Podcaster

Om böcker, film, tv och musik i vidare bemärkelse

Podcaster

Inläggav Johan_L » tor 30 dec 2010, 10:42

Podcaster är det som bekant ingen brist på. men det kan vara svårt att hitta bra utan att vada genom träck (Sturgeons lag gäller definitivt på podcastsidan också). Tänkte att man kunde ha lite utbyte av tips här, eller bara berätta vad man lyssnar på. Så för att få bollen att rulla visar jag upp ett axplock i olika ämnen som jag lyssnar på. Med namnet borde det vara lätt att hitta i iTunes (eller var du nu vill).

Rollspel: Narrative Control - de två talarna låter lite tafatta vid första öronkastet, men idéinnehållet är av högsta kvalitet, utan att driva iväg i det teoritugg som annars lätt uppstår.

Filosofi: Philosophy Bites - korta (15 minuters) samtal mellan två East Anglia-professorer och en inbjuden professionell filosof. Oftast tycker jag att de får mer intressanta saker sagda på den korta tiden än vad Filosofiska rummet på P1 hinner med på tredubbla tiden.

Serier: House to Astonish - två skotska jurister som kör en podcast om (amerikanska) serier. Den skotska sarkasmen är underbar.

Mjukvaruutveckling - Testing Podcast - 'metapodcast' som sammanställer andra podcaster till en prenumeration. Oerhört skiftande kvalitet, men ibland dyker det upp tunga testarnamn som Rex Black eller James Bach.

Tolkien: The Tolkien Professor - akademisk Tolkien-podcast. Särskilt intressant var inspelningarna från Tolkienkursen på Washington College. Jag skrattade högt när föreläsaren nämnde hur mycket lättare de som forskar i akademian kring Robert Howard eller H. P. Lovecraft har det - de kan skaffa sig popularitet bland sina postmoderna kolleger genom att klanka på sina författares anstötliga ras- och kvinnosyner, och sådant går alltid hem.

Skepticism: Skeptikerpodden - ofta lite svamlig, men inte helt ointressant, särskilt inte det svenska fokuset.

Sedan undrar jag om någon har några bra tips på SF/Fantasy-podcaster?
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Re: Podcaster

Inläggav pinkunicorn » tor 30 dec 2010, 11:13

När det gäller sf/f så rekommenderar jag Escape Pod (sf), Podcastle (fantasy) och Pseudopod (skräck), samtliga utgivna av samma paraplykollektiv.

Andra som jag tycker är trevliga är Mur Laffertys I Should be Writing (om skrivande) och Podcacher (om geocaching).
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: Podcaster

Inläggav tompe » tor 30 dec 2010, 16:23

Det jag lyssnat mest på nyligen är Skeptikerpodden och P3 Kultur.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Kulturkvarten