Platon

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Inläggav Sheriffen » tor 11 feb 2010, 11:20

Svensson skrev:Har gjort ett fynd, Nya testamentet på grekiska för 5:-. En länge eftersökt klassiker.

Att läsa då? Jag har läst klassisk grekiska A 20 p så det går hyfsat. Och med en svensk bibel vid sidan om går det galant, språket och stilen är synnerligen basic som alla vet. Det är korta meningar, inte de långa perioderna som i Platons "Apologin" som vi läste på A-kursen.

Och så är ju språket i NT koiné, en moderna utveckling av klassisk grekiska. När det begav sig fick man läsa koiné som påbyggnad, en typisk prästkurs. Inte för att jag tycker min bibel är så svår för det, man klarar sig som sagt hyfsat med klassisk grekiska.

Så nu när jag tragglar Bibeln i original, kan jag inte bli präst då? Formellt är det väl inga hinder (med lite påbyggnad av diverse andra kurser) men reellt går det nog inte, jag är lite skeptisk mot Svenska kyrkans dogmer (men inte så att jag är rent anti-kyrklig).

Så om man ska jämföra stil och läsbarhet (inget annat): Platon snårig och retorisk, NT rakt på sak. Perfekt för min kunskapsnivå.

Fast Platon säger mycket vettigare saker.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » tor 11 feb 2010, 19:06

Sheriffen skrev:Fast Platon säger mycket vettigare saker.

Och påstås ha varit tvåfaldig olympisk mästare i pankration. Både hård och smart, med andra ord. :wink:
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Johan » tor 11 feb 2010, 20:22

När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet skulle den tapetseras om, vilket var väldigt roligt eftersom jag till exempel kunde plugga med bläckpenna på väggarna. Det var också i en period när jag läste en del Platon, vilket resulterade i att det i någon månad stod PLATON VAR EN TÖNT över en hel sovrumsvägg.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 11 feb 2010, 21:48

Johan skrev:

När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet skulle den tapetseras om, vilket var väldigt roligt eftersom jag till exempel kunde plugga med bläckpenna på väggarna. Det var också i en period när jag läste en del Platon, vilket resulterade i att det i någon månad stod PLATON VAR EN TÖNT över en hel sovrumsvägg.

Omdömet som sådant, om det är allvarligt menat, säger tyvärr väldigt mycket om den som fäller det.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » fre 12 feb 2010, 10:31

Martin Andersson skrev:Och påstås ha varit tvåfaldig olympisk mästare i pankration. Både hård och smart, med andra ord. :wink:

Det var mer långtgående än jag har hört - det mesta jag sett sägas om Platons ("den brede") brottning är att han skulle ha deltagit i de Isthmiska spelen (ett annat av de panhellenska spelen, men inte de olympiska), men inte vunnit.

Tillbaka till ämnet: Jag har just läst ut Alistair Reynolds The Prefect och fortsätter med Guy Gavriel Kays Ysabel. Dessutom Surely you're joking, Mr. Feyman på ljudbok.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Svensson » fre 12 feb 2010, 16:44

Post scriptum till det jag sa om Platon:

Man fick alltså läsa Platon på Grekiska A, "Apologin". Texten i sig är intressant men som grundtext i grekiska - nja. Men vi läste även "Kriton" som var hanterligare, och vars tonläge är rätt gripande.

Det är RESIGNATIONENS ANDE över den har det sagts, denna dialog med Sokrates i fängelset. "Apologin" har för sin del en, som sig bör, trotsigare ton med Sokrates i domstolen. "Sokrates försvarstal" brukar den heta på svenska.

I "Kriton" uppmanas den gamle fly av sin lärjunge Kriton, men han säger vältaligt att han är för gammal, han gör sig löjlig om han flyr och dessutom ger han därmed domarna rätt i tysthet, de domare som falskeligen dömt honom till döden. De kan ha velat att han skulle ha flytt men så roligt skulle de inte ha: han gick stoiskt i döden. Hatten av.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 12 feb 2010, 17:09

Svensson skrev:Post scriptum till det jag sa om Platon:

Man fick alltså läsa Platon på Grekiska A, "Apologin". Texten i sig är intressant men som grundtext i grekiska - nja. Men vi läste även "Kriton" som var hanterligare, och vars tonläge är rätt gripande.

Det är RESIGNATIONENS ANDE över den har det sagts, denna dialog med Sokrates i fängelset. "Apologin" har för sin del en, som sig bör, trotsigare ton med Sokrates i domstolen. "Sokrates försvarstal" brukar den heta på svenska.

I "Kriton" uppmanas den gamle fly av sin lärjunge Kriton, men han säger vältaligt att han är för gammal, han gör sig löjlig om han flyr och dessutom ger han därmed domarna rätt i tysthet, de domare som falskeligen dömt honom till döden. De kan ha velat att han skulle ha flytt men så roligt skulle de inte ha: han gick stoiskt i döden. Hatten av.

Det är mycket troligt att statsmakten ville att Sokrates skulle fly, för det förefaller inte ha varit särskilt populärt att avrätta honom.

Hans vänner erbjuder sig ju dessutom att hjälpa honom att fly - det är väl i Faidon, eller? Jag måste medge att det är så länge sedan jag läste dialogerna att jag inte minns detaljer! - men han säger bestämt nej. I Kriton även, förutom av de skäl du anför, av skälet att man bör lyda rådande lagar (underförstått: i synnerhet om man själv har godtagit dem, vilket Sokrates så att säga gjorde när han inställde sig inför tribunalen i stället för att fly redan före rättegången).

Det här med resignationens ande tycker jag skjuter bredvid målet. När du använder begreppet stoiskt är det däremot en fullträff, för det var just stoiskt Sokrates gick i döden. Vilket strängt taget inte betyder resignerat, utan med sinnesro född ur oberördhet inför det oundvikliga ödet. Och det är faktiskt inte riktigt samma sak, för det ligger ingen resignationens uppgivenhet i den ur sinnets oberördhet sprungna sinnesron.

Som bekant var Sokrates en stor förebild för just stoikerna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Kulturkvarten