stekeln (Kill Bill 2 fick 3 getingar i Expressen... ;-). Nåja.

Inom det litterära området brukar det ju anses värdefullt att författaren fyller på med mängder av detaljer och därigenom bygger en fullödigare värld. Kan det tänkas att det är det som Tarantino gör, eller kanske själv anser att han gör, och att det därför är en bättre, en fylligare film, även om många av oss inte känner igen myriaderna?

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Svensson » fre 12 mar 2010, 14:11

Allt annat lika har Tarantino, eller hade, berättarglädje.

Det är inte bara referenser och omtugg, det är även intressant att följa personerna. Och dialogen kan ibland vara rätt spänstig.

Som jag sagt förut: Tarantino är något av filmens Moorcock, på ytan en retroglad rotare i skafferiet, men likt hackwork-Messias också lite mer än så.

Det finns personlighet i deras verk, om än båda har stor risk att få sina verk hänförda till "bäst före"-kategorin. Det saknas kanske det där lilla extra som gör dem odödliga.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 12 mar 2010, 14:22

Bbeccarii skrev:
Sheriffen skrev:Det här myriadpusslet gör den inte spåret bättre, men möjligen obegripligare (och därför strängt taget sämre) - i alla fall om Quentin Tarantino förutom att han tycker det här är hemskt skojigt så att säga lägger in betydelsebärande element i referenserna. För då missar 99.9% eller fler av hans tittare vad filmen egentligen, på det mer sofistikerade/långsökta/nördiga planet, handlar om.

Det slog mig att man kanske kunde plocka ett litterärt resonemang, och vända på stekeln (Kill Bill 2 fick 3 getingar i Expressen... ;-). Nåja.

Inom det litterära området brukar det ju anses värdefullt att författaren fyller på med mängder av detaljer och därigenom bygger en fullödigare värld. Kan det tänkas att det är det som Tarantino gör, eller kanske själv anser att han gör, och att det därför är en bättre, en fylligare film, även om många av oss inte känner igen myriaderna?

Fast att bygga på med mängder av detaljer för att göra en skildring levande är väl inte samma sak som att göra myriader anspelningar på andra verk...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 19 mar 2010, 02:18

Ytterligare en infallsvinkel:

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/ha ... -1.1062784

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Quentin Tarantino

Inläggav centerwall » fre 04 jun 2010, 14:02

Långt efter alla andra har jag nu äntligen sett Inglourious Basterds - och jag blev positivt överraskad. Jag hade förväntat mig en två timmar lång uppvisning i våld och cineastisk onani i likhet med Tarantinos senaste rullar, men nu fanns det ju faktiskt en gnutta handling och lite utrymme för reflektion.

Några av de lågmälda scenerna är ju riktigt välgjorda och det hade verkligen varit intressant om Tarantino hade fått jobba med en manusförfattare som kunde skapa lite mer substans till hans filmer.

Den når ju inte alls upp till mästerverken Reservoir Dogs och Pulp Fiction, men var helt klart sevärd och definitivt inte bortkastad tid (om man ska passa på att se film när dottern sover vill man ju inte kasta bort det på usla filmer).
centerwall
Letterhack

Föregående

Återgå till Kulturkvarten